Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En gång för alla. skillnaden mellan D80 och D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

j0akim

Aktiv medlem
Jag ska köpa en ny kamera.
Jag har i dagsläget en D70. Jag har läst massor men hittar inte så mycket mer skillnader än:

storlek
pris
väderskydd
magnesiumhus

vad mer är det som kostar nästan 6000:- extra för denna kamera?

Sen den viktigaste frågan, hur stor är skillnaden mellan D80 och D200?

Senast ändrad:
I dagsläget har jag ju Compact flash minneskort, så då behöver jag inte köpa nytt, vilket innebär att jag "sparar" nästan 2000:- på det genom att köpa D200.. så då är det 4000:- kvar att motivera ;)

Hållbarhet överlag
Nikons proffskameror håller för att ta många bilder, min F4 har tagit 500 000 bilder i händerna på 2 pressfotografer.
Nu är inte D200 en fulländad proffskamera i detta avseende, men den kommer att hålla bättre än D80 vad gäller antal bilder, innan den går sönder och tåla mer omild behandling.

Behöver du motivera varför du ska ha en D200, så ska du inte köpa en, för då behöver du den inte ;p

En annan noterbar skillnad är exponeringsmätaren:

D80
• 420 pixel RGB sensor
• 3D color matrix metering II

D70/D70s
• 1005 pixel RGB sensor
• 3D color matrix metering

D200
• 1005 pixel CCD
• 3D Color Matrix Metering II

Vad detta betyder praktiskt vet jag inte.

Om du har en fjärrkontroll till din D70 kan du inte använda den till D200.

tror du kommer att bli mycket nöjd med D80 om du har kört D70 tidigare,

..men hade du kört D200 innan hade du nog inte blivit nöjd med en D80...

det e mer pro-känsla och mer inställningsmöjligheter i D200, (men också lite mer komplicerad att försstå sig på..)

Bilderna från D80 och D200 lär du inte se nån skillnad på,

=)

Det blev en D200. satt med den igårkväll, tyvärr har det ju börjat bli mörkt snabbt så det blev inte så många foton. men den verkar stabil, välbyggd och har en otrolig skärm, samt en otrolig zoom funktion vilket är perfekt när man är ute och måste kontrollera bilderna.

det jag dock inte riktigt gillar är att den inte ligger lika bra i handen som D70...
men det är väl en vanesak.

Det där med att D200 inte kändes likadant i greppet upplevde jag med i början, men vande mig rätt snabbt. Faktum är att jag var ganska nöjd med min D70, men allt eftersom jag lärde mig använda D200 o alla dens finesser så bleknar D70n i jämförelse! Testade en D70s häromdagen och, tja, låt mig bara säga att jag inte direkt ångrar mitt köp av D200an!
Du har en rolig tid framför dig :)

/Johan

Jag upplever D200 som en stridsvagn, jämfört med D80.

Min fru använder en D80, och den passar hennes mindre händer,
hon upplever D200:an som lite klumpig att hantera.

För mig är det omvänt pga lite större händer.

ANNONS
Götaplatsens Foto