Ett gott råd Benjamin, titta inte så mycket på de där detaljerna. Jag har själv en tendens att ägna mig åt knappologi emellanåt, men har med åren lärt mig att det bara ger bekymmer, man kan aldrig bestämma sig ;-)
Jag valde en 30D när jag var i samma sits som du, batteritiden har aldrig varit något problem, men om jag skulle ge mig ut i "ödemarken" några dagar skulle jag köpa ett extra under alla omständigheter, oavsett uppgiven tid från fabrikant.
Jpg-bilderna från 30D är ingen höjdare om man inte programmerar kameran. Men det är ju inget problem, programmera lär man få göra för att få det som man vill oavsett fabrikat. Jag för min del har skippat jpg helt, alla bilder tas i raw, på det sättet undviker jag att förlora information i bilden och kan alltid (nåja...) få till det som jag vill.
För mig blev det alltså 30D, och jag är mycket belåten med den. Om det hade blivit en D80 istället, hade jag garanterat varit lika nöjd med den. Köp den som du känner bäst förtroende för, och när du använt den ett tag och lärt dig hur den funkar blir den din bästa vän.
Ett tips: om du inte kan bestämma dig, singla slant och se vilken som vinner. Känner du då litet besvikelse köper du den andra, för då är den rätt för dig.
Det blir säkert bra vilken du än väljer, de är utmärkta båda två -som du ju vet ;-)