Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En konverter, men ingen bländarändring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Kumlin

Aktiv medlem
Jag har precis testat min nyköpta Kenko 2x konverter till mitt Tokina 300mm 2.8. Det konstiga är att kameran inte fattar att jag har en konverter på för den säger fortfarande att jag har brännvidd 300mm och alltså kan jag fortfarande ha bländare 2.8. Hur kan detta komma sig? Mitt objektiv är ju gammalt som gatan vad det verkar så det bör ju ha något med det att göra. Än så länge känns det bara som det är att tacka och ta emot. Dubbel brännvidd, men ingen bländarförlust?!?!

Canonkameror anger nominell bländare i sökaren, inte effektiv. Du förlorar två steg, och mätaren tar hänsyn till det genom att den mäter genom objektivet, men du får ingen indikation på det i sökaren.

Vill du bli helt övertygad är det bara att testa att mäta på en jämnt belyst yta utan konverter och sen mäta samma yta med konverter så skall du se att det skiljer två steg.

Skall du räkna på skärpedjup är det den effektiva bländaren som gäller, dvs f/5,6 om du har vidöppet objektiv.

Hahaha tack. Jag tyckte att bara för jag kom dubbelt så nära så borde det ju ingte behövas en tredjedel med ljus :D Tack så myckt för det snabba svaret!

ANNONS
Götaplatsens Foto