Annons

enkelt visningsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Har köpt en mini-laptop utan cd-enhet. Så jag kan inte använda min cd-skiva för att ladda ner EOS Utility och DPP. Och har fått svar från Canon att dessa inte går att ladda ner från nätet.

Jag undrar därför om det finns något enkelt gratis program att ladda ner från nätet som jag kan använda på resa. Det ska inte vara för redigering, utan bara för att titta på bilderna och rensa lite.

Gimp är för avancerat. Men jag funderar om t.ex. Picasa 2 kan vara bra för detta ändåmål?

Programmet ska kunna visa raw-bilder från min Canon 40D.

Någon som kan ge tips?

Sätt i CD:n i en annan dator, kopiera innehållet till ett USB-minne. Flytta USB-minnet till din laptop och kör installationen från USB-minnet. Brukar fungera.

Alternativ, om båda datorerna är anslutna i nätverk, dela ut CD-spelaren så att du kan nå den från den dator som saknar.

Detta sagt, om du har Windows Vista på din laptop bör du kunna se RAW-filerna direkt i utforskaren. Du behöver installera en codec från Canon, jag tror det sker automatiskt om du dubbelkliccar en CR2-fil. Om inte, så kan du nog hitta den på Canons hemsida.

Mvh
Anders

Sätt i CD:n i en annan dator, kopiera innehållet till ett USB-minne. Flytta USB-minnet till din laptop och kör installationen från USB-minnet. Brukar fungera.

Det där lät ju smidigt. Jag prövade men fick information om att min dators skärmresolution var för låg för detta. Så den ville inte installera sig.

Detta sagt, om du har Windows Vista på din laptop bör du kunna se RAW-filerna direkt i utforskaren. Du behöver installera en codec från Canon, jag tror det sker automatiskt om du dubbelkliccar en CR2-fil. Om inte, så kan du nog hitta den på Canons hemsida.

Jag har XP-home.

www.faststone.org
Programmet är bara 4-5 Mb stort och öppnar praktiskt taget alla filer inkl. raw-filer och Photoshopfiler. I nödfall kan man fixa till en raw-fil och spara den som t.e.x. jpg. Dessutom läser det CMS, dvs det visar rätt färger vare sig det är sRGB eller Adobe RGB ( men inte om det är psd-filer).

Programmet bör dock ställas in vad beträffar färg på omgivande ytor och hur det ska bete sej när man klickar med v och h musknapp och skrollhjulet samt vilka filer det ska öppna och mycket annat.

Jag har noterat mina inställningar i en textfil om du är intresserad. Själv använder jag det istället för Bridge vid urval av bilder samt vid bildvisning med digitalprojektor.

Det där lät ju smidigt. Jag prövade men fick information om att min dators skärmresolution var för låg för detta. Så den ville inte installera sig.

Jag har XP-home.

De flesta program brukar ju ange 1024 x 768 som minimum. Taskigt att det inte gick att installera.

Dett är en länk till Canon. Codecen skall tydligen funka för XP- också.

http://software.canon-europe.com/software/0029159.asp?model=

Med det krävs tydligen mer - läs så klarnar det nog.

Mvh
Anders

Tack för alla intressanta svar hittills. Har inte kunnat bestämma mig än. Själv snubblade jag på Irfanview på nätet, är det någon som vet om det är ett bra alternativ?

... Själv snubblade jag på Irfanview på nätet, är det någon som vet om det är ett bra alternativ?

Jag kan varmt rekommendera det.
Det har några funktioner som jag personligen tycker är väldigt bra att ha, som t.ex. att starta i fullskärmsläge, automatisk rotering av bilderna, lätt åtkomst åt exif, alpha blending, ...

Notera dock att installationsfilen är gjord för att vara så liten som möjligt, så för att komma åt visa funktioner som är intressanta för en fotograf (raw, exif, ...) ska man även installera plug-ins som finns att ladda ner från hemsidan.

www.faststone.org
Programmet är bara 4-5 Mb stort och öppnar praktiskt taget alla filer inkl. raw-filer och Photoshopfiler. I nödfall kan man fixa till en raw-fil och spara den som t.e.x. jpg. Dessutom läser det CMS, dvs det visar rätt färger vare sig det är sRGB eller Adobe RGB ( men inte om det är psd-filer).

Programmet bör dock ställas in vad beträffar färg på omgivande ytor och hur det ska bete sej när man klickar med v och h musknapp och skrollhjulet samt vilka filer det ska öppna och mycket annat.

Jag har noterat mina inställningar i en textfil om du är intresserad. Själv använder jag det istället för Bridge vid urval av bilder samt vid bildvisning med digitalprojektor.

Visar det också EXIF-information om man fotar i raw?

Det visar ca 10 av de viktigaste data, bla tid, bländare, iso, brännvidd och lite mer om bilden är i raw, tif och jpg. Möjligen även i andra format, har inte kollat. Men det har betydelse vilket program man har redigerat med. Ibland försvinner informationen i jpg och tif. Men i raw finns den alltid kvar. Jag skriver nu på laptopen och har inte desktopen tillgänglig där jag har cs3 så jag kan inte svara mera detaljerat. På lappen har jag Ps5LE och den raderar exif vid redigering, men i originalfilen finns det alltid kvar. Likaså om man använder FS till redigering. FS kan också ändra datum och tid, dels tillbaka till tagningstillfället med ett par knapptryck, dels kan man alltid skriva in tid och datum fritt.
När man har bilden i fullskärmsläge, och då menar jag fullskärm, så har man tillgång till fyra menyer som man når genom att föra ut muspekaren i någon av kanterna. Till höger finns då exif-informationen.

Senast ändrad:
Tack Sten, jag har nu laddat ner Faststone och efter de första 20 minuternas test så kan jag säga att det verkar vara ett utmärkt program för det ändamål jag har tänkt mig. Men jag ska utvärdera det lite närmare under helgen om jag får tid.

Jag kan skicka en textfil om du vill prova på de inställningar jag använder beträffande färg på programmets olika ytor (olika nyanser av grått) och hur det ska uppföra sej allmänt. Det finns vansinniga mängder av inställningar och val. Jag har använt programmet i flera år i olika versioner och det har bara blivit bättre och bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto