Annons

En bra resekamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Haraldson

Ny medlem
Hej, jag ska åka till Sri Lanka 3 månader och söker efter en bra kompaktkamera för detta ändamål. Jag har tänkt att lägga max 1500 kr beroende på vilka alternativ som finns. De flesta recensioner av olika kompaktkameror säger olika saker och jag skulle gärna få svar av någon som vet vad han pratar om. Vill gärna ha bra kvalité på bilderna i alla olika ljusförhållanden eftersom jag efter resan ska visa dessa vid olika föredrag.

Är det någon som har något tips på en kamera som skulle passa mitt ändamål?

Vänliga hälsningar

Johan Haraldson

Söker du en komptaktkamera eller en kompakt kamera? Antagligen det första, men om jag får ta ett stickspår efter den andra betydelsen skulle jag i dina skor och med din budget söka efter en liten systemkamera med en bra glugg. Ett exempel är Nikon FG-20 med en Nikkor E 50/1,8. Billigt skarpt och behändigt. Olympus OM-serie är små och behändiga OM-1 med 50mm kan fås för summan. Det kanske går att hitta någon normalzoom också som man kan byta ut mot 50an. Om du ska visa bilderna (dia) skulle jag gå denna väg. Men jag har även hört att Olympus My2 med den fasta 35mm optiken ska lämpa sig för dia, vilket även är en mycket smidig kompaktkamera och kostar endast 875 kr på ScandinavianPhoto.

Håller med Erik, Foto brukar veta vad dom snackar om. En kamera jag kan rekomendera (fick bra betyg i Foto) är Olympus My II, kostar 875 kr hos Scandinavianphoto (har ingen relation med dom, annat än som kund). Visserligen med ett fast 35mm optik men den är liten, tålig och ger överlag skarpa bilder. dessutom ett ljusstarkt optik (2.8). just skärpan och ljusstyrkan brukar man inte se i samma utsträckning bland zoom optiken i dessa små kameror.

mvh

Ljusstyrka på lins?

Tack så mycket för svaren. Jag skulle vilja ställa ett par följdfrågor.

Hur viktig är ljusstyrkan på linsen för bildernas kvalité i olika ljusförhållanden? Har tittat en del på Olympus mju II Zoom 80 med en ljusstyrka på 4,5-8,9 i ljusstyrka. Denna kamera är drygt 300 kronor dyrare. Jag vill kunna fota i både dagsljus och på kvällen, hur mycket gör skillnaden på ljusstyrka? Ifall man skulle bortse från dia-framkallning, är då skillnaden försumbar?

Hur som helst vill jag komma hem med så många bra bilder som möjligt, vad är fördelarna med en zoom-kamera förutom att det är mer praktiskt i många lägen.

Med vänliga hälsningar

Johan Haraldson

Små kompaktkameror har i allmänhet ganska medioker blixt. Eftersom Du vill fotgrafera även på kvällen är ljusstyrkan viktig.

Jag rekommenderar också My-II för dess goda ljusstyrka och mycket skarpa optik.

Jag har flera klart dyrare kameror än den, och My-II är faktiskt svårslagen bildkvalitetsmässigt.

Ljusstyrkan gör att du kan sudda ut det som inte är i fokus.
Ett ljusstarkt objektiv är oftare av högre kvalité.
Ljusstyrkan kommer av att linsen är större och därmed dyrare att tillverka.
Ljusstyrkan ger en ljusare sökarbild. Men många kompakter är inte SLR.
Ljusstyrkan gör att du i praktiken kan använda film av högre kvalité (100 istället för 400).
Fast optik är lättare att tillverka och blir därigenom av en bättre kvalité än zoom.

För en SLR som mäter genom objektivet så får autofokusen problem runt bländare 7-9, sedan fungerar den inte längre för att det är för mörkt.

Zoomens fördel är att du kan beskära direkt utan att förändra perspektivet.

Får jag ställa en fråga till någon som har My II:an?

Vilka manuella möjligheter har man? Blixten måste man väl kunna stänga av? Finns det något programval där man kan påverka slutartid och bländare?

Behöver något a la My II för trånga och utsatta situationer i Asien då en stor systemare känns tokindiskret och bör stanna i ryggsäcken. Ricohs lilla goding är tyvärr för dyr. Tänkte köra med Provia 400F.

Vänligen

/Svante

Man har i stort sett inga möjligheter att påverka My2an. Det går att stänga av blixten. Det finns ett läge där den tillåter långa exponeringstider tillsammans med blixten. Och så finns det en "spotmätning". Sen är det slut.

Håller i stort sätt med Jim, med modifikation. Det finns inga möjligheter att manuellt ställa in slutartid eller bländare. Rent formellt finns det dock 5 blixtlägen. 2 av dessa räknar jag bort då de handlar om röda-ögon reduktion och är (för mig iaf) värdelösa. De resterande 3 är 1) alltid blixt (tex bra som upplättningsblixt vid hårt solbelysta ansikten), 2) aldrig blixt och 3) blixt med långa slutartider (sk nattinställning) denna funktion tycker jag mycket om, tex att låta blixten lysa upp en människa i förgrunden men inte förlora bakgrunden helt i mörker. funkar även (oftast) bra innomhus. Har aldrig använt mig av kamerans spotmätare, tycker att den överlag ger goda exponeringar.

mvh

Vad är det för fel med att ha med den vanliga kameran. Själv är det främmande att prioritera ner fotograferingen på semestern. Möjligen räcker det med ett kamerahus.

Om du köper en ny kamera. Glöm inte att testa den ordentligt innan du åker så du både kollar exponeringen och får in handhavandet.

Om du beställer en kamera via postorder e.d så försök att få provtitta i sökaren i någon affär först, vissa sökare är mycket besvärliga att se något vettigt i.
Alternativet kunde vara ett äldre manuellt hus med ett normal, storleksmässigt inte så stor skillnad,billigare batterikostnad,bättre ljusstyrka.
mvh/gunte..

Jag rekommenderar en begagnad Minox 35. Fördelar är:
1. Mycket skarpt objektiv, F2,8
2. Mycket låg vignettering
3. Manuell inställning av bländare, ISO och fokus
4. Blixtsnabbt avtryck
5. Liten och lätt
6. Exponeringslås (modell MB, ML och MDC)
7. Blixtsko för lös stor kraftig vinklingsbar blixt

Dior tagna med Minox blir lika bra som med systemkamera (bättre än med billiga zoomar).

Enligt mitt sätt att se på saken har du två vettiga och prisvärda alternativ. Antingen köper du tidigare nämnda olympus-kameran med dess fina optik och närgräns. Men det finns ochså en Yashica vid namn T5 som har fått mycket fina recensioner. Jag äger själv en sådan. Några av dess egenskaper: allvädersskyddad, bra närgräns, vinkelsökare för diskret fotografering, skarp optik(fast 35mm) och bra exponering. dessutom är optiken hyggligt ljusstark med 3,5 som största bländare. Jag tror att det endast är lyxkompakter med priser runt 8000-10 000 som slår dessa två kompaktkameror i prestanda.

Stort tack för alla svar!

My II: Hmmm... den lät lite väl begränsad. Får fundera innan jag rusar åstad och handlar.

T5: Vinkelsökaren låter hyperintressant. Precis vad jag skulle vilja ha. Men jag kan inte hitta T5 ny någonstans. Måste jag hoppas på turen att hitta en beg? Har förvisso tre månader på mig innan jag åker.

Minox: Javisst ja! Den modellen hade jag glömt bort. När jag tänker efter tror jag faktiskt jag har möjligheten att kunna få låna en sådan. Men Minox har väl manuell fokusering. Är närsynt och astigmatisk och ruskigt glad i autofokus.

Magnus: Nej, nej, missuppfattning! Jag menade inte alls att prioritera bort fotandet på semestern. Tvärtom! Har både EOS 30 & 300 jag tänker använda flitigt. Men vill ha en diskret och ljusstark tredje kamera. I Kina förra hösten skrämde jag slag på en gatuförsäljerska med min 30, och på nattåget vågade jag inte alls visa den av rädsla för långa fingrar efter jag somnat.

Gunte: Jo det är sant att mitt 300 med 50/1,8 skulle väga ganska lätt och bli rejält ljusstarkt. Men ändå för stort att alltid ha i fickan. Och så vill jag helst ha velvia i det.

Låter som Minox eller T5 då? Och om jag inte får låna eller hittar beg, då stresshandla en My II i sista stund.

Tack än en gång alla!

/Svante

Jalong skrev:
Men Minox har väl manuell fokusering. Är närsynt och astigmatisk och ruskigt glad i autofokus.
Jag är hyggligt säker på att Minox bara har fokusering genom avståndsskala på objektivet och i så fall spelar ju synfel ingen roll. Ja, om man inte är riktigt långsynt så man inte ser skalan förstås.

ANNONS
Götaplatsens Foto