Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ej fungerande blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

T.Dahl

Avslutat medlemskap
Testade för fösta gången en gammal blixt, Vivitar 273, som låg hemma. Fungerade fint i går. Bytte batterier (till laddningabara) och testade i dag igjen - död. Bytte sedan batterier igjen och igjen och igjen med samma resultat.
Säkert svårt att säga utan att ta en titt på blixten, men någon som vet vad som kan ha hänt?

Min spontana tanke är att de laddningsbara hade en laddning som inte passar för blixten.
Det står säkert någonstans i manualen vilka batterier som passar till blixten. Kolla om batterierna du satte in hade rätt styrka och ström.
Jag tror inte det.

Var det gamla laddningsbara så kanske de inte längre har full effekt. Har själv använt laddningsbara batterier i både min gamla blixt inköpt 1987 och i den nya inköpt 2004 med gott resutat.

/Mikael

Kijana skrev:
Min spontana tanke är att de laddningsbara hade en laddning som inte passar för blixten.
Det står säkert någonstans i manualen vilka batterier som passar till blixten. Kolla om batterierna du satte in hade rätt styrka och ström.
Jag tror inte det.

Stämmer som du säger, batteriernas spänning skiljde sig från vad som borde suttit i, men är detta något som i sig är skadligt för blixten? Borde det inte bara vara att byta batterier igjen och allt borde vara som förrut? Får ju inte igång den igjen.

Tack så mkt för hjälpten!

De laddningsbara batterierna har lägre spänning och det kan inte skada.

När jag började fotografera på 80-talet fick jag lära mig att inte använda uppladdningsbara batterier i min blixt om den inte var avsedd för det. Fick nån halvkrystad förklaring om att dom kunde leverera för hög ström (inte spänning) i uppladdningsfasen av blixten och att det kunde förstöra den. Det är i och för sig sant att dom kan leverara högre strömmar men att det skulle ha sönder blixten har jag svårt att se. Skulle något vara känsligt för stora strömmar ska ju inte strömbegränsingen ligga i batteriernas egenskaper utan vara inbyggt i elektroniken.

Är batteripolerna rena? Ingen gammal oxid eller skit? Kanske nån dålig kontakt nånstans inuti blixten och när du bytt batterier fick den nådastöten. fram med skruvmejseln och börja skruva, den är ju ändå kass.

Jag har också hört att man inte ska använda laddningsbara batterier i blixtar som inte är anpassade för det (vilket jag tror alla moderna blixtar är). Förklaringen ligger i att laddningsbara batterier kan leverera högre strömstyrka än vanliga batterier. Detta beror på att batterierna har lägre internt motstånd. Detta kan i sin tur, beroende på hur svängningskretsarna som laddar blixten är kontruerade, resultera i att man bränner kondensatorn som laddas upp i blixten. Följden blir en förstörd blixt. Jag har bara koll på Canons blixtar och där är alla moderna blixtar anpassade för att kunna användas med laddningsbara batterier.

js1 skrev:
Fick nån halvkrystad förklaring om att dom kunde leverera för hög ström (inte spänning) i uppladdningsfasen av blixten och att det kunde förstöra den. Det är i och för sig sant att dom kan leverara högre strömmar men att det skulle ha sönder blixten har jag svårt att se. Skulle något vara känsligt för stora strömmar ska ju inte strömbegränsingen ligga i batteriernas egenskaper utan vara inbyggt i elektroniken.

Dags för lite elektricitetslära och lära om batterier. Spänningen hos ett batteri beror på den kemiska process som sker inne i batteriet och har därför ett maxvärde som bestäms av batteritypen och konstruktionen. Strömen beror på spänning och resistans. Hög resistans ger låg ström vid en given spänning. Olika batterier kan leverera olika hög ström vid kortslutning beroende på dels vilken spänning och vilken inre resistans batteriet har. Då de flesta normalbatterier har en spänning på runt 1.5 V så är det till största delen den inre resistansen som avgör max-strömstyrkan. Laddningsbara batterier har (nästan alltid) en lägre resistans än vanliga batterier och kan därför leverera högre strömstyrkor. Det är denna högre strömstyrka som kan skada en blixt som inte är anpassad för laddningsbara batterier eftersom strömstyrkan bränner kondensatorn som laddas upp. Spänningen på batteriet spelar mindre roll eftersom blixten internt transformerar upp batterispänningen till flera tusen volt.

Edit: Stavfel

Senast ändrad:
timlu skrev:
Dags för lite elektricitetslära och lära om batterier. Spänningen hos ett batteri beror på den kemiska process som sker inne i batteriet och har därför ett maxvärde som bestäms av batteritypen och konstruktionen. Strömen beror på spänning och resistans. Hög resistans ger låg ström vid en given spänning. Olika batterier kan leverera olika hög ström vid kortslutning beroende på dels vilken spänning och vilken inre resistans batteriet har. Då de flesta normalbatterier har en spänning på runt 1.5 V så är det till största delen den inre resistansen som avgör max-strömstyrkan. Laddningsbara batterier har (nästan alltid) en lägre resistans än vanliga batterier och kan därför leverera högre strömstyrkor. Det är denna högre strömstyrka som kan skada en blixt som inte är anpassad för laddningsbara batterier eftersom strömstyrkan bränner kondensatorn som laddas upp. Spänningen på batteriet spelar mindre roll eftersom blixten internt transformerar upp batterispänningen till flera tusen volt.

Edit: Stavfel

Det är nog inte kondensatorn som löper risk att brinna upp, snarare transistorn i spänningsomvandlaren som alstrar högspänningen till kondensatorn och blixtröret. Detta betyder att blixten är konstruerad för att använda batteriernas inre resistans som strömbegränsning; precis när man kondensatorn är helt tom efter en blixt eller när man slagit på den, drar omvandlaren som mest ström. Det lär vara så att bl.a. äldre Vivitar-blixtar, särskilt just 273-an, är gjorda på detta sätt. En "optimerad" konstruktion där man sparat in så mycket som går på komponenterna...

Kapten Stofil skrev:
Det är nog inte kondensatorn som löper risk att brinna upp, snarare transistorn i spänningsomvandlaren som alstrar högspänningen till kondensatorn och blixtröret. Detta betyder att blixten är konstruerad för att använda batteriernas inre resistans som strömbegränsning; precis när man kondensatorn är helt tom efter en blixt eller när man slagit på den, drar omvandlaren som mest ström. Det lär vara så att bl.a. äldre Vivitar-blixtar, särskilt just 273-an, är gjorda på detta sätt. En "optimerad" konstruktion där man sparat in så mycket som går på komponenterna...

Jag tror det finns tre känsliga komponenter: Kondensatorn i laddningskretsen (dock inte huvudkondensatorn som borde vara bättre skyddad), transistorn och lindningen i spolarna.

timlu skrev:
Dags för lite elektricitetslära och lära om batterier....

Tack för infon...!
Kan väl tillägga att jag gått på teknis (el/tele)
och jobbat i 20 år med laser och geodesiinstrument som drivs med batterier så jag är inte helt tappad i ämnet.

Det jag dock inte i min vildaste fanatasi kunde tro var att man som tillverkare förlitar sig på ett batteris strömegenskaper när konstruerar en produkt. Men som alltid, pengarna och ekonomerna har stor inverkan på våra liv.

ANNONS
Götaplatsens Foto