Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En-benare vs. Tre-benare

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Menar att det stativet jag klurar på heter just "GITZO tele studex 1505 MK2 Compact 4 sections", eller "GITZO 1505 Classic Compact performance".

Jag har svårt att släppa tanken på ett beprövat alustativ..;)
Det är ett sådant jag har, fast den äldre generationen. Grymt grova ben och riktigt stabilt. Men som sagt, jag har provat sida vid sida och Berlebach UNI 16 med bara nivelleringskulan är ännu stabilare. Det väger 6,7kg, men Gitzot väger ca 4 kg och då tillkommer vikten för kulleden. Inget av detta skulle fungera som universalstativ för mig då de är för tunga, men om du använder enbenaren när du vill vara mobil kan det ju fungera! Gitzo G-1325 är annars inte så våldsamt dyr om man ser till vad man får för pengarna.

/Pontus

Pongu skrev:
Det är ett sådant jag har, fast den äldre generationen. Grymt grova ben och riktigt stabilt. Men som sagt, jag har provat sida vid sida och Berlebach UNI 16 med bara nivelleringskulan är ännu stabilare. Det väger 6,7kg, men Gitzot väger ca 4 kg och då tillkommer vikten för kulleden. Inget av detta skulle fungera som universalstativ för mig då de är för tunga, men om du använder enbenaren när du vill vara mobil kan det ju fungera! Gitzo G-1325 är annars inte så våldsamt dyr om man ser till vad man får för pengarna.

/Pontus
kostar inte den 8000 på scandinavian Photo? det tycker jag är dyrt.

paul innergård skrev:
kostar inte den 8000 på scandinavian Photo? det tycker jag är dyrt.
Du menar G-1325? Vet inte. Jag skulle nog köpt begagnat eller utomlands. Gitzos kolfiberstativ kostar ju en hel del pengar, men vad är dyrt? Tror nog man kan kalla det prisvärt, om man har pengarna...

/Pontus

Pongu skrev:
Du menar G-1325? Vet inte. Jag skulle nog köpt begagnat eller utomlands. Gitzos kolfiberstativ kostar ju en hel del pengar, men vad är dyrt? Tror nog man kan kalla det prisvärt, om man har pengarna...

/Pontus
Prisvärt sett till om man inte nöjer sig med annat än det bästa. Annars tror jag att det är bland de dyraste stativen i den klassen.

Helt orealistikt att ett alustativ kostar 6-8000sek..

Vad kostar då gitzo,s kolfiberstativ som kostaDe 8000sek;)?

Ja vikten har inte mycket att säga, snarare så föredrar jag lite mera vikt i stället för för lite vikt.

5kg känns bra. Blir ca 10kg när det skall fotas. Inte lätt men hur ofta är det bästa det lättsammaste egentligen??...

Det som snarare betyder mycket för mig är storleken på det ihopfällda stativet.
Att det blir en meter+ högt ihopfällt med huvudet är oaktuellt värre.

Jag fotar ofta med stativet helt ihopfällt, nära marken. Detta betyder att jag sällan sträcker ut hela benlängden och att benen har flera leder gör alltså inget om det hjälper till att korta ned transportlängden!!

Gitzo,s kompakta stativ i 14-serien är också aktuella.

MVH Niclas,

PS, Mailade (som sagt tidigare) zebramedia men de har väldigt få ord att säga om FEISOL. Fick inte mer kött på benen där tycker jag..;/
Jag skall dock fundera vidare på kolfibern och FEISOL. Att ngt kostar 50% mindre duger som argument att inte stressa med inköpet..

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:

Ja vikten har inte mycket att säga, snarare så vill jag ha lite vikt i stället för för lite.

5kg känns bra. Blir ca 10kg när det skall fotas. Inte lätt men hur ofta är det bästa det lättsammaste...

MVH Niclas,
Sen fins det ju ytterligare ett material som jag än så länge är relativt obekant med. Det kallas basalt och skall vara något slags vulkaniskt material. Har dessvärre ingen mer info om det. Tror att Benro har det materialet i någon av sina stativserier. Jag vill tillägga att med mitt Benro A-228 så är den på lägsta nivån 60 cm hög med kulled RRS, sen har du ytterligare 20 cm att gå på neråt om dy fäller ut benen (går ner i spagat) innan mittpelaren tar i backen. Alltså en arbetshöjd på 40 cm plus kamerans höjd inklusive kulled. Inte många stativ med mittpelare som slår det. Stativet är dessutom stabilt, fullt i klass med mitt tidigare Manfrotto 055 prob (2,4 kg). Benro A-228 (1,88kg), kan vara något att fundera på kolla in deras hemsida de har ett stort utbud, jag skulle dock passa mig lite för deras kulleder. De är visserligen fina och känns välgjorda men låser knappast tyngre utrustningar. Min KS-0 höll inte de utlovade specifikationerna, därav bytet till RRS.

Senast ändrad:
Jaha, det har jag inte hört om.

JAg har personligen svårt att se kolfiber som ett idealiskt material för stativ. Speciellt med tanke på att man från producenternas sida ständigt skryter om hur "styva-stabila, lätta de är samt hur starka de är"...hmm,,, är inte de motsägande när det handlar om kolfiberns natur?

För att kolfiber skall bli ett dött material så måste fibertillverkningsprocessen siktas mot det och det gör den säkert också.
Men hur mycket energi som läggs ned i att fibrerna också skall vara "sega" vet jag inte.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:

Ja vikten har inte mycket att säga, snarare så föredrar jag lite mera vikt i stället för för lite vikt.

5kg känns bra. Blir ca 10kg när det skall fotas. Inte lätt men hur ofta är det bästa det lättsammaste egentligen??...

Jag fotar ofta med stativet helt ihopfällt, nära marken. Detta betyder att jag sällan sträcker ut hela benlängden och att benen har flera leder gör alltså inget om det hjälper till att korta ned transportlängden!!

Gitzo,s kompakta stativ i 14-serien är också aktuella.

MVH Niclas,

PS, Mailade (som sagt tidigare) zebramedia men de har väldigt få ord att säga om FEISOL. Fick inte mer kött på benen där tycker jag..;/
Jag skall dock fundera vidare på kolfibern och FEISOL. Att ngt kostar 50% mindre duger som argument att inte stressa med inköpet..
Som sagt Zebramedias support och produktkunskaper ger jag inte mycket för. Prata med Hans på Optipod 019-294060 kan ringas när som helst på dygnet inom rimliga gränser. Han kan du ev få låna grejerna av innnan köp. Jag fick det.

ANNONS
Götaplatsens Foto