Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En kamera till

Produkter
(logga in för att koppla)

Petra.C

Medlem
Behöver lite råd angående köp av ytterligare en kamera. Har idag en Nikon D700 som jag trivs väldigt bra med men behöver nu en kamera till. Fått fler förfrågningar om bröllopsfotografering ( tidigare har det varit släkten som har fotats) och känner att jag behöver en kamera till. Min tanke är att ha min gamla D700 som "andrakamera" och köpa en D3s. Är skillnaden för liten mellan dessa två så jag lika väl kan köpa en D700 till som finns till bra pris eller är det värt pengarna att gå upp ett steg? Tacksam för tankar och funderingar!

Du har inte funderat på D800? När jag tittar på dina bilder verkar det ju inte vara en snabb kamera du behöver med sådär 10 bilder per sekund? Jag sitter nu på en D700 och en D800E och jag är otroligt nöjd med båda. D800 klarar ett till två steg ökat ISO jämfört med D700. Med de objektiven du har är det heller inga problem med den stora upplösningen på sensorn. D700 är bra att plocka fram när jag fotar snabba skeenden där jag behöver många bilder per sekund men i övrigt har jag mest använt den nya så klar.

Du skall nog inte fundera på D800E utan den utan E. Skillnaden är, som du kanske vet, att det inte sitter något AA-filter framför sensorn på D800E. Filtret motverkar bl a moaré som lätt kan uppstå när man fotar t ex tyger. Jag har inte haft något större besvär med den saken men fotar mest natur där det inte uppstår så lätt.

Fråga gärna om det är något du undrar över. /Frode

Du har inte funderat på D800? När jag tittar på dina bilder verkar det ju inte vara en snabb kamera du behöver med sådär 10 bilder per sekund? Jag sitter nu på en D700 och en D800E och jag är otroligt nöjd med båda. D800 klarar ett till två steg ökat ISO jämfört med D700. Med de objektiven du har är det heller inga problem med den stora upplösningen på sensorn. D700 är bra att plocka fram när jag fotar snabba skeenden där jag behöver många bilder per sekund men i övrigt har jag mest använt den nya så klar.

Du skall nog inte fundera på D800E utan den utan E. Skillnaden är, som du kanske vet, att det inte sitter något AA-filter framför sensorn på D800E. Filtret motverkar bl a moaré som lätt kan uppstå när man fotar t ex tyger. Jag har inte haft något större besvär med den saken men fotar mest natur där det inte uppstår så lätt.

Fråga gärna om det är något du undrar över. /Frode

Jo, jag har funderat på D800 men blir lite skrämd när jag läser om stora filer, långsam och att datorn får jobba hårt vid redigering. Mina upplagda bilder här stämmer kanske inte riktigt med vad jag fotar. Det blir en hel del livliga barn och många mörka kyrkor =) . Söker jag på nätet så skrivs det mycket över hur tung D3s är men jag kör nästan alltid med batterigrepp på D700 och då blir den tyngre. Ska kanske avvakta på en D600, är verkligen velig.

Att den är långsam handlar ju bara om att den inte tar så många bilder per sekund. Själv fotar jag mycket fåglar och provar litet sport till och från och fyra bilder per sekund räcker ganska bra även om det inte kommer i närheten av D700 med stora batteriet som sprutar iväg 8 bilder.

Dator kan förstås vara ett problem. Å andra sidan går det ju att ställa in kameran i olika lägen så bilderna inte blir gigantiska. Jag har ställt in kameran på "förlustfri komprimering" vilket ger RAW-filer på ca 40-45 MB, ungefär dubbelt så stora som D700ans filer där jag kör okomprimerat.

Jag tror att D700 med batteripack är aningen tyngre än D3s.

/Frode

Jag gissar att undantaget själva inläsningen från disk är förlustfritt komprimerade raw-filer lika jobbiga för datorn att hantera som okomprimerade. Det är ju samma datamängd att bolla runt när man väl packat upp dem.

ANNONS