Stinalagerkvist skrev:
Hej,
någon som vet hur man gör för att skapa egna kortkommandon i Photoshop CS2, utan att ta bort de som redan finns? Har bara hittat hur man ändrar de befintliga..
Undrar också om man kan ställa in så att bilder alltid öppnas i tex 25% istället för i helskärmsläge..?
Tack för svar!
/Stina
Jag svarar på Stinas fråga (de andra svaren blir jag lite förvirrad av, så jag vet inte om jag missuppfattat frågan, men här kommer ett svar som jag tolkade den
Som jag tolkar det: Menar du att du vill lägga till ett krotkommando utan att riskera att ersätta ett annat ifall du råkar välja ett som redan finns? Om du hittat vägen till hur du ändrar de befintliga är det nog på samma väg.
Gå in på Redigera > Kortkommandon
Fönstret "Kortkommandon och menyer" kommer upp.
Under fliken Kortkommandon finns en meny som heter Uppsättning. Där väljer du Kortkommandon. Då kommer hela listan upp på alla verktyg och menyer (växla mellan palett, meny och program-menyer i Genvägar till)
Listan med Kommando och Genvägar finns där under i ett mappsystem. Om man klickar på genvägarna bredvid kommandot så kan man ändra dem, likaså om man klickar på den tomma raden på de kommandon som inte har någon genväg, så kan man skriva in sitt eget där.
Trixet är egentligen att hitta en unik kombination

Men om man väljer något som finns så får man en varning, och då kan man helt enkelt trycka på Ångra ändringar och försöka igen.
ja, nu kan jag som sagt vara ännu en som missuppfattat frågan, meeeen man kan alltid försöka
Eller... vill du skapa kortkommandon för saker som inte finns listade i meny osv? Isåfall kanske de andra svarar på din fråga bättre hehe..
Ha det gött i allafall!
/Elin