Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 300D. Ett bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)
det finns ABSOULT INGA sidor om 300D i detta forum. Jag tror att det är bättre om du söker på google... ; )

som sagt... se länken ovan.

Jotack jag förstår, har läst en massa om den här och på andra sidor. Huvudfrågan var om det paketet (länken) var ett bra köp!? Information om kameran vet jag att det finns hur mkt som helst om i forumet å resten av sajbervärlden ;)

NEJ om jag gillar Minolta då oxå va. ;)
Nåja, vi lever i en plastålder. Håller dock med dig om att den var lite plastig, men den vanliga 300an var 100ggr värre. Om man nu kan se det som någon tröst.

Vad gäller kameran - så inga problem! Den är bra, och gå inte på det där plastsnacket.
Det hänger ju givetvis också på vad man har haft innan, vad man är van vid, vilken kassa man har.

VAd gäller objektiven, så kan jag inte uttala mig, då jag inte har erfarenhet av endera. Rent allmänt så är det en stark korrelation mellan pris och prestanda. Kan man leva med plast i objektiven (tror inte att Sigma har plastbajonett dock), samt trolig sämre prestanda i vidvinkelläge samt i längsta teleläget, på respektive objektiv, så är det nog inte ett dåligt köp.
Du kommer dock snart att vilja ha andra objektiv, sanna mina ord.
Vad gäller "piratdelar" till 300D, så är det ju samma marknad som övriga EOS-kameror, dvs det finns massor. Likaså batterier, minneskort, mm.
Canon är ett av de största märkena (större än både Nikon och Minolta), vilket borgar för att det finns massor att välja på.
Jag kan bara rekommendera 300D, men du kommer att vilja ha mer....

hils
Mats
300D-ägare

och, som sagt, det finns massor av trådar i detta forum, och i andra om plus och minus hos 300D. Se även t ex . Steve's Digicams och andra.

Nihleen skrev:
Hej. Någon som kan säga om detta http://www.expert.se/prodinfo.asp?secId=9&subId=1&prodId=3384&bhcp=1 är ett bra eller dåligt köp?
Hur är sigma jämför med orginal objektiven?
Något man bör tänka på med en 300D?
Hur är det med piratdelar till 300D? Tänker på batterier, minneskort mm
Mvh
Johan Nihleen
300D är en mycket bra kamera, det är ett bra köp. Det finns uppgift om att blixtbilder blir något underexponerade men det lär vara enkelt att åtgärda - se tråden om det.

Sigma-objektiven är nya och otestade ännu, så det är svårt att uttala sig om deras kvalitet och att jämföra dem med Canons motsvarigheter. Men de ligger nog inte i den övre delen av kvalitetsskalan med tanke på priset. Canons 18-55 anses vara ganska hyfsat men är lite oskarp i kanterna och har en del tunnformig distorsion i vidvinkelläget, inget konstigt med tanke på priset. Men det är lätt och smidigt och har ett angenämt brännviddsområde.

Det allra sämsta för en 300D-ägare torde nog vara plastgnället här på Fotosidan - annars är det en bra kamera! ;-)

Ett generellt råd tycker jag, är att satsa mer på optik och mindre på kamerahus. Kamerahuset kommer att ha en trolig livslängd på 2-3 år, medan objektivens livslängd är det mångdubbla.

Så därför är 300D en bra investering, helt enkelt.
Att slänga ut pengar på mångdubbelt dyra kamerahus är inte rimligt, om man inte är yrkesfotograf eller inte har respekt för pengar.

Nu skiljer sig ju livslängen på ett billigt och ett dyrare hus.

mazeson skrev:
Att slänga ut pengar på mångdubbelt dyra kamerahus är inte rimligt, om man inte är yrkesfotograf eller inte har respekt för pengar.

Mångdubbelt..tänkte du på 1Ds då?

Vad som inte är rimligt därimot är att slänga ut pengar på en produkt som är för begränsad för att man ska kunna fotografera som man önskar...vilket i slutändan blir dyrare eftersom man blir tvungen att strax köpa ett nytt hus för att få en kamera som fungerar tillfredställande.

Re: Re: EOS 300D. Ett bra köp?

niklasl skrev:
Det allra sämsta för en 300D-ägare torde nog vara plastgnället här på Fotosidan - annars är det en bra kamera! ;-)

Det stora gnället gäller väl inte plasten utan bristen på inställningsmöjligheter.

Vilket framgår här

Några personliga funderingar

Batterier till bra pris hittar du på www.zebramedia.biz (gäller så väl Canon som Nikon)

Minneskort har vi diskutera ut och in. Vare sig 300D eller 10D verkar vara överdrivet snabba på att skriva till minneskortet, vilket innebär att så länge som du inte väljer de allra långsammaste så går det nog ganska bra. (Återigen så tycker jag att zebramedia har bra priser)

Kim har ju med all önskvärd tydlighet gjort klart vad han tycker om bristerna i inställningar:). Jag är dock nöjd med min kamera och har inte drabbats av begränsningarna ännu. Han är dock rätt i att man bör tänka igenom vad man kommer att vilja använda kameran till och begränsningarna kommer att ställa till med.

För 6 månader sedan var valet lättare eftersom prisskillnanden mellan 300D och 10D var för stor. Nu? Tja, D70 är onekligen ett mycket starkt kort, speciellt om man inte sitter på gamla Canon objektiv. Jag skulle personligen vänta en månad eller två om det var dags nu.

Avseende begränsningarna i 300D så är det främst två saker som jag skulle vilja ha:

* möjlighet att ställa in AI Servo manuellt (jag har i och för sig ännu inte drabbats av att AI Focus gör fel, men det skulle vara trevligt att själv kunna kontrollera moden)

* Den snabbare skrivhastigheten som D70 har (som ju slår både 10D och 300D rejält)

Sedan så finns det ett område som 300D slår 10D rejält: storlek och vikt. 300D passar mina händer så gott som perfekt medan 10D är för stor (och tung).

Plast och färg? Det är rätt intressant att se hur "hjärntvättade" många är:) Men utanför de kameratokigas värld så är det inte många som reagerar på att kameran inte är svart. Antalet kommentarer om kamerahusets färg som jag har fått är: 0!

Lycka till.

--jalle

Nihleen skrev:
Hej. Någon som kan säga om detta http://www.expert.se/prodinfo.asp?secId=9&subId=1&prodId=3384&bhcp=1 är ett bra eller dåligt köp?
Hur är sigma jämför med orginal objektiven?
Något man bör tänka på med en 300D?
Hur är det med piratdelar till 300D? Tänker på batterier, minneskort mm
Mvh
Johan Nihleen

Fördelen med 300D är att den är tjejenvänlig.. man vågar låna ut den till henne när hon ska ut på egen hand..

Det hade jag inte gjort med en 10D tillexempel.. =)

Har du Canon-optik redan och inte råd/behov av en 10D är det väl en bra idé. Har du ingen optik sedan tidigare finns det ju andra alternativ. Nikons D70 och Canons 300D ligger ju i samma prisklass, och D70 verkar ju vinna om man utgår från specifikationerna. Men fundera hellre på vilket system du tycker om. Kamerahus kommer och går. Snart kommer Canon med en ny, sedan Nikon osv. Huset är ju bara en del i ett större system, tillsammans med optik och tillbehör.

/Pontus

Öhhh, Johan, du läser inte så bra va.. Det var just det jag inte gjorde..
Var en tanke på prisklass. Den är ju inte jättedyr och då blir man inte så sne om det nu skulle hända något som att någon annan än man själva tappar den som exempel och eftersom just min flickvän brukar låna den på egna turer så tog jag det som exempel. Det har inget att göra med att någon skulle vara dum eller nått annat. Hade jag köpt en kamera för 25kkr hade chansen varit mindre att jag skulle lånat ut den till någon. Och då menar jag inte bara min flickvän utan andra för min kamera är ofta ute bland kompisar.

Smajly skrev:
Fördelen med 300D är att den är tjejenvänlig.. man vågar låna ut den till henne när hon ska ut på egen hand..

Det hade jag inte gjort med en 10D tillexempel.. =)

*KLIAR SIG I SKALLEN* Varför inte?? är väl tvärtom då 10D är robustare??

ANNONS
Götaplatsens Foto