Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En säkert dum fråga om AF och objektivens passform

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__S

Aktiv medlem
När jag nyligen köpte min första icke-manuella kamera (Minolta Dynax 60), hävdade försäljaren i affären (Allfoto) att jag kunde använda alla objektiv, som har rätt fattning naturligtvis, OM de har AF, och nu undrar jag om de verkligen måste det? Om jag är beredd att offra AF-funktionen, kan jag inte köpa Minolta-obektiv som inte har den då, och ändå använda dem? Är objektiv med AF det enda som överhuvudtaget passar, eller kan jag använda allt som har rätt bajonett?

Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har för mig att Minolta precis som Canon bytte objektivfattning när de började med autofokus.

Med Nikon går det däremot utmärkt att använda äldre manuella objektiv på de flesta af-husen.

Hej!

Du kan använda alla objektiv som har rätt fattning, men Minoltas objektiv för manuell fokus har en annan fattning än autofokusobjektiven, så dem kan du inte använda utan en adapter (tyvärr en adapter med optik).

Bara för ordningens skulle - lilla Pentax behöll ju också fattningen, så med några undantag går det att använda samtliga manuella objektiv på moderna Pentax-hus. Undantagen är något färre än de är hos Nikon, faktiskt.

Damocles skrev:
Njae... du kan, men om du inte har dom dyrare husen så förlorar du ljusmätning om du inte har chippade objektiv. Men generellt funkar det.

Precis, men de flesta husen fungerar med manuella objektiv. (När jag tänker efter har tiden gått ruskigt snabbt och idag kanske det har kommit så många hus som inte klarar manuella fullt ut så de är i majoritet. Ibland ligger huvudet några år efter verkligheten.)Ganska kul att Nikon "går tillbaka" och gör nya F6 så ljusmätningen även fungerar med gamla objektiv. Det fungerade ju inte med F5.

De jag kommer på på rak arm är F401, F50, F80, F60, F65, D100, F55, F75 och D70 i någotsånär tidsordning. Har säkert glömt något hus. Och så Kodak 14n, DSC/n samt Fuji S1-S3 förstås.

Johan__S skrev:
Ajdå, jag som hade hoppats på bredare utbud och lägre priser. Men då vet jag iaf. Tackar!

Låga priser har du även på AF objektiven.Speciellt om du letar upp Minolta 70-210/4 som är ett utmärkt objektiv från första AF-serien...kan hittas för runt tusingen.
mvh/Gunte..

ANNONS
Götaplatsens Foto