Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Enbensstativ, måste man ha huvud?
- Trådstartare Söderlund
- Start datum
Nome Nescio
Aktiv medlem
Tänker du ta bilder rakt fram fungar väll gängad stav, men vill du vinkla kamera det minsta upp eller ned får du problem. Visst du kan luta hela benet, men inte långt utan att det blir instabilt.
jonas_lindquist
Aktiv medlem
Självklart kan du gänga på stativet på kameran. Men det kan kanske vara en fördel att ha ett huvud för att kunna vinkla och tilta kameran. Det är som sagt beroende på vilken typ av bilder du tar.
//JonasL
Edit: *Jag var lite slö*
//JonasL
Edit: *Jag var lite slö*
Magnus Nyman
Aktiv medlem
Nej du behöver inget huvud på ett enbenstativ. Du har ju "leden" där enbenet möter marken.
Även om du lutar enbenet 45 grader så ger det en viss hjälp med stabiliteten.
Ett huvud är betydligt mera trögarbetat och då kan man lika gärna använda ett trebent stativ.
MVH
Magnus
Även om du lutar enbenet 45 grader så ger det en viss hjälp med stabiliteten.
Ett huvud är betydligt mera trögarbetat och då kan man lika gärna använda ett trebent stativ.
MVH
Magnus
mazeson
Aktiv medlem
Mycket bra med huvud om man vill kunna köra bilder i höjdled också, samt snabbt lossa kameran från stativet. Så det är väl självklart med ett huvud. Sedan behöver man inte ha världens mest avancerade, med spakar och don.
Själv använder jag ett Manfrotto 3229-huvud, som är någorlunda litet och nätt.
h/mats
Själv använder jag ett Manfrotto 3229-huvud, som är någorlunda litet och nätt.
h/mats
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det är inte bara mörker du måste slåss med. Terrarier och akvarier har väl lysrör och då bör du använda en film som klarar blandljus väl.Söderlund skrev:
Är det mörkt där inne, vilken asa skulle ni rekommendera?
Fuji reala är bra på det. (finns det bättre?)
Annars hade jag valt Fujis negativa 800, en bra film i mörka miljöer.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Helt klart så fungerar en led på en enbenare Men endast med lättare utr,stn. Med tyngre grejer så blir det vingligt, minst sagt!
Håller med Nyman.
Jag skulle aldrig sätta en led på min enbenare. Men jag fotar också med ett vridbart stativfäste på linsen.
Jag köpte ett Manfrotto 680B för att det var OK stabilt och framförallt kort ihopfällt och ändå tillräckligt högt för stående fotografering.
Jag vill ha en låååg enbenare som tillåter mig att sitta ned och fota i en diskret sittställning med hukande rygg,, Få enbensstativ är så låga som 680B:http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8058&reviewID=7343#7343
Mvh Niclas,
Håller med Nyman.
Jag skulle aldrig sätta en led på min enbenare. Men jag fotar också med ett vridbart stativfäste på linsen.
Jag köpte ett Manfrotto 680B för att det var OK stabilt och framförallt kort ihopfällt och ändå tillräckligt högt för stående fotografering.
Jag vill ha en låååg enbenare som tillåter mig att sitta ned och fota i en diskret sittställning med hukande rygg,, Få enbensstativ är så låga som 680B:http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8058&reviewID=7343#7343
Mvh Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Tre ben väger mer än ett, där ligger en fördel.
Ett ben tillåter mer/stor flexibilitet och rörlighet än ett trebensstativ.
Enbenaren är ett fint stöd som tillåter längre slutartider.
Med längre tele är det skönt att vila vikten,
Många modifierar en tun och superelätt promenadstav för att hålla t ex en mätsökarkamera,,, inte bra natur och sport,fånar som använder enbenare.
"Men vad används enbent stativ till egentligen?"
Man fotograferar med det, alltså
/Niclas,
Ett ben tillåter mer/stor flexibilitet och rörlighet än ett trebensstativ.
Enbenaren är ett fint stöd som tillåter längre slutartider.
Med längre tele är det skönt att vila vikten,
Många modifierar en tun och superelätt promenadstav för att hålla t ex en mätsökarkamera,,, inte bra natur och sport,fånar som använder enbenare.
"Men vad används enbent stativ till egentligen?"
Man fotograferar med det, alltså
/Niclas,
gameburg
Aktiv medlem
En sådan här är definitivt ngt att rekommendera på en enbenare:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4389
/PG
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4389
/PG
nikitin
Aktiv medlem
På mitt enbenstativ har jag monterat en Foba snabbfäste (använder samma plattor som Arca Swiss systemet). På min kamera har jag sedan monterat en RRS L-platta, detta gör att jag enkelt kan ta bilder i höjdled också.
-- Nicke
-- Nicke