Annons

En djungel av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

soilguitar

Medlem
Har skaffat mig en Sony Nex 5R och är väldigt nöjd med den. Just nu använder jag objektivet som följde med i kitet (18-55mm). Känns väl som om det funkar bra. Funderar dock på att skaffa ett objektiv till men vill inte lägga för mycket pengar på det. Har förstått att det finns adapterringar och om man använder en sån så är ju utbudet ganska stort.

Vad jag undrar är:
Är det endast de kända märkena som gäller eller finns det "lågpris" objektiv som skulle funka?
Ska man leta begagnat?
Vilken typ är optimalt till att fota människor/porträtt?
Vilken typ är optimalt till att fota natur/landskap?

En par frågor bara, vad har du tänkt fota med ditt nyförvärv & vad tycker du att du saknar i ditt nuvarande?

Gå in på t.ex. Cyberfoto och välj objektiv för Sony Nex så ser du ju vad det finns att välja på från både Sony & 3:e parts tillverkarna.

Använder du adapterring så blir det manuell fokus om du tänker köra andra fabrikat. Sony har 2 egna som passar till deras egna objektiv med A-fattning samt Minolta med samma fattning. Sonys adaptrar kostar däremot en aning mer.

Optimalt för porträtt eller landskap är ju lite svårt att uttala sig om då det beror på vilken sorts landskapsbilder/porträtt du tänker ta. Men runt 50mm för porträtt och kanske någon vidvinkel för landskap.

Du har ju hela det spannet i ditt nuvarande objektiv men du kanske är sugen på lite mer ljusstyrka?

Tack för svaret, Johnny. Det hjälpte mig lite på traven.
Vad jag saknar... vet jag egentligen inte exakt. Jag tycker ju, som sagt, att objektivet jag har funkar bra. Men jag skulle gärna vilja veta om detta är det bästa för tex porträtt. Var inne på Cyberphoto och kollade. Jag är dock lite för okunnig för att kunna tyda alla beteckningar.
Sneglade lite på ett Nikon AF Nikkor 50mm 1.8. Är det den typen av objektiv du menade? Det är ju ett ganska vettigt pris på det, i varje fall.

Du bör titta på de objektiv som hör och passar till NEX-systemet t.ex. Sony E 50/1,8 OSS (Nex) tycker jag iaf.

ANNONS