Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

EOS 5D Mk II - Brus

Produkter
(logga in för att koppla)
Det stämmer, 5D2 är en av de kameror som ger absolut minst brus på marknaden just nu (räknat över en hel bild i en viss upplösning) - det finns ingen anledning att vara missnöjd här.

Som någon tidigare sagt - ang. exempelbilderna:
Det ser ganska normalt ut får jag väl säga efter att ha kört en av raw-filerna i min standardbehandling. Däremot ser verkligen DPP-jpg'en av samma foto inte rolig ut.... Men det är ju som sagt en inställningsfråga. Jag har inte DPP installerat på den här datorn - så jag kan inte kolla inställningarna - men jag skulle rekommendera att minska både brusreduceringen och skärpningen och färgmättnaden lite.. Bilden ser platt och plastig ut.

Skärpan i bilderna räcker till kanske 10MP, men knappast till 21... Att försöka korrigera upp detta med efterskärpning fungerar sådär, det ökar bara det brus som man stör sig mest på - det digitalt "onaturliga" bruset och artefakterna.

Ett par allmänna brustips:

Underexponerade bilder brusar mer än "korrekt" exponerade bilder. Vill man minimera bruset så mycket det bara går ska man exponera "till höger" på histogrammet, altså så att bilden är så ljust exponerad som möjligt utan att fräta ut. Altså "tvärt emot" hur man traditionellt exponerar negativ, det är betydligt större likhet med att expoinera ett diapositiv (altså att man exponerar efter högdagrarna snarare än lågdagrarna).

Uppljusning av lågdagrar förstärker bruset i lågdagrarna. Detta hänger ihop med föregående stycke.

Oförsiktig användning av oskarp mask med låg radie skärper även bruset.

Långa slutartider brusar generellt mer än korta, men då syftar jag på rejält långa tider (sekundrar eller mer).

Personligen tycker jag min 5D (mk1) brusar väldigt lite :) Men så är jag ju van vid brusmästaren, 10D ;)

Det stämmer, 5D2 är en av de kameror som ger absolut minst brus på marknaden just nu (räknat över en hel bild i en viss upplösning) - det finns ingen anledning att vara missnöjd här.

Som någon tidigare sagt - ang. exempelbilderna:
Det ser ganska normalt ut får jag väl säga efter att ha kört en av raw-filerna i min standardbehandling. Däremot ser verkligen DPP-jpg'en av samma foto inte rolig ut.... Men det är ju som sagt en inställningsfråga. Jag har inte DPP installerat på den här datorn - så jag kan inte kolla inställningarna - men jag skulle rekommendera att minska både brusreduceringen och skärpningen och färgmättnaden lite.. Bilden ser platt och plastig ut.

Skärpan i bilderna räcker till kanske 10MP, men knappast till 21... Att försöka korrigera upp detta med efterskärpning fungerar sådär, det ökar bara det brus som man stör sig mest på - det digitalt "onaturliga" bruset och artefakterna.

Tack för konstruktiv kritik,jag suger åt mig som en svamp. Vilken av bilderna tänker du på?

Jag tror inte att jag skärpt upp någon av bilderna men det beror kanske på att jag inte förstår fullt ut hur DPP fungerar. Man kan skärpa upp bilderna dels på "raw-fliken", dels på "RGB-fliken". Har fått för mig att raw-fliken inte tar upp skärpan mer än objektiken redan gjort, men jag har kanske inte fattat detta rätt.När det gäller brusreducering har jag i stort sett ingen.

Underexponerade bilder brusar mer än "korrekt" exponerade bilder. Vill man minimera bruset så mycket det bara går ska man exponera "till höger" på histogrammet, altså så att bilden är så ljust exponerad som möjligt utan att fräta ut. Altså "tvärt emot" hur man traditionellt exponerar negativ, det är betydligt större likhet med att expoinera ett diapositiv (altså att man exponerar efter högdagrarna snarare än lågdagrarna).

Uppljusning av lågdagrar förstärker bruset i lågdagrarna. Detta hänger ihop med föregående stycke.

Långa slutartider brusar generellt mer än korta, men då syftar jag på rejält långa tider (sekundrar eller mer).

Personligen tycker jag min 5D (mk1) brusar väldigt lite :) Men så är jag ju van vid brusmästaren, 10D ;)

Tack, goda lärdomar. Är detta saker jag bör förändra i kamerans inställningar eller vid jpg-iferingen? Antar det sistnämnda.

nu menar du väl positiv=dia
en negativ film mår bra av att överexponeras lite grand pga exponeringslatituden.
Dia däremot mår bra av att av vara rätt exponerad =exponera efter högdager eller något underexponerad så att det vita inte är utfrätt exv moln på en blå himmel.

Att exponera till höger är egentligen en gammal myt, visst skall exponeringen göras så riklig som möjligt vad det gäller att minska bruset , men vad det gäller digitala kameror så är också risken för utfrätta högdager större pga klippning i en eller fler kanaler större pga av hur kontrastsrikt motivet är.Och dels hur uttaget sker ovan medelgrått.
Dagens moderna SLR kameror vinner faktiskt på att exponeras så att ett större headroom erhålles, dvs att risken för klippning minimereras och att man kan styra högdagern bättre genom att lägga en lämplig kurva i högdagern.
Det negativa är att bruset ökar något i skuggorna, se exv d-lightning eller canons högdagerprioritet

Senast ändrad:

Hmm, missade nästan den kommentaren. Tacksam för ytterligare synpunkter på detta. Skärpan borde motsvara 21 iom att det är den inställning jag använder för mina raws.

Ang första svaret: Detta gäller första bilden i länken.
Jag tänkte mest på hur bildens ytstrukturer ser ut, många av de rena färgytorna är nästan lite FÖR platta och brusfria. Detta tyder på att brusreducering varit igång, tillsammans med en ganska kraftig skärpning. Det finns gott om skarpa kanter, men nästan ingen ytdetaljering/struktur... Hu man ska göra för att ta fram detta i DPP finns det onog folk som kan ge dig bättre råd om än jag.

Andra svaret:
Ungefär samma som första - jag ser gott om skarpa kanter, men i stort sett ingenting i bilden håller en finare struktur än kanske 1.5-2 pixlar. Om man ska göra en förenklad liknelse - bilden ser ut som om den är uppförstorad från en "perfekt" 10MP-bild, och sedan efterskärpt.

Att hitta fram till perfekt skärpa på en 21MP-kamera är inte lätt, så det är bara att öva på -både med kamerateknik och med efterbehandlingsteknik...
Bifogar en "standardomvandling" på första bilden, skillnaden jag pratar om ligger i hur bilden visar strukturen i stenen och dynamiken i metallen på statyn... Första bilden är DPP-omvandlingen med dina standardvärden, den ger precis lika skarpa kanter, men tar bort mycket av detaljeringen i bilden...

Jag har inte ansträngt mig för att efterlikna DPP-färgerna, så bortse lite från detta... :)

Bilagor

• Crop_originalDPP.jpg
    Crop_originalDPP.jpg
    89.8 KB · Visningar: 183
  • Crop_alternative.jpg
    Crop_alternative.jpg
    97.7 KB · Visningar: 179
Tack, bra info. Var utomlands igår och träffade en italiensk bekant som är aktiv amatörfotograf med egen hemsida. Vi tog en titt tillsammans i lightroom och med minimalt arbete så såg bilden mycket bätttre ut än den gör hemma i DPP. Hans bedömning var också att det nog är helt som det ska. Det är bara att sätta sig ned igen och testa igenom inställningarna.

Inget vi säger är RÄTT.

Allt får ju bero på hur du vill att dina bilder ska se ut, så länge du inte gör anspråk på att vara en dokumenterande korrekt fotograf eller en repro-fotograf kan det ju då inte finnas några rätt eller fel... :)

De flesta raw-program har en "PreSharpen" och en "OutputSharpen", mitt allmäntips som brukar funka i de flesta sammanhang är att sätta "OS" till noll, och sedan gå in i bilden och titta förstorat på det skarpaste du kan hitta. Sedan justerar du "PS" så högt du bara vågar utan att få ringningar runt kanter, så kallade "halos". Man får leka en stund med diameter och styrka för att hitta rätt med de objektiv man har. När man har hittat värden som stämmer på ett ungefär kan man ha det som standardvärden och bara justera vid behov.
Efter detta zoomar man ut och sätter "OS" till det man tycker SER bra ut. Då har man hittat ett lagom mellanting för både programmet att jobba med, och för dig att titta på.

Sätt färgbrusreducering lite högre än sv/v brusreducering, och så lite du bara kan/vågar... Ofta stör man sig mer på bruset själv än vad någon annan person någonsin kommer att göra. :) För mycket brusreducering får bilder att se ut som om de är tagna med en kompaktkamera, och det är sällan en effekt man vill ha.

Allmäntips om efterbehandling finns det gott om, det är bara ut och leta... Vilket program du än väljer kommer du nog hitta inställningar du själv kan tycka om. Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto