Annons

Elements, Taggar och IPTC

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmiej

Aktiv medlem
Jag har precis som många andra fått ihop så många bilder att det blir ohållbart att hålla reda på dem på något enkelt sätt.

Jag har läst en del trådar här om lämpliga program för att hålla reda på bilderna och det slutade med att jag laddade ner en testversion av Photoshop Elements 4.0.

Installerade programmet och la till några testbilder (100 st). Därefter taggade jag bilderna och allting verkade bra. Men...

Jag får inte "Write tags to files" kommandot att fungera. Om jag förstått det rätt så ska jag markera en bild och köra kommandot, och då ska taggarna skrivas ner i IPTC informationen i bilden. Om jag tittar på iptc i informationsrutan i elements orgainzer eller i info i editorn så hittar jag inte de taggar jag lagt till.

Om jag skapar en ny "katalog" i organizern och lägger till bilden där så finns inte taggarna med. Enligt hjälpen så ska jag få upp en dialog som ber mig att importera taggarna om jag lägger till en bild med taggar sparade i IPTC.

Vad gör jag för fel?

Först trodde jag att det hade att göra med att det är en testversion, men enligt adobes sidor så är den enda begränsningen i testversionen att den bara gäller i 30 dagar. Jag antar att det fungerar likadant i Elements 3.0, men har inte provat.

Hejhej!!
Det låter ju rätt det du gör. Men har du inte testat att göra det "manuellt" istället? Det borde det väl gå att göra.
Själv så har jag Photoshop Elements 2.0.
Och där funkar det hur bra som helst, men skulle du inte kunna använda ett annat program?

mvh
rosi

Kanske bör nämna att jag använder rawbilder från en Canon Eos 300d. Men det borde väl gå att skriva taggar till en sån fil också?

Jo, jag provade Picasa. Gillar verkligen programmet, men att tagga bilder fungerar betydligt bättre i elements. Sen vill man ju ha en editor också.

Fick svar på ett annat forum där jag ställt frågan. Photoshop Elements har inte stöd för att skriva till en raw fil.

Detta är ju när jag tänker på det kanske rimligt. Man skulle ju inte vilja att någon började kladda på ens negativ med en spritpenna.

Jag får helt enkelt nöja mig med att taggarna finns i PSE katalogen och se till att göra backup på den.

ANNONS
Götaplatsens Foto