Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egna kortkommandon i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

någon som vet hur man gör för att skapa egna kortkommandon i Photoshop CS2, utan att ta bort de som redan finns? Har bara hittat hur man ändrar de befintliga..

Undrar också om man kan ställa in så att bilder alltid öppnas i tex 25% istället för i helskärmsläge..?

Tack för svar!
/Stina

Är inte riktigt med på hur du menar, det går ju inte att ha flera kortkommandon för samma sak. Eller menar du funktionstangenterna (F1 till F12) för att kalla på egna funktionsmakron.

Förenklad fråga; hur gör man för att ange ett kortkommando till funktionen Bild/Beskär? Jag använder den ideigen och retar mig på att jag måste upp i menyraden varje gång.

musklick

Du behöver inget kortkomando till den funktionen. Klicka två ggr på v musknapp (eller en gång på höger och välj sedan crop). Efter att du bestämt var du vill beskära.

Det var bara ett exempel Helge - en förtydling/förenkling av själva frågan, eftersom Fredrik inte riktigt greppade frågeställningen.

Hade jag valt "ett icke existerande menyalternativ" hade det förvillat ännu mer och tråden kommit att handla om att jag "inte behöver ha kortkommando till 'ett icke existerande menyalternativ'".

Sens moral - lös huvudproblemet, korrigera inte delproblem.

Åter till frågan; hur skapar man kortkommandon/tangentbordsgenvägar i PS2?

Tony Svensson skrev: Du behöver inget kortkomando till den funktionen. Klicka två ggr på v musknapp (eller en gång på höger och välj sedan crop). Efter att du bestämt var du vill beskära.
Detta fungerar alldeles utmärkt om man valt Crop-verktyget för att göra beskärningen, men inte om man valt Markera-verktyget - då är man hänvisad till menyalternativet Bild/Beskär.

Så här

Under window i huvudmenyn - bocka i action
På bilden vid pilen finns kommandot "create new action" Det fungerar som en bandspelare som spelar in dina nästa drag. Prova så fattar du snart. Du väljer själv vad du vill kalla din "inspelning" och på vilken funktionsknapp du vill att den skall ligga.

(triangeln där nere är spela in och fyrkanten är stoppa inspelning)

Bilagor

• createaction.jpg
    createaction.jpg
    38.3 KB · Visningar: 438
tannler skrev:
Jag upprepar; hur skapar man kortkommandon/tangentbordsgenvägar i PS2?

Man går in på Edit/Keyboard Shortcuts
Där väljer man om genvägen ska peka på ett menyval, en palett eller ett verktyg. sen väljer man vilken meny/palett/verktyg man vill och bestämmer vilken bokstav som man tycker är lämplig. Vanligtvis är de flesta bokstäverna upptagna redan och det är väl därför som trådskaparen startade tråden. Ett sätt att komma runt detta är att använda sig av mackrofunktionen som Tony skrev även om vissa undantag finns.

Annars så kan man kika här om man har hjälpen installerad:

Bilagor

• how_to.gif
    how_to.gif
    7.9 KB · Visningar: 411
Stinalagerkvist skrev:
Hej,

någon som vet hur man gör för att skapa egna kortkommandon i Photoshop CS2, utan att ta bort de som redan finns? Har bara hittat hur man ändrar de befintliga..

Undrar också om man kan ställa in så att bilder alltid öppnas i tex 25% istället för i helskärmsläge..?

Tack för svar!
/Stina

Jag svarar på Stinas fråga (de andra svaren blir jag lite förvirrad av, så jag vet inte om jag missuppfattat frågan, men här kommer ett svar som jag tolkade den:)

Som jag tolkar det: Menar du att du vill lägga till ett krotkommando utan att riskera att ersätta ett annat ifall du råkar välja ett som redan finns? Om du hittat vägen till hur du ändrar de befintliga är det nog på samma väg.

Gå in på Redigera > Kortkommandon
Fönstret "Kortkommandon och menyer" kommer upp.
Under fliken Kortkommandon finns en meny som heter Uppsättning. Där väljer du Kortkommandon. Då kommer hela listan upp på alla verktyg och menyer (växla mellan palett, meny och program-menyer i Genvägar till)
Listan med Kommando och Genvägar finns där under i ett mappsystem. Om man klickar på genvägarna bredvid kommandot så kan man ändra dem, likaså om man klickar på den tomma raden på de kommandon som inte har någon genväg, så kan man skriva in sitt eget där.

Trixet är egentligen att hitta en unik kombination:) Men om man väljer något som finns så får man en varning, och då kan man helt enkelt trycka på Ångra ändringar och försöka igen.

ja, nu kan jag som sagt vara ännu en som missuppfattat frågan, meeeen man kan alltid försöka:D

Eller... vill du skapa kortkommandon för saker som inte finns listade i meny osv? Isåfall kanske de andra svarar på din fråga bättre hehe..

Ha det gött i allafall!
/Elin

Oj, såg att det redan fanns ett likadant (och enklare) svar... hehe! Sorry för upprepning.

När det gäller verktyg är alla bokstäver tydligen redan upptagna förutom åäö (engelsk version).

Tack för alla svar, och ursäkta om jag var otydlig. :)

Jag var nog ute efter det som Fredrik svarade på. Jag trodde att det gick att behålla existerande kortkommandon (för tex kurvor: äpple M) och bestämma ett annat. Verkar som att jag får spela in det med funktionsmakron då och lägga på F1 osv.

Eftersom jag sitter på olika datorer vill jag inte ta bort de inlagda, men skapa kortare vägar för en del. (Tex för att öppna kurvor krävs två tangenttryckningar, äpple och M. Mer effektivt med bara en tangent för de funktioner man använder mycket.)

Förstår alla nu? :)

öppna i bestämd storlek

Jag ställde faktiskt en fråga till, gör det igen här, eftersom det kanske blev oklart...
(Eller borde jag kanske skapa nytt forum för det?)

Går det att bestämma att alla bilder ska öppnas i tex 25 % i stället för helskärmsläge? Som det är nu öppnas vissa i 25 %, andra i 33 %, osv.

/S

Nu försökte jag göra funktionsmakro till F2 för att ställa nivåer i ett nytt lager. Men lyckades bara spela in ett som bestämmer nivåerna.

Jag skulle vilja få upp fönstret där man kan dra i nivåerna själv, i ett nytt lager, när man trycker på F2. Är det möjligt?

/S

Det är bara att bocka i den tomma rutan till höger om bocken på den raden som du vill ställa in varje gång mackrot körs.

Bilagor

• untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    11.6 KB · Visningar: 82
Aha, tack.
Men innan fönstret med nivåer öppnas får jag då upp ett fönster med fråga om nytt lagers namn osv som jag måste säga ok till. Går det att slippa det på något sätt?

Det beror på hur du gör ditt mackro, det är bara att prova sig fram. Bästa sättet att lära sig! :O)

ANNONS
Götaplatsens Foto