Annons

eos 1D

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag undrar lite om denna kamera. Vill gå över till digitalt coh tror att jag fått ett sjyst pris på den. Runt 6 lakan. Är det bra?

Jag har kört eos 1 tidigare eftersom jag tycker om hur den ligger i handen och att den är stryktålig.

Vad är den bildmässiga kvaliten på denna kamera jämfört med ex 20D och motsvarande? Finns det bra bildexempel?

Nej, den är inte defekt.. Däremot är den sliten, har gått som presskamera. Den är nyservad och köper den av en polare så det är väl lite kompispris..

Sagan:

Har svårt att se någon större skillnad på min skärm. Du rekomenderar inte 1D. Hur är 20D i tålighet. Brukar släpa med min på jakt, långfärdskidor, i skidbacken så den måste tåla lite och inte vara så jätteömtålig för vatten. Vad hittar man 20 D för?

Jämförelsen mellan 1d och 20D är lik med Ferrari Testarrosa och den nya Peugeoten 206 eller vad den heter. Klart att de nya bilarna har bättre ketnologi och sånt skit men frågan är vilken känsla man är ute efter. När jag fick mina fingrar på en Nikon D1 slumpade jag direkt D70:n... Du kanske förstår vad jag menar. Du får mycket kamera för pengarna och en ptrolig fotografisk känsla med andra ord!

http://gallery.gulnet.nu/

Forslund skrev:
Sagan:

Har svårt att se någon större skillnad på min skärm.
Du öppnade väl de fullstora bilderna?

Forslund skrev:
Du rekomenderar inte 1D. Hur är 20D i tålighet. Brukar släpa med min på jakt, långfärdskidor, i skidbacken så den måste tåla lite och inte vara så jätteömtålig för vatten. Vad hittar man 20 D för?
Jag rekommenderar inte 1D om du vill kunna göra högkvalitativa 20 x 30 cm eller större.

Jag har inte haft några problem med tåligheten på vare sig 10D eller 20D, men tätat som 1D är den ju inte.

20D kan man hitta ny för strax under 12 000:-

Det är lite det som är grejen. Jag är bortskämd nu med eos1. Tycker den är jättehärlig att hålla, känns väldigt genuin och tycker den är väldigt fin i exponeringen.

Under 12 låter bra om den är ny!
Däremot så är det halva priset om jag köper den begagnade 1D. Men man vill ju ha så bra upplösning i bilderna som möjligt även om jag väldigt väldigt sällna drar upp de i 20*30 cm.

greken skrev:
När jag fick mina fingrar på en Nikon D1 slumpade jag direkt D70:n... Du kanske förstår vad jag menar.
Nu tycker jag inte skillnaden är lika stor i känsla, inte när man har vertikalgrepp på 20D.

Största skillnaden i känslan på 1D och 20D som jag ser det är att 1D har större sökare och är avsevärt tyngre (0.5 kg).

Båda är gjorda i samma material magnesiumlegering, till skillnad från D70 som är av plast.

Oj oj vilket pris. Köp den! (annars vill jag göra det...)

Om man jämför bilkvaliteten med de senaste modellerna så levererar den ju inte riktigt lika bra, men den ger mycket bra bilder ändå! Megapixelsiffrorna säger inte allt. Jag har själv ägt den. Skall du inte sälja bilderna till kräsna bildbyråer så duger kvaliten gott, men man kan ju alltid få bättre om man betalar mera...

Om den bara inte är utsliten skulle jag säga att det är ett bra köp.

sagan skrev:

Jag rekommenderar inte 1D om du vill kunna göra högkvalitativa 20 x 30 cm eller större.

Kim, har du ägt en själv? Jag håller inte med dig! 1D bilder tål att förstoras mycket mera. En av mina mest sålda bilder är tagen med en 1D och den har jag "croppat" och säljer i 30x40 utan problem. Nej, jag är övertygad om att du kan göra mycket bra bilder med den som tål att göras mycket större än 20x30.

Det är uppenbart delade meningar:).
Kommer det inte någon ny digitalare från canon snart så att priserna sjunker på 20D?:)

Marten skrev:
Kim, har du ägt en själv?
Nej, men jag kan se vilken detaljupplösning den har.

Marten skrev:
Jag håller inte med dig! 1D bilder tål att förstoras mycket mera. En av mina mest sålda bilder är tagen med en 1D och den har jag "croppat" och säljer i 30x40 utan problem. Nej, jag är övertygad om att du kan göra mycket bra bilder med den som tål att göras mycket större än 20x30.
Håller med om att man kan få fina bilder av 4Mp på en 20 x 30, men jämfört med vad man får med 8Mp så bleknar det rejält.

Faktum är att man ser en mycket tydlig skillnad även mellan 6Mp och 8Mp på en 20 x 30.

Forslund skrev:
Det är uppenbart delade meningar:).
Kommer det inte någon ny digitalare från canon snart så att priserna sjunker på 20D?:)
20D kom ju nyligen, men en ersättare till 300D är att vänta snart och det kanske påverkar priset på 20D något.

Jag vet inte om jag blev så mycket klokare. :)

Kim har bra argument, men det känns jobbigt att punga ut med dubbelt så mycket för dubbelt så många Mp...

Forslund skrev:
Kim har bra argument, men det känns jobbigt att punga ut med dubbelt så mycket för dubbelt så många Mp...
Jo, men du får oxå en helt ny kamera med minst ett års garanti (två, beroende på var du köper den).

Om man bara sitter och studerar testbilder på skärmen så går det alltid att hacka på lågupplösta kameror. Jag har hellre en bild med någorlunda upplösning en en missad bild för att autofocusen inte hängde med eller för att RAW bufferten blev full efter några bilder.

Nåja, 20D är också en bra kamera (dock värdelös RAW buffert), det är inte det jag vill säga utan att jag tycker det verkar vara ett bra köp utifrån vad Jonas vill ha.

PS. Jag har gjort jättefina 40x50 utsrifter från min gamla D30 men dom har nog blivit dåliga nu eftersom det finns kameror med högre upplösning nu. ;-)

vad skall du ha kameran till?? för mellanskillnaden kan man köpa lite kul optik... ozzå har du bara 1,3x på 1D medans du 1,6x på20D... det finns massor av fördelar och nackdelar på båda varianterna.. så vad skall du fota är nog första frågan..

glömde 45 punkts autofocus på 1D.. den e grym.. har iofs inte testat 20D med 9 punkter.

Marten skrev:
Om man bara sitter och studerar testbilder på skärmen så går det alltid att hacka på lågupplösta kameror. Jag har hellre en bild med någorlunda upplösning en en missad bild för att autofocusen inte hängde med eller för att RAW bufferten blev full efter några bilder.
Ja, absolut, det var för den snabba och säkra AF och den stora (visserligen JPG) bufferten jag köpte 20D, inte för de 2 extra Mp i första hand (jämfört med min 10D).

Sen fanns det även andra fördelar som gjorde att jag inte kunde låta bli att köpa den, som det låga och snygga(!) bruset.

Marten skrev:
PS. Jag har gjort jättefina 40x50 utsrifter från min gamla D30 men dom har nog blivit dåliga nu eftersom det finns kameror med högre upplösning nu. ;-)
Jag har fina 1.9Mp (!) på 20 x 30.. (interpolerat till 5Mp) :D

jag änvänder kameran till snowboardfoto, jag har den med när jag åker långfärdskridskor, på jakt skateboardfoto, fåglar ibland, men ganska sällan.

Jag gillar att fota från kajak. Man kommer nära vattnet och med en stark far som kan paddla fort så får man fin rörelseoskärpa.

Det är vad jag ska ha den till:).

Då kommer vi osökt in på andra bitar än Mp..
AF? hur säkra är de i exponeringen? bilder/sekund? 3-4 borde räcka mer än väl.

Jag kommer ine använda den till naturbilder eller något som står still. Har nämligen precis införskaffat mig en mellanformatare för det

ANNONS
Götaplatsens Foto