Annons

En 400D en bra julklapp?

Produkter
(logga in för att koppla)

svevarn

Ny medlem
Hej!

Jag och brorsan funderar på att köpa en Canon 400D till vår farsa i julklapp. Och vi är lite vilse på vad man ska köpa för objektiv, om det ens behövs.

Det objektiv som följer med är ju 18-55. Jag smygkika i hans fotoväska och såg att bland annat hade nåt objektiv som hette nåt med 28-90 (eller nåt sånt).

Han brukar oftast fota folk, byggnader, i kyrkan osv.

Sen är ju frågan om det behövs en blixt också? Eller blir det bra med den som är inbyggd?

Vad tycker ni att man ska köpa? Han är ju ingen fotoexpert men gillar att fota, och gör det ofta.

Sen en fråga till, finns det olika språk på kameran? :) Gamla gubben kan ju inte engelska.

Köps kamean i sverige finns säkerligen svenska i menyn,finns svenska ialla fall i 350D och i min 20D

3n 400D är en bra julklapp om han inte har en digitalsystemkamera sedan innan.

Om han gilalr att plåta folk och i kyrkor så är nog brännvidden på 18-55 ganska bra. men ljusstyrkan och kvaliten är lite si och så...

18-55 är Canons i särklass sämsta och billigaste objektiv. Men allt har med vad eran budget tål.

jag skulle rekomendera att om ni ahr råd att ni köper en 400D med kitobjektivet, köper sedan till ett objektiv som heter Canon EF 50mm 1.8

detta är mycket billigt men otroligt ljusstarkt vilket behövs i en kyrka, plus att det är otroligt skarpt. mycket goda vitsord runt om i världen.

Bra brännvidd är det också för porträtt.
Vill han ha vidvinkel är 18-55 bra, men inte tillräckligt bra i ljusstyrka, men tanken är väl inte att ni ska ge honom en komplett utrustning... han kanske får mersmak från kitobjektivet och köper ett bättre vidvinkel själv senare.

Blixt är alltid bra, en Canon 430EX kostar runt 2.500 om ajg minns rätt, ett av dom bästa blixtarna till den kameran. men även detta är väl lite överdrivet i julklapp... Kameran plus kitobjektivet och 50mm 1.8 är mer än nog!

Dock om ni vill vara generösa kan ni köpa ett minneskort á 1-2GB och kanske en trådutlösare...utlösaren kostar runt 2-300

ANNONS