** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Enbentstativ ?

Produkter
(logga in för att koppla)

massemus

Avslutat medlemskap
Letar efter ett pratiskt enbentstativ som skall användas till mitt Canon 300:a !

Får inte kosta en förmögenhet, samtidigt med låg vikt och smidigt.

Vilka huvud rekommenderas oxå ? Skall kunna vrida nästintill valfritt.
 
Själv hittade jag ett Velbon UP-5 hos min far. Det kompletterade jag sedan med ett Manfrotto 484RC2 huvud. Detta huvud går ävan bra att vrida till höjdformat. Detta funkar aldeles utmärkt ill min Pentax istDS men är kanske i klenaste laget för en D200 även om det går väldigt bra där med.

Kommer tyvärr inte ihåg priset.........
 
Manfrotto 680B kan jag rekomendera. enbens med teleskop typ som dras i hop i tre delar och blir litet och smidigt. och ganska lätt också. pris strax över 500:- trorjag.. men är inte säker.
 
Jag har ett Manfrotto Digi 676B http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5091 och på den ett vinkelhuvud Manfrotto 234RC http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4389.

Detta är en billig men fungerade kombo. Jag har den till en D70 och som tyngst sitter det på en Sigma 70-200/2,8. Skall du ha ett enbenstativ tycker jag att du även skall ha ett vinkelhuvud och skall du ha ett vinkelhuvud skall du ha ett med snabbfärste. Kulled behöver du inte om du inte skall ha en som du flyttar mellan ett enben och ett treben. Ett annat viktigt kriterie är att det skall vara så lätt och smidigt att du tar med deet och inte lägger det hemma för att det är för stort. Det finns många stora och stabila stativ som är bättre än det jag har men risken är att man inte vill ta med det om det är för stort. Mitt är nästan alltid med och ger det där stödet man så väl behöver ibland.

/c
 
Jag kom på att jag hörde ett litet småbra tips för alla monopodare. Det var att ha ett par remmar mad kardborrenband liggandes i fotoväskan. Med dessa kan man surra stativet tillfälligt i något stabilt som man hittar, parkbänk, staket osv.

/c
 
Varför ett enbensstativ framför ett traditionellt stativ? Förstår fördelarna som smidigheten innebär, men annars? Gör ett enbensstativ fotograferingen så mycket stadigare än på frihand och hur pass stadigt är det i jämförelse med ett traditionellt stativ?

/Andreas, en som inte äger något stativ men är på jakt efter ett
 
680B är mkt bra för sina pengar..

Kompakt är det dessutom och ofta tillräckligt långt även för längre personer över 180cm..

Jag använder nästan uteslutande enbenaren när jag är ute och måste vara mobil, tex resor och vandringar.

Inget ersätter ju trebenaren men jag är tämligen övertygad om att många ofta drassar på två ben för mycket...

MVH Niclas,
 
För rätt många år sedan fanns ett stativ vars mittpelare gick att ta ur och använda som enbensstativ. Jag kommer inte ihåg fabrikatet, men kanske någon vet om det fortfarande finns på marknaden. Vore ju annars rätt praktiskt att ha två stativ i ett s. a. s.
 
väcker liv i en gammal tråd. Skall köpa mig ett enbensstativ för att avlasta lite när man följer längre evenemang med tunga objektiv.

Tittar på Manfrotto 680B eller Kaffebrus kolfiberstativ. Är det någon som har någon erfarenhet av kaffebrus stativ?

/H
 
Re: Hej!

KjellSn skrev:
Jag har köpt ett enbensstativ av honom och det var inga problem! Kjell

Nöjd med kvaliten? Stadigt? Jämfört med tex Manfrotto't?

Jag är sugen på det då kolfiber alltid är sexigt och kan man tjäna in några gram så skadar inte det heller. Dessutom är det lite längre utfällt. Frågan är om det kan mäta sig med ett erkänt märke som Manfrotto?

/H
 
De flesta enbensstativ som finns på marknaden av kända märken är säkert bra. Vill bara nämna till den som ev inte vet det att materialets stadga tillsammans med låsen har, i min blysamma erfarnhet, väldigt stor betydelse för stadgan totalt. Personligen föredrar jag därför inte aluminiumstativ av billigare sort/enklare konstruktion. Prova dig fram! Testa på plats om möjligt gärna med aktuell kamera. Tänk också på att du kanske kan komma att ha tyngre grejjer på det i framtiden.

Ja, det vare mina "2 ören" till denna tråd.
Vänligen Gabbe
 
RE

Har inte provat det ännu! Har sålt mina objektiv och väntar på mitt nya Sigma 18-125 sen ska jag ut och testa det stativet! kjellsn
 
perlind skrev:
För rätt många år sedan fanns ett stativ vars mittpelare gick att ta ur och använda som enbensstativ. Jag kommer inte ihåg fabrikatet, men kanske någon vet om det fortfarande finns på marknaden. Vore ju annars rätt praktiskt att ha två stativ i ett s. a. s.

Skulle tro att du menar Cullmann
 
Humpe skrev:
väcker liv i en gammal tråd. Skall köpa mig ett enbensstativ för att avlasta lite när man följer längre evenemang med tunga objektiv.

Tittar på Manfrotto 680B eller Kaffebrus kolfiberstativ. Är det någon som har någon erfarenhet av kaffebrus stativ?

/H


Hej,

Vill du ha ett enbensstativ för lite tyngre utrustning ska du titta närmare på Monostat.

http://www.monostat.com

Har själv Monostat RS-16 Professional (3-delat) och kan verkligen rekommendera detta.

Stativet har en gummifot som gör att man kan rotera stativet utan att det gräver ner sig i ev. löst underlag och stativet har en utsökt byggkvalitet mao inget skrangligt leksaksbygge, men kostar en slant.

MVH
Magnus Andersson
 
Köpte enbenare hos Kaffebrus för någon hundring, funkar perfekt.
Inte särskilt glassigt, men det fyller sin funktion, högt och bra är det oxo.
 
Det bästa enbensstativ jag haft (och fortfarande har) är Manfrotto 334B

Man kan enkelt justera höjden genom att trycka in ett handtag utan att behöva ta ögat från sökaren. Det är guld värt när man fotar snabba händelser som t ex sport.

Använder det tillsammans med kulleden Manfrotto 484RC2.

Har mest använt det med Nikon D100 + Nikkor 300/4.

Visst, det kostar en slant, men man får ett stativ som fungerar.
 
HT foto

Jag ahr själv nyss inhandlat ett stativ ifrån HT foto av märket Benro. Jag kan rekomendera de stativen pga dess låga vikt trots att de inte är tillverkade i kolfiber. Mitt väger 1,88 kilo ( fyrdelat) och skall klara 8 kilos belastning, kulleden KS 0 väger endast 270 gram med belastning upp till 8 kilo. Allt som allt 2,78 kilo. De har en mycket smidig enbensmodell som blir väldigt kort i infällt läge, dessutom med väldigt låg vikt. De finns på htfoto.com.
 
ANNONS