Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enbensstativ till sport.

Produkter
(logga in för att koppla)

JoeCole

Aktiv medlem
Nu tänkte jag köpa ett enbensstativ eftersom jag fotar en del fotboll och ishockey.

Vad har ni för tips, det ska inte va allt för dyrt.
Jag kan iofs leta på begagnatmarknaden.

Har min D70 + 80-200/2.8.
Är 175 cm, typ :)

själv kör jag med ett manfrotto 079 vilket är ett riktigt rejält enbenstativ , funkar utmärkt men väger ganska mkt . gjort i stål tror jag . .
manfrotto gör bra grejor men kostar en del ..
stativet som mårten länkade är ju ett bra stativ men dock manfrottos billigaste enbenstativ och därför inte det mest högkvalitativa , men mkt prisvärt.
mvh - Ale

Jag letar också enbensstativ. Har testat ett billigt Manfrotto (kanske det som länkas ovan?) och ett billigare Lotus. Manfrotto-stativet var stadigare än budget-Lotus men hade hopplöst kassa (tröga) reglage för höjdinställning. Glöm snabba, diskreta ändringar med det stativet. Sen tycker jag absolut det skall gå att vinkla kameran 90° på stativet. Ingen tar väl bara liggande bilder? För sport och konsertbilder tycker jag stående format är standard vid närbilder (1-2 personer fyller bilden). Tycker Soligorstativet på Cyberphoto ser bra ut men jag har inte lyckats få nån kommentar från någon som äger det. Plus: Bra maxhöjd, vinkelställbart, snabbkoppling för kamerainfattningen, inte för lätt. Ser stabilt ut.

Köpte ett stativ ute på scandinavian med 90 gradersplatta. Stativet i sig hade scandinavians logga på men var ett manfrotto, hittar det inte på deras hemsa men ring å kolla jag tycker det funkar och ngn hundring billigare än samma med manfrottologga.

Jag har ett Manfrotto 680B som uppfyller mina krav iaf.

Jag önskade ett som var stabilt och kort ihopfällt men som ändå nådde upp till mig stående,, jag är 189cm och det når precis upp när den är fäst i objktivets stativfäste.

Skönt grepp på strax över 40mm i diam, bra.

Kolla in det,,, men visst finns det många att välja bland;)

/Niclas,

ja, helt klart en fördel om man kan vinkla den 90 grader.
Manfrotto 434B har jag på gång.
Ingen som har erfarenhet av det ?

Stativet kommer mest andvändas för sport, i huvudsak fotboll....men även till annat..

ANNONS
Götaplatsens Foto