Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 20D, Skrammel?

Produkter
(logga in för att koppla)

bpj

Medlem
Hej,

Har precis köpt en Canon 20D och upptäcker till min förvåning att det är något som är löst och skramlar.

Jag tror att jag har identifierat ljudet till att komma från plåtarmarna som trycker upp och styr blixten.

Är det någon mer än jag som har detta problem?

Detta är mitt andra exemplar av 20D, den första jag fick levererad hade en massa andra fel så den blev utbytt på en D.O.A men jag vill inte minnas att det var något skramlande ljud.

Mvh,

Perry Jönsson

Kan inte ge ngn förklaring men jag tror att det med största säkerhet är helt normalt.

Många reagerade på EOS5 att den hade en lös duppedings som ramlade fram och tillbaka. Det handlade om en liten pärla som berättade för kameran att den hade höjdformat eller inte osv... om jag inte mins fel..

Du får väl se mitt inlägg som en push för tråden. Har nämligen inte 20D själv så jag kan inget säkert säga:)

MVH Niclas,

..men det gör min.

Ser det dock inte som ett problem, man får skaka ganska rejält för att det ska framträda. Jag har inte lagt märke till det förrän nu när jag såg ditt inlägg. Vill påstå att nackremmen för mer liv vid normalanvändning... :)

Du har nog rätt i att det är styrplåtarna till blixten, det försvinner om man fäller upp den.

/Arne

Metalldelen på blixten skramlar iaf på 350D, har inte tänkt på om det är så på 20D, därimot har du iaf ett ganska tyst skrammel i orienteringsensor som du kan höra om du byter från höjdformat till vanligt.

Jag hade samma ljud (oljud) från blixten på min 20D, så det är nog helt normalt skulle jag tro.

Hör bara dendär kulan som talar om för kameran om man vinklar den eller ej så lite skarammel är där väl.

Vet inte om det behövs fler bekräftelser, men... min 20D skramlar också. Förmodligen den där kulan.

Sedan skramlar min laptop också, vilket jag ser med mer oro på. ;-)

/ Kiwi

Har alltid funderat varför Canonägarna står & skakar sina kameror vid örat för jämnan, nu vet jag ;-)

//Larsa vars KM inte skramlar, däremot ett av objektiven!

foto tobbe skrev:
det är två små kulor som känner av vertika/horisontal läget och det skramlar om alla!!!
slr som kompakt.

I så fall är de kopplade till blixten på min 20D, för den slutar skramla när jag fäller upp den inbyggda blixten. :)

/Arne

jaja det finns andra orsaker men om kameran inte "skramlar" när blixten är uppfälld så är kameran trasig och att vertikal/horisontal sensorn är trasig är otroligt ovanligt.

Faktum är Tor-Björn, att jag måste lägga örat mot kameran för att höra v/h-sensorn och då hörs den bara när jag ändrar läge vertikal-horisontalt och vice versa (känns logiskt). Kan ju bero på min något nedsatta hörsel.

Det andra ljudet är betydligt högre, och hörs även om jag skakar kameran enbart horisontellt.
Men, som någon påpekat, det är ingenting som stör eller påverkar. Nackremmen väsnas mer, betydligt mer...

ANNONS
Götaplatsens Foto