Annons

En kundkrets? Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

speijsad

Ny medlem
Hej!
Jag heter Stina och blir 18 i februari. Jag har väntat med att starta företag (inriktning porträtt) tills jag blir myndig, känns lättast så. Grejen är att jag har fått en del jobb tidigare som jag inte riktigt vetat hur jag skulle ta betalt för, vilket skapade lite förvirring hos kunderna.

Vad jag märkt, så har alla mina tidigare kunder varit nöjda med mig och folk som jag visar upp mina bilder för tycker att jag är duktig. Har dessutom bara fotat i snart 1,5 år, så ja, jag vet att jag fortfarande kan kallas nybörjare inom området.

Trots det tror jag att det kan finnas en marknad för mig och min nikon, frågan är bara hur jag ska nå fram till kunderna?? Jag har en blogg, (www.sfotografier.blogg.se) som jag bytte till i våras när jag bestämde mig för att jag ville satsa på ett företag. Men bloggen är inte särskilt stor, har kanske 20-40 besökare om dagen...

Min fråga är hur jag möjligen skulle kunna få upp statistiken eller på annat sätt nå mina blivande kunder? Mycket tacksam för tips och idéer!
 

the_Rose

Aktiv medlem
Först av allt!
Vad är det som driver dig till foto?
Du behöver absolut inte svara mig men dig själv. När du har ett bra svar på den frågan kan du lättare motivera för dig själv hur mycket du skall satsa på din dröm. För det är ingen lätt sak att tjäna ett uppehälle på foto.

Det är alltid bra att ha en affärsplan (TA INTE FÖR LITE BETALT) och en personlig utvecklingsplan och en plan för utrustning man vill införskaffa etc, etc. Men det absolut viktigaste är att skapa relationer med kunder. Många fotografer gömmer sig bakom utrustning, teknik, erfarenhet och annat men när det gäller att tjäna pengar på bilder så är det bara en sak som gäller, att skaffa kunder och se till att de blir nöjda.

Min erfarenhet säger att det inte går att marknadsföra sig till kunder på ett opersonligt sätt (blogg, hemsida annonser etc.), det går bara att marknadsföra sig via kontakter. Hitta människor som är potentiella kunder och våga ta kontakt och prata med dem, INTE VIA MAIL, telefon eller helst ansikte mot ansikte och sälj det du kan erbjuda dem (försök inte att sälja något du inte kan erbjuda dock).

P.S din fråga är väldigt svår att få bra svar till. Folk här på FS är som regel amatörer och etablerade fotografer vill som regel inte bjuda in konkurrens, framförallt inte från någon 18:åring som tror att hon kan något ;-)
 
ANNONS