Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ej kontinuerlig filnumrering på 1D mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Nyman

Aktiv medlem
Min 1D mk2 hoppade över en massa filnummer.
Det var mitt under en fotografering på ett minneskort som kameran hoppade från 2462 till 6424.

Har någon annan råkat ut för samma sak?
Vad händer om kameran skiftar till ett tidigare nummer som redan finns?

MVH
Magnus

Hej

du har satt i ett minneskort med högre nummer i kameran, kanske från en annan canon? Den fortsätter alltid från det kort du sätter in om det är högre.

Du kommer snart ändå få samma filnamn då du når 9998

JAg kör www.breezesys.com : s downloaderpro, där lägger jag till datum före filnamnet samt att den sorterar bilderna i kataloger enligt hur du ställer in, jag kör datum bilden togs.

Roine

Men min kamera bytte nummer mitt på kortet.
Ett 4GB kort som mitt på fick nya nummer. Kanske det har att göra med att jag eventuellt fyllde bufferten och den tog nytt nummer från annan katalog på kortet.

MVH
Magnus

Har du bilder från en annan kamera på korten kan den bli lurad. Jag tycker ofta att kameran ändrar nummer när jag sätter i olika kort.

Hej

Såg av en händelse att den senaste felfixen till 1Dmk2 innehåller en fix för att filnummret kan bli fel i bulbmode. Denna uppdatering är iofs gammal.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto