Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 1D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Re: Re: Mina tankar efter MKII test

müsli skrev:
Tackar för rapporten Magnus.

Vad jag förstår ska slutarens livslängd i mkII ligga på runt 200000 exponeringar, 30% mer än 1D och 1Ds? Stämmer detta?
Vad är livslängden på slutaren i 10D?
Ja det är den garanterade livslängden. I de allra flesta fall kommer slutaren att hålla betydligt längre.

Jag har hört 10 000 exponeringar för 10D, men tror inte på det. Jag har inte hört några officiella siffror i alla fall. Jag tog över 10 000 exponeringar med jobbets D60 under hösten, och då plåtar jag ändå mycket med andra kameror också. Så en 10 000 hoppas jag inte stämmer.

Eos-1 skulle hålla 50 000 exponeringar och Eos-1n 100 000.

1DmkII har runt 23% större pixelarea än 10D, och 13% mindre pixelarea än 1Ds.
1D har 73% större pixelarea än 1DmkII, men mkII-sensorn är naturligtvis av modernare snitt och i CMOS istället för CCD så skillnaden i brus kanske inte blir så stor ändå.
1D är en mer än två år gammal kamera. När den kom fanns inte ens D60. När D60 ersattes av 10D sänktes bruset markant och man kunde ha lägen med högre ISO-tal.

Man kan dra slutsatsen att Canon lärt sig bemästra bruset under tiden sedan 1D kom.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kom på att detta saknas:

- varför finns det inte en blixt med inställbar färgtemperatur? Det hade varit underbart att kunna matcha det befintliga ljuset med samma temperatur på blixtljuset. Sedan kan man ju båda ljusen helt rena om man vill.

Men det kanske skulle vara för svårt att konstruera.

Kom också tänka på ett plus med 1D och 1D mark II jämfört med 1Ds är att autofokuspunkterna täcker en större yta relativt sett eftersom själva autofokusensystemet är det samma.
 

kaw

Aktiv medlem
Aha - nu förstod jag. Det skulle stå vilket filter som matchar den manuellt inställda vitbalansinställningen. Att ändra på själva blixtringen kan jag inte tänka mig att det skulle gå att få till.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag stör mig en hel del på när inte blixtljuset matchar. Filter är ju en enkel lösning, men tänk om det gick att göra automatiskt... :)

Motivstyrd autofokus är inte dumt heller. Tänk att få meddelandet "Target locked. Ready to fire" från kameran...
 
Senast ändrad:

Proboarder

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jag stör mig en hel del på när inte blixtljuset matchar. Filter är ju en enkel lösning, men tänk om det gick att göra automatiskt... :)

Motivstyrd autofokus är inte dumt heller. Tänk att få meddelandet "Target locked. Ready to fire" från kameran...
Target locked in range, release camera for autotracking and shooting. Exposure is set to autodetection. Engines started, connection established to remote computer.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Proboarder skrev:
stämmer bra, den är spec.ad till 200.000. 10D har väl 60k om jag inte minns fel? (osäker)
60k för 10D är vad jag också hört. D30/D60 håller för 30k enl. vad jag hört. Naturligtvis kan det variera extremt mycket av olika anledningar..
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Trådlöst på G

Nu har Canon släppt info om sin trådlösa bildsändare:

The WP-20 Wireless Print Server is WiFi (IEEE802.11b) and Ethernet compliant, capable of supporting both wireless and wired networks simultaneously. It runs at 11Mbps (wireless) and 10/100 Mbps (wired), with a 50m (indoor) range. The server offers three security features: WEP64/128 bit encryption, the capacity to block access via MAC address and password protection.

Frågan är om detta är den som ska användas av sportfotograferna eftersom den heter "print server".
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Ja, den där Mark II verkar fin! Hög upplösning och snabb, skulle passa mig eftersom jag plåtar både press och reklam.
Det här är nog första gången jag är lite avis på er Canon-folk;-)
 
ANNONS