Några personliga funderingar
Batterier till bra pris hittar du på
www.zebramedia.biz (gäller så väl Canon som Nikon)
Minneskort har vi diskutera ut och in. Vare sig 300D eller 10D verkar vara överdrivet snabba på att skriva till minneskortet, vilket innebär att så länge som du inte väljer de allra långsammaste så går det nog ganska bra. (Återigen så tycker jag att zebramedia har bra priser)
Kim har ju med all önskvärd tydlighet gjort klart vad han tycker om bristerna i inställningar

. Jag är dock nöjd med min kamera och har inte drabbats av begränsningarna ännu. Han är dock rätt i att man bör tänka igenom vad man kommer att vilja använda kameran till och begränsningarna kommer att ställa till med.
För 6 månader sedan var valet lättare eftersom prisskillnanden mellan 300D och 10D var för stor. Nu? Tja, D70 är onekligen ett mycket starkt kort, speciellt om man inte sitter på gamla Canon objektiv. Jag skulle personligen vänta en månad eller två om det var dags nu.
Avseende begränsningarna i 300D så är det främst två saker som jag skulle vilja ha:
* möjlighet att ställa in AI Servo manuellt (jag har i och för sig ännu inte drabbats av att AI Focus gör fel, men det skulle vara trevligt att själv kunna kontrollera moden)
* Den snabbare skrivhastigheten som D70 har (som ju slår både 10D och 300D rejält)
Sedan så finns det ett område som 300D slår 10D rejält: storlek och vikt. 300D passar mina händer så gott som perfekt medan 10D är för stor (och tung).
Plast och färg? Det är rätt intressant att se hur "hjärntvättade" många är

Men utanför de kameratokigas värld så är det inte många som reagerar på att kameran inte är svart. Antalet kommentarer om kamerahusets färg som jag har fått är: 0!
Lycka till.
--jalle
Nihleen skrev:
Hej. Någon som kan säga om detta http://www.expert.se/prodinfo.asp?secId=9&subId=1&prodId=3384&bhcp=1 är ett bra eller dåligt köp?
Hur är sigma jämför med orginal objektiven?
Något man bör tänka på med en 300D?
Hur är det med piratdelar till 300D? Tänker på batterier, minneskort mm
Mvh
Johan Nihleen