Annons

Eos 1D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Henric86

Avslutat medlemskap
Lockpris?

Fråga till nissarna med kontakter:

MARKII ligger ju på 39100 idag, där man kan färhandboka den (kika www.prisjakt.nu), medan Canon skriver typ 47000 på sin sida. Är det risk att 39-priset kommer att stiga som satan när man kan leverera kamerorna, så att 39 bara är ett lockpris???

/ Henric
 

Damocles

Aktiv medlem
Skulle inte tro det. Riktpriserna har alltid legat klart högre än dom faktiska marknadspriserna.

Om inte vore det ju kartellbildning mellan handlarna mer eller mindre, men den "fria" marknaden måste ju kunna tillämpa priskriget.
Så fritt spelrum är väl canons ÅF pris + ev. marginal.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är nästan ingen som tar Canons rikstriser, känner bara till NK...

Kameradoktorn ska ha 42000 ink moms.

En intressant fråga är också hur Canon fördelar kamerorna i början. Kameradoktorn och de stora tidningarna brukar ligga bra till. 300D fanns t ex i lager hos KD medan många småhandlare fick vänta månader på leverans.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Re: Lockpris?

Henric86 skrev:
Fråga till nissarna med kontakter:

MARKII ligger ju på 39100 idag, där man kan färhandboka den (kika www.prisjakt.nu), medan Canon skriver typ 47000 på sin sida. Är det risk att 39-priset kommer att stiga som satan när man kan leverera kamerorna, så att 39 bara är ett lockpris???

/ Henric
Nej..det är nog inget lockpris. Men de lär inte få sina kameror förens när ALLA andra riktiga fotobutiker har fått sina, både en och två gånger ;)

Canon ser till att förse de som säljer mycket Kamerautrustning först.. och inte små datorbutiker utan butik ;)
 

TheBishop

Aktiv medlem
Visst, Mediareadern/iPoden skall inte vara så snabb i överföring till iPod:en - däremot skall det vara bra spätta från iPoden till datorn sedan...

Har precis skaffat mediareadern ändå men inte hunnit testa ännu (jag tänker köra med två CF kort istället, då spelar det inte så stor roll - ett fräscht i kameran som man sedan byter med det som suttit för övertankning i mediareadern under tiden - då spelar det mindre roll om det tar några minuter...)

Sedan har ju som sagt iPod:en en hel del andra trevliga egenskaper som "normala" medialäsare inte har ;-)
 

Omar

Aktiv medlem
Jag har satt mig i kö på denna kamera men frågan är om jag får den vid första sändnings omgången. Jag har läst något om att de skulle skicka ut 4000 kameror första omgången världen över, kanske lite skillnad mot Canon 300D som produceras i 70.000 ex i månaden som ibland verkar ha tagit slut hos handlarna?? Tidningarna går tydligen före i kön men jag försökte med att jag var med i CPS, det kanske ger mig en bättre plats i kön?. Frågan är vad hur många Sverige får av dessa 4000 och vilka handlare som prioriteras först. Verkar vara en riktigt bra kamera. Skall nog kolla in den på CPS visningen som är snart. Har inte ställt mig i kö förr, för en kamera, kanske lite knäppt.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nej.. 4000 är produktionstakten, alltså 4000 i månaden Omar.. Kameran har säkerligen varit i produktion i minst 1 månad. Det innebär att ett släpp i April, ger 12000 enheter... som om det skulle hjälpa ;). Kommer du till träffen i Malmö den 17 feb ??
 

Omar

Aktiv medlem
Jesper

Nä, jag tar flyget till stockholm, så jag kan kolla in den, den 3/2. Skojade lite, jag skall försöka hålla mig (Stockholm) samt komma den 17/2 i Malmö.

MVH

Omar
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag lovar att ge en rapport från visningen imorgon! :)

Slutet av april hoppas Canon i Sverige... Hoppas att de kan hålla det. Jag har i alla fall svårt att hålla mig...
 

TheBishop

Aktiv medlem
Vem vet hur de tänker, men om Canon Sverige får lika många kameror proportionellt mot deras del av koncernens omsättning så blir det 20 stycken av varje 4000-tal tillverkade (c:a 0.5%).

Om vi leker med 3-månaders produktionstanken så finns det 60 hus att fördela över land och rike när det beger sig...

Det låter inte så lite, men vem vet om de tänker så - en hel del av den första produktionen går säkerligen till media och till deras "kändiskunder" (Reuters mfl).
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Testat Mark II

Har precis kommit hem efter visningen hos Canon.

Mycket kunde man förvänta sig, men det som jag blev mest imponerad av är blixtexponeringen. Den gick i stort sett inte att lura. Det känns väldigt betryggande - särskilt på en digitalkamera där man inte kan rädda överexponering.

Displayen är stor och skarp. Man får se histogram för varje färg och det är lätt att zooma mm.

Utskrifter visade har bruset var helt acceptabelt och bra relativt sett till sin känslighet. 3200 såg kanska ok ut. Jag är inte så bekant med 1D, men jag fick intrycket av att det inte hade blivit sämre.

En intressant skillnad var skillnaden mellan 1D och mark II när båda kördes på 4MP. Filerna från mark II såg betydligt bättre ut när man körde ut dem direkt från kameran. Det är viktigt för sportfotografer som snabbt ska skicka iväg sina bilder och ändå kommer att sätta ner upplösningen för att få mindre filer.

Några filer kunde han inte släppa eftersom det var en förserie-modell.

Handhavandet är som övriga 1D-kameror. Snabbt och professionellt. Kameran är lättare än både 1D och 1Ds. Vi som är vana vid 1V HS tycker att kameran är liten och smidig...

Säljaren Per Karlsson har påpekat till japanerna att det finns behov av en fullt professionell kamera som är liten och smidig - som en 1V utan motor. Det är tydligen behovet av 12V som är boven. Han tyckte också att en 3D i ett mindre enklare hus och med färre bilder per sekund vore en bra produkt. Men han kunde givetvis inte säga något om vad som skulle komma.

Att de franska sidorna kom ut i förväg påstod han var på grund av att de var hackade. Släppet av 10D förra året på en grekisk mässa tyckte han dock var snudd på tjänstefel.

PK ville bestämt hävda att 10D fanns kvar och att inga fanns att leverera berodde på att Canon hade missbedömt efterfrågan efter att 300D släppts. Samtidigt berättade han gärna att han inte hade kunnat säga något de senaste månaderna om 1D mark II trots att 1D inte kunde levereras. Omöjligt att dra några slutsatser, men nog lät det lite tunnt.

Jag försökte få reda på mer om vilka objektiv som gav avståndsinformation. Enligt PK var det bara den listan som publicerats som gäller, samtidigt som han inte hade någon som helst annan information.
På frågan om 28-70/2,8L hade avståndsinformation så sa han nej, eftersom den inte fanns med på listan. Istället berättade han att 28-70/2,8 försvann för att man upptäckt en bugg i objektivet som gjorde att det gav felexponerade blixtbilder. Han hade visst en kund i Malmö som lidigt av detta.

Min slutsats är: Kameran verkar klara vad den ska göra. Snabbt och exakt ge bilder av hög professionell klass. Jag är väldigt imponerad.

Leveransen har sjutits upp tre veckor till slutet av april. Suck. Per Karlsson fördelar dem och vissa kunder samt yrkesbutikerna ar visst företräde.
 

gors

Aktiv medlem
Re: Testat Mark II

Det låter som en riktig toppenkamera.

froderberg skrev:
En intressant skillnad var skillnaden mellan 1D och mark II när båda kördes på 4MP. Filerna från mark II såg betydligt bättre ut när man körde ut dem direkt från kameran.
I vilket eller vilka avseenden? Skärpa, färgåtergivning eller dynamiskt omfång?

Under vilka ljusförhållanden var just de här provbilderna tagna? Vilket ISO tippar du?

Nä, jag tänker inte switcha. Men man kan väl få vara lite nyfiken.
 

O.Olsson

Aktiv medlem
Mina tankar efter MKII test

De som känner mig vet att jag är en prylbög och blir inte förvånad när jag utbrister " den skall jag ha"

Vilken kamera.


ISO 1600 känns bättre en min 10D's ISO 800 ( varför jag skrivet känns är för att jag inte tog med mig min kamera för att göra en riktigt jämförelse).
Jag kan bara säga att skjuta i 800 kommer inte vara något problem alls.
Även 1600 kommer jag att använda flitigt men är lite tveksam om 1600 funkar på förstoringar upp till A3+, A4 inga problem. 3200 är väll tveksamt om jag kommer använda för att printa bilder av naturen eller alla djuren med, men för en dagstidning kan jag inte se att det är ett problem eller för normal stora webb bilder.

Alla detaljer kan ni säkert läsa på ex www.dpreview.com men för de som inte orkar radar jag upp det som jag tycker är viktiga och vilka missar man gjort.

Att tänka på är att fast man fått mer pixels är dessa inte särskilt mycket mindre eller större en ex 10D och 1Ds pixels och detta innebär att man bör ha ungerfär samma detaljrikedom om man står på samma avstånd med dessa kameror och använder samma objektiv.
Detalj rikedomen och skarpheten i bilderna från kameran kan man öka genom att använda ett svagare filter framför sensorn. Detta filter har man bla för att ta bort ex moire effekter som kan dyka upp exempelvis i textiler.
Nu verkar det vara det som man gjort i mkII dvs använt ett svagare filter vilket ger skarpare och mer detaljrika bilder men inte med bieffekten av mer moire.
Detta är inget som jag själv kunde testa men det är fallet enligt andra på nätet.
Det jag däremot såg att det var mycket mer detaljer när jag jämförde 1D och 1DmkII bilder som jag tog och printade ut hos dem. Inte så konstigt kanske då pixlarna är mycket mindre I den nya mkII vs gamla 1D.


På pluss sidan


Bild kvaliten är enligt mig mycket bättre i höga ISO tal man pratar även om att dynamiken har blivit bättre men har aldrig sett den som ett problem förut.

Blixtsystemet är omarbetat och kommer fungera mycket bättre nu. Detta sitter i kameran och de gamla EX blixtarna kommer att funka med den tekniken.

AF har fått två cpuer nu - detta skall göra att den är ännu snabbare inget som jag kunde bedömma - men varför skulle inte det funka.

Två minnes slots är kanon men tycker inte om att det är två olika format särskilt inte som den nya är en sån där liten historia som inte går att handskas med ett par kalla fingra eller handskar. Jag tycker inte att man skall välja den storleken i en yrkeskamera.

Batteriet skall räcka till en 1000 - 1200 bilder.


På minus sidan

Vart tog DEP vägen - man tog bort det bästa verktygen för att garantera rätt skärpe djup. Sorgligt,värdelöst,snöpligt.

Kommer först i April

Inte FF full frame men då skulle den behövt ha samma mängd pixlar som 1Ds - inte möjlig idag om man vill ha samma snabbhet mm

Kommer jag köpa den - JAPP ingen tvekan.
Första riktiga allround kameran som är digital
enligt mig.


//O.Olsson
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Re: Re: Testat Mark II

gors skrev:
I vilket eller vilka avseenden? Skärpa, färgåtergivning eller dynamiskt omfång?

Under vilka ljusförhållanden var just de här provbilderna tagna? Vilket ISO tippar du?
Jämförelsebilderna var tagna vid ISO 800. Bilden såg betydligt mer färdig ut. Det ljusta tonerna var renare mjukare ut även om kontrasten kändes något högre. Det krävs en djupare analys för att säga något defenitivt. Jag vet inte exakt hur kamerorna var inställda.

Att kunna leverera bilder färdiga filer är en viktig egenskap för tidnings- och bildbyråfotografer. Mark II har många inställningmöjligheter när det gäller mättnad, kontrast, skärpa, tonkurvor mm.

Den trådlösa sändaren kommer först till hösten. Canon ska nog analysera Nikons först.
 

müsli

Avslutat medlemskap
Tackar för rapporten Magnus.

Vad jag förstår ska slutarens livslängd i mkII ligga på runt 200000 exponeringar, 30% mer än 1D och 1Ds? Stämmer detta?
Vad är livslängden på slutaren i 10D?

O.Olsson skrev:
Att tänka på är att fast man fått mer pixels är dessa inte särskilt mycket mindre eller större en ex 10D och 1Ds pixels
1DmkII har runt 23% större pixelarea än 10D, och 13% mindre pixelarea än 1Ds.
1D har 73% större pixelarea än 1DmkII, men mkII-sensorn är naturligtvis av modernare snitt och i CMOS istället för CCD så skillnaden i brus kanske inte blir så stor ändå.
 
ANNONS