Annons

EOS 3D, 4D, 5D II, 6D

Produkter
(logga in för att koppla)
Mmm.. Ja, en 4D vore ju inte helt fel.. Då kanske alla fotografer kunde få en billig 5D som backup-kamera.. äntligen vettiga priser på 5D! Hoppas den nya kommer redan i januari!

Läs mitt inlägg igen. Jag pratar om billigare 5D:eek:r inte billigare nya kameror.

FF till folket!

elbe skrev:
Det spekuleras om kommande kameramodeller från Canon på nätet och så här spekulerar Bob Atkins...

http://www.bobatkins.com/photography/digital/canon_eos_5d_mkII_4D_6D.html

Vem vet vad de kommer släppa för modell. Jag fotar på med min 350D tills den rasar och skaffar en annan då. Jag har lärt mig att det är inte kameran i sig som avgör utan idén bakom bilden. I stort alla kameror tar bra bilder idag. Jag tror personligen att det kommer en 5D mkII. En joker kan vara EOS 2D. Själv vill jag få råd med en 40D som huvudkamera.

Förresten, det kvittar. Jag är nöjd med den och tycker priset när jag köpte den kändes motiverat.

Om andra tycker att priset är omotiverat högt får de självklart tycka så, det ska inte jag lägga mig i.

Ha en bra dag och fota på, kära vänner på Fotosidan.

apersson850 skrev:
Nä, den är nog inte mer sannolik än en 9D. Han som förutspådde en 4D är för dåligt insatt i japanska tankegångar.
Varför skulle det vara så osannolikt? Det där snacket med att Japanarna tycker att talet 4 är ett olyckstal hindrade ju inte Nikon med sin F4.

matnyttige skrev:
Varför skulle det vara så osannolikt? Det där snacket med att Japanarna tycker att talet 4 är ett olyckstal hindrade ju inte Nikon med sin F4.
Sen har vi redan en radda även av Canon-kameror med 4 i beteckningen.
Tex:
IV Sb - 1952
PRIMA 4 - 1988
IXY DIGITAL L4 - 2006

Filmkameror:
MV 4i - 1997
MVX 4i - 2005

En 4D låter i mina öron inte helt galet ändå, med tanke på nuvarande 40D och 400D.

Men visst, kommer uppföljaren till 400D ut i januari 2008 och heter 500D, ligger nog 5DMKII till Photokina i september nästa år, närmare till hands.

Men undrar om dom ändå inte skippar MKII-beteckningen på 5:an. För den oinvigde kan det ju verka lite märkligt att den senaste Canon-kameran heter MKII, när äldre 1Ds och 1D heter MKIII....

virgin31 skrev:
Förresten, det kvittar. Jag är nöjd med den och tycker priset när jag köpte den kändes motiverat.

Om andra tycker att priset är omotiverat högt får de självklart tycka så, det ska inte jag lägga mig i.

Ha en bra dag och fota på, kära vänner på Fotosidan.

Jag säger som dig. Det kvittar.

De som tycker att 5D är för dyr är bara sådana som tycker att priset på en Ferarri är för högt...

Själv har jag köpt en 5D med 24-105mm. Jag älskar den och jag fick slita hårt för att ha råd till den, jag är inte direkt någon miljonär. Men att hålla på att beklaga sig om hur dyr den är, det är bara mesigt.

Re: Re: EOS 3D, 4D, 5D II, 6D

Rogerber skrev:
Vem vet vad de kommer släppa för modell. Jag fotar på med min 350D tills den rasar och skaffar en annan då. Jag har lärt mig att det är inte kameran i sig som avgör utan idén bakom bilden. I stort alla kameror tar bra bilder idag. Jag tror personligen att det kommer en 5D mkII. En joker kan vara EOS 2D. Själv vill jag få råd med en 40D som huvudkamera.

Fast vissa idéer går ju inte att förverkliga utan rätt utrustning.

Jag har varit extremt nöjd med min 5D som jag har som huskamera - hyr in annat vid behov vilket inte skett ofta.

Hoppas dom skippar vädertätning och håller ner priset istället :)

Vad jag saknar i Bob Atkins spekulationer är en billig instegskamera typ 1000D/4000D som ersättare för 350D som nog sjunger på sista versen.

Tror att det kommer en ny instegskamera till PMA-08 i slutet på januari samt en 450D för samma pris som 400D idag. 30D försvinner nog direkt.

Tror även som BA att 5D Mark II kommer i sept nästa år. Det finns nog ingen större anledning för Canon att ta fram den, relativt ohotad som 5D är ännu efter två år

ANNONS
Götaplatsens Foto