Annons

Eos 400d slutartid med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Hilling

Medlem
Tjo!
Jag undrar om någon vet ifall det på något sätt går att komma förbi spärren på Canon eos400d så att man kan ha kortare slutartid än 1/200 sekund med extern/inbyggd blixt. sjukt störande måste jag säga.

Tacksam för svar!:)

Tjo!
Jag undrar om någon vet ifall det på något sätt går att komma förbi spärren på Canon eos400d så att man kan ha kortare slutartid än 1/200 sekund med extern/inbyggd blixt. sjukt störande måste jag säga.

--------------------------------

Externblixt stält på High Speed Sync.

Tjo!

Rekommenderar en stunds studier av bruksanvisningen. Den finns med av en viss anledning och det är inte att fungera som packmaterial.
I övrigt instämmer jag i det svar frigo88 gav.

Står inte ett smack i min brusanvisning om just detta, Går dock inte att köra High-speed sync med min blixt (speedlite 420EZ) ser jag nu, lampan för high-speed sync tänds inte med den på iaf, fungerar antagligen bara med digitala blixtar som tex 420ex .

Skall prova med en pocketwizard och se om detta fungerar bättre.

Tack för svaret

Det borde stå i bruksanvisningen, men du har rätt i att det inte gör det.

Lösningen är som redan är inne på att skaffa en EX-blixt av nyare sort. Jag har en 380 EX som funkar lite varierande på moderna kameror. 430 EX funkar dock kanon. Ingen aning om hur det rent tekniskt går till med snabba slutartider, men det är underbart att fota med.

Tekniskt (på min 430EX) så går det till så att blixten pulserar snabbt för att på så sätt förlänga tiden som blixten belyser motivet. Att den behöver förlängas kan verka konstigt - eftersom vi talar om snabba slutartider - men det beror på hur slutaren är konstruerad. För långa slutartider blottas hela sensorn och då är det inget problem. Men för korta slutartider är det istället en smal ljusöppning som passerar framför sensorn. Utan det tricket hade det inte gått att få till så korta slutartider som dagens systemare har. Genom att blixten då pulserar, så kommer ljus finnas på motivet hela den tid som det tar ljusöppningen att passera sensorn.

High-speed synch kostar i effekt, dvs blixten når inte lika långt. Men är ett bra trick för att t.ex. lätta upp skuggor i ansikten på bilder tagna i starkt solljus (då kameran vill välja korta slutartider...)

Tjena Anton...

Pocket wizard lär det inte göra enklare tyvärr "/ Multimax modellen klarar väl 1/500 med canon men som wilhelm beskriver har det med slutaren å göra.

Nikon är ju ioförsig bra på det, D70 har ngn helt annan slutare som pallar 1/500 vilket brukar räcka till det flesta sporter, å D300 klarar väl 1/320 sekund.

Canon's lineup ger väl sig så tidigt som 1/250 del så där kan det vara värt att hoppa upp till en 30D om du använder mkt blixt, så får du marginellt kortare slutartider.

Men man ska la tillägga att många klarar sig med 1/250 ändå, Nikon's avdankade SB-28'or tex är shyssta, å använd dom till ett gäng pocket wizards så har du ett stabilt paket. UPS, å kaffebrus blixtar är inte heller dumt, men lågt mer tungt"/

Hoppas det grejar sig.

Nikon är ju ioförsig bra på det, D70 har ngn helt annan slutare som pallar 1/500 vilket brukar räcka till det flesta sporter, å D300 klarar väl 1/320 sekund.

D70 har väl en kombination av traditionell slutare och "virtuell" slutare. Om jag har förstått det rätt så öppnar sig slutaren alltid helt, oavsett slutartid. Vid snabbare slutartider begränsar man sedan tiden som sensorn samlar information. Kolla på strobist.com för en bättre förklaring av hur det ligger till.

ANNONS