Annons

Eld

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska fota en modell med eld som bakgrund.
Tanken är att ha ett lakan som brinner, och det förflyttas under tiden slutartiden är öppen, så att det blir eld i hela bakgrunden.
Vad är lämpligast att antända lakanet med?
Jag vill kunna göra det flera gånger, så jag tänker att en gammal grill eller liknande kan vara bra att kväva elden i.
Någon som har gjort något liknande eller har smarta tankar kring det?
 

lonian

Aktiv medlem
Vill du ha en bild där ett brinnande lakan syns i bakgrunden eller vill du att enbart elden skall synas i bakgrunden?

I så fall skulle jag kunna tänka mig att du har en svart bakgrund, modellen som framgrund och elden mellan dem.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det där låter inte som det kommer att fungera. Jag tror inte lågorna visar så mycket färg så dina lakan kommer nog mest se ut som snömannen i snöstorm. Akta så ingen bränner sig!

På cirkusar använder de någon sorts gasblandning som ger lite sot som reflekterar lågans ljus och färg och de har en mörk bakgrund...
 

lonian

Aktiv medlem
Har man ett långt tele, fotar på en avstängd väg eller liknande kan man väl hälla på bensin och elda på. Sedan stå långt från elden. Med tele optiken kommer de se ut som att elden och modellen står intill varandra. Vet dock inte hur du får så långa lågor.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Har man ett långt tele, fotar på en avstängd väg eller liknande kan man väl hälla på bensin och elda på. Sedan stå långt från elden. Med tele optiken kommer de se ut som att elden och modellen står intill varandra. Vet dock inte hur du får så långa lågor.
Bensin? Du är tokig!
 

PMD

Aktiv medlem
Napalm är mycket bättre. :)

Jo, till skillnad från bensin i vätskeform så rinner inte napalm undan med risk för att sånt man inte vill elda upp tar eld.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ytterligare en varning för bensin.

En kollega till mig skulle sätta fyr på en rishög på tomten.

Han hällde på bensin. Sedan tog han fram tändsticksasken och drog en sticka mot plånet. Då ”small” det.

På den lilla tiden hade en del av bensinen förångats, och antändes i luften.

Kollegan fick rejäla brännskador och såg ett tid efter detta ut lite som Niki Lauda.

Det läkte bra sedan. Men han leker mycket försiktigare med elden efter detta.


Tändvätska eller fotogen är bättre
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur tänker du att elden ska se ut när du tänker används så lång slutartid att du hinner flytta lakanet. Det torde bli ganska mycket rörelseoskärpa och utsmetat. Flammorna förtas.
Eller tänker jag fel?
 

ehrsa

Aktiv medlem
Har man ett långt tele, fotar på en avstängd väg eller liknande kan man väl hälla på bensin och elda på. Sedan stå långt från elden. Med tele optiken kommer de se ut som att elden och modellen står intill varandra. Vet dock inte hur du får så långa lågor.
Bensinens ångor (gas) är alltid tyngre än luft och 'rinner' osynligt utefter marken och lär också antändas när man antänder vätskan.. då brinner det också ofta där man inte förväntar sig.. Samma egenskaper har gasol, den 'rinner' också osynligt utefter marken eftersom den är tyngre än luft.. När luftfuktigheten är låg (gäller oftast vid kall väderlek) så kan bensin självantända bara genom att 'hällas' ett par dm. i höjd från en dunk.. det bildas statisk elektricitet vid själva strömmandet av bensinen, som kan utlösa en gnista.. är det då kall väderlek (under +5°) så kan elden gå 'bakåt' och in i dunken, som då exploderar.. När det är varmare än +5° så förångas så pass mycket bensin i ett kärl så att gasblandningen i en dunk blir för 'fet' för att brinna, men häller man samtidigt bensin ur dunken så sugs luft in så att det kanske ändå blir en 'perfekt' blandning .. Ju kallare bensinen är desto större risk är det att gasblandningen med luften i en 'dunk' är brännbar redan från början! Bensin är farligare ju kallare den är..

Hälsn!
 

PMD

Aktiv medlem
Elda inte med bensin!

Ytterligare en varning för bensin.

En kollega till mig skulle sätta fyr på en rishög på tomten.

Han hällde på bensin. Sedan tog han fram tändsticksasken och drog en sticka mot plånet. Då ”small” det.

På den lilla tiden hade en del av bensinen förångats, och antändes i luften.

Kollegan fick rejäla brännskador och såg ett tid efter detta ut lite som Niki Lauda.

Det läkte bra sedan. Men han leker mycket försiktigare med elden efter detta.
Jag hade ett gammalt oljefat på tomten i vilket den förre ägaren av fastigheten tydligen hade eldat skräp (man gör så på landet). I fatet fanns ett ganska stort getingbo som jag ville bli av med.

Alltså hällde jag bensin i oljefatet, och ställde mig på behörigt avstånd och tände på med en lång stör som brann i den ände jag inte höll i. Det gick bra och avståndet var tillräckligt, men vad jag inte hade noterat var att oljefatet hade stora rosthål nertill. Elden slog förstås ut genom dem och kom ganska nära mina tår.

Tändvätska eller fotogen är bättre
Jag håller med.
 

PMD

Aktiv medlem
Han tycks ha använt lampfotogen. Klokt.

Den som vill göra något liknande kan med fördel titta på bilderna och videon om handlar om hur det gick till. Bra säkerhetstänkande där!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Aha, då förstår jag också hur flammorna ska bli urskiljbara. Den smala veken med eld som förs över bilden gör att varje flamma bara exponeras en kort stund på sin plats i bilden.

Ett rep, en pinne och lite lysfotogen gör grejen.
Släckning mellan tagningar görs nog enklas genom att lägga ner repet i en hög och sedan täcka med brandfilt.
 
ANNONS