Men som trådägaren anmärkte: På ISO 1600 ska det inte vara något större problem på en 5D2. Visst kommer det finnas brus i bilden, men sen ska man ju också komma ihåg att ljuset är "förstärkt" på elektrisk väg 16ggr mer än en ISO100-bild...
Något man ofta glömmer om man ska prata om brus/brusreducering i en digitalkamera är vitbalansen. Ofta är ju anledningen till höga ISO (iaf inomhus) att man kör med lite halvtaskigt glödlampsljus. Glödlampsljus > ganska låga vitbalanstemperaturer > väldigt hög förstärkning av blått för att bilden ska se "neutralfärgad" ut. Förstärkningsnivåer på ca 3x är inte ovanligt med 60W glödlampor.
ISO1600, i glödlampsljus innebär alltså i verkligheten ISO4800 för den blå kanalen... :-(
Det är också därför det inte är riktigt rättvist att jämföra hög-ISO bilder i "bra ljus", man belastar inte kameran speciellt hårt om man ligger på dagsljus-WB.
För raw-diskussionens skull kan man väl tillägga att även en CR2-raw bygger på en lossless jpg (delad på åtta vertikala "stripes" i en 5D2), förpackad i en tiff-container.

Så även raw är jpg, men i ett förlustfritt format - linjärt och icke färginterpolerat.
En jpg är dessutom fullständigt bortom all räddning vad det gäller färgbearbetning, finns det partiella förskjutningar i en omvandling så går det inte att göra mycket åt efter att den komprimerats och gamma-korrigerats.
Kör du en egen kameraprofil också, Lennart? Eller bara en egen "preset"?