Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

eos 450d och raw

Produkter
(logga in för att koppla)

saamanthaaa

Ny medlem
Köpte nyss en eos 450D och fotade nådra raw-bilder men jag kan inte öppna dem i photoshop, det står bara att det är fel filformat. Är det någon som vet vad jag gör för fel eller vad jag kan göra för att fixa det?

Det finns förmodligen nån plugin eller nåt som gör att Photoshop kan öppna dem. Om det vet jag inte så mycket.

Däremot vet jag att medföljande DPP kan öppna dem, och också exportera till Photoshop eller till format som Photoshop kan öppna.

Jodå, det finns ett litet "inbyggt" program i Photoshop som heter Camera Raw. Tyvärr vet jag inte om det fungerar med äldre versioner av Photoshop men om du går in på http://www.adobe.com/downloads/ och letar efter senaste versionen av Camera Raw så kanske du hittar en uppdatering som passar. :)

Det skall gå att öppna filerna i Photoshop om du gör som Anders skriver.

Allternativet med att använda DPP (Digital Photo Professional) och exportera dem därifrån till Photoshop fungerar också. DPP är en programvara från Canon som följer med när man köper en Canon. Det går även att göra viss redigering i DPP.

Förmodligen är ditt Photoshop äldre än kameran, vilket gör att det inte går att öpnna filerna. Raw filer är specifika för varje kameramodell nämligen. Vilken Photoshop version har du?

ANNONS
Götaplatsens Foto