Annons

EOS 3 med Ec-D och Sigma 28-70/2.8 - fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
För ett tag sedan noterade jag att jag fick någon sorts backfocus (i det avseendet att fokus hamnar bakom det objekt som fokuspunkten riktas mot) med min EOS 3 och mitt Sigma 28-70/2.8 EX DF, vid autofokus.

Problemet upptstår främst men ej uteslutande på längre avstånd (>3 meter ungefär).

Jag flyttade över objektivet till min gamla EOS 300 som fokuserade alldeles utmärkt.
Min EOS 3 fokuserar utan några som helst problem med EF 50/1.8, EF 28-80/3,5-5,6 DC II och Sigma 70-200/2.8 EX HSM. Även Cosina 19-35 för den delen även om det är lite svårare att avgöra med 100% säkerhet.

Vid alla de tillfällen jag observerat problemet har jag haft mattskiva Ec-D i kameran (och ja, CF 0 stod på 0). När jag prövade att byta tillbaka till Ec-N (standardskivan) fungerade allt normalt igen.

Nu är det kanske ingen större förlust att inte ha autofokus vid landskapsfoto vilket är det jag primärt har Ec-D (rutnät) till men det är ju lite bökigt att byta när typen av fotografering växlar hastigt, t.ex. vid resor...

Frågan är bara om det är ett problem med kameran/mattskivan eller med objektivet? Det verkar ju underligt att det inte ska gå att fokusera med Ec-D om det funkar med alla andra objektiv jag har.
Jag har haft Ec-D monterad större delen av den tid jag har haft kameran och jag upplever att det har fungerat tidigare men riktigt säker kan jag ju inte vara, speciellt som det nu funkar med Ec-N...

Är det någon som vet om det är ett känt problem med autofokus och Ec-D?

Hmm.. det enda jag vet är att ljusmätaren flippar ut med vissa mattskivor. Där använder man CFn 0 och ställer den på 1, när man använder de "gamla" skivorna (dvs. alla skivor utom EC-N och hmmm EC-R?)..

Kanske detta påverkar AF'en också?..

Edit.. såg att du HADE CFn 0=0... Den SKALL alltså stå =1 när du använder EC-D.

ANNONS
Götaplatsens Foto