Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elektronisk sökare på EOS 20D!?

Produkter
(logga in för att koppla)
steppen7 skrev:
Det verkar som flera missförstår mig. Jag är inte alls den som köpt en DSLR och känner "hoppsan, gick den inte att använda displayen som sökare!?", faktum är att jag knappt tittar på bilderna i displayen när jag tagit dem, jag använder kameran mer som en analog.

Att få "live view" på 20D ser jag som en möjlighet och en bra grej i vissa speciella situationer, eller är jag ensam om att vilja ha så många finesser/möjligheter som möjligt på min kamera?

Filtret som sitter framför sensorn är en bit plast eller glas och borde knappast vara avgörande för om live view är möjligt eller inte. Eller är det nån som tror att 20D tänker "oj då, det sitter ett modifierat filter framför min sensor, nä du då tänker jag inte visa någon bild för dig!"?

Det är troligt att dom har lagt in nån liten spärr i mjukvaran så att det inte går rakt av, men det kanske är en baggis att fixa för den som tex. låste upp 10D-möjligheter i 300D.

Det är nog så att "alla" tror att elektronisk sökare är omöjligt på en DSLR pga mekaniken.

Men som skrivits ovan, upp med spegeln och öppna slutaren så har man en elektronisk sökare. En stund iallafall, tills man grillat CCDn.

Självklart vill vi ha fler finesser, Staffan. Åtminstode jag. Ju fler möjligheter desto bättre. När det gäller sökare/display tillhör jag den konservativa kategorin som alltid vill använda sökare. Har en digitalkompakt och när jag fotar med den använder jag också sökaren. Vilket i de flesta fall får personer i närheten att myndigt påpeka - Du vet att du kan se bilden på displayen, va?
Det är väl en vanesak, men jag tycker att det är betydligt svårare att hålla kameran still när man använder displayen. Och är man då som jag darrhänt i vanliga fall, blir det inte bättre.
Men åter igen, fram för fler funktioner!!

iSolen.se skrev:
Live view verkar fungera som en elektronisk sökare plus zoom.

Det här bore kunna finnas på alla DSLRkameror, att kunna fälla upp spegeln och öppna slutaren lite kort för att bekräfta att man fokuserat helt rätt kan vara ovärderligt även mitt på dagen.

Jag antar att finns något problem med detta, CCDn kanske inte gillar så mycket dagsljus.

Jag vet inte hur det är med sensorn (som för övrigt är en CMOS och inte en CCD om man ska vara petig). Däremot är det väl ingen vits med en elektronisk sökare just för att kolla att man fokuserat rätt - dels är det extremt svårt att se på den lilla displayen om det är skarpt, och dels kan man ju på den tiden det skulle ta att ställa om kameran till "live view" i stället ta en bild och kolla om den blev skarp, eller? Så länge man inte behöver exponera länge borde det inte vara något problem ...

AFE skrev:
Jag vet inte hur det är med sensorn (som för övrigt är en CMOS och inte en CCD om man ska vara petig). Däremot är det väl ingen vits med en elektronisk sökare just för att kolla att man fokuserat rätt - dels är det extremt svårt att se på den lilla displayen om det är skarpt, och dels kan man ju på den tiden det skulle ta att ställa om kameran till "live view" i stället ta en bild och kolla om den blev skarp, eller? Så länge man inte behöver exponera länge borde det inte vara något problem ...

Om bilden är inzoomad (vilket den är) är det inget problem att se om det är skärpa.

Vad som skulle vara trevligt vore en enkel knapp som när den är intryckt tillfälligt visar fokuseringen på displayen. Att gå in i menyer etc vore väl lite väl klumpigt.

Att ta en bild, zooma in och se om det blev skarpt efteråt är också lite klumpigt. Och fågeln kanske inte sitter kvar för en andra tagning :)

Men även om man hade denna funktion tror jag de flesta skulle lita på att spegel och prisma är rätt justerade så att fokus är rätt i den vanliga sökaren.

Fotnot: Min DSLR hade ett feljusterat prisma. Kunde bara lita på displayen.

Jag hittade lite info till slut om hur live view går till. Man ställer kameran i läge "M" och bulb, sen ska man ställa bländaren i läge "FC" och trycka av. Läge "FC" dyker dock inte upp på min 20D, tyvärr. Jag läste att 20Da ska ha ISO 50 också men inte heller det kan jag välja. Jag antar att Canon lärde sig en läxa av 10D/300D hacket.

Lite offthread men jag undrar varför man vill ha en DSLR till astrofoto? Deras nackdel är ju just detta med långtidsexponeringar & jag har svårt att tro att Canon lyckats fixa detta så bra i 20Da så att flertimmarsexponeringar helt plötsligt är "a piece of cace"...

Eller?

//Larsa

.Z. skrev:
Lite offthread men jag undrar varför man vill ha en DSLR till astrofoto? Deras nackdel är ju just detta med långtidsexponeringar
Det är väl just det som är tanken, att det inte längre ska vara någon nackdel.

Risken finns ju alltid att astrologerna hittar nya stjärnor, som egentligen är döda pixlar ;-)

//Larsa

Jag antar att du menar astronomerna, men visst, även astrologin kan påverkas av nya stjärnor.
Men jag tror inte det är så vanligt att de sysslar med astrofoto^^

Det vore ju ett mindre helvete om ens horoskop är fel p.g.a. en död pixel...LOL :D

sagan skrev:
Jag antar att du menar astronomerna, men visst, även astrologin kan påverkas av nya stjärnor.
Men jag tror inte det är så vanligt att de sysslar med astrofoto^^

Det vore ju ett mindre helvete om ens horoskop är fel p.g.a. en död pixel...LOL :D

Äh, du e så petig Kim...

Ok, lite skäms jag, kan man skylla på bärs? ;-)

sagan skrev:
Det vore ju ett mindre helvete om ens horoskop är fel p.g.a. en död pixel...
Ett solklart fall för Marina Bai, hon den där ryska astrologen som stämt Nasa på ett par miljarder för att de pangat på hennes komet. En lurigt död pixel måste ge det tiodubbla - minst! Bildombudsmannen kan säkert också ställa upp mot några procent i arvode. :-D

Tänk om jag har rätt då? Det kanske är astrologi 20Da ska användas till! ;-)

De du Kim, en sån måste du ha ;-)

steppen7 skrev:
Jag hittade lite info till slut om hur live view går till. Man ställer kameran i läge "M" och bulb, sen ska man ställa bländaren i läge "FC" och trycka av. Läge "FC" dyker dock inte upp på min 20D, tyvärr. Jag läste att 20Da ska ha ISO 50 också men inte heller det kan jag välja. Jag antar att Canon lärde sig en läxa av 10D/300D hacket.
Det verkar inte vara bländaren, det är tydligen tiden som ska ställas i FC-1 eller FC-2 läget (ligger efter bulb-läget).
http://www.optcorp.com/product.aspx?pid=6982

Samma sak här, inget efter bulb-läget. Hittade inte några andra skillnader heller (förutom versionsnummret i menyn).

Provade med 20da0202.fir (8292KB)
Märkligt att den är nästan dubbelt så stor som 20D00200.fir (4860KB).

froderberg skrev:
Det är 100 st till Europa....

Canonkillarna förstår sig inte riktigt på 20Da. Kanske är det någon Canon-chef som är hobbyastronom.

Kameran är rätt mycket dyrare än 20D, så antaglign går affären ihop. Men motivet till modellen är knappast att tjäna pengar utan kanska att visa att man kan eller ännu mindre rationella.
Lite kul är det i alla fall att jätten Canon kan släppa en så smal produkt.

Sjäv tycker jag att en bra optisk sökare är överlägsen en elektronisk, särskilt i svagt ljus.

Kan tänka mig att en elektronisk sökare har den fördelen att den kan monteras på en stjärnkikare i någon obekväm ställning och antigen betraktas i den elektroniska sökaren ur inte fullt så jobbiga vinklar, men även kopplas till en dator där bilden kan ställas in. I datorn skulle det kunna finnas stjärnkartor, så att rätt område kan matchas. För repeterbarheten är en elektronisk sökare mycket praktisk. Det går även om sökaren kontinuerligt kan visa en bild somkan datorbehandlas ske omriktning av optiken vid förflyttning av jordklotet eller himlakroppen som avbildas.

Jag tror att den största fördelen med en elektronisk sökare i detta fall är att man kan zooma in motivet och därmed göra noggrannare fokusering.

Som du mycket riktigt påpekat, Roland, kan man även föra ut bilden till en datorskärm och få ännu bättre bild.

I en annan tråd diskuterades det livligt om sökarstorlekar. Tänk er att ha en sökare stor som en datorskärm!

ANNONS
Götaplatsens Foto