Annons

EOS R5/R6, IBIS med EF-kompatibla objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag letar efter siffror på hur effektiv IBIS är för olika EF-objektiv på R5/R6. Har någon sett en lista över detta? Jag har bara hittat data för RF-gluggarna.

En förutsättning för att IBIS ska aktiveras är ju att EF-objektivet tecknar ut en bildcirkel större än sensorn. Vore intressant att veta vilka EF som fixar detta.

Jag äger några gamla EF-telen, t.ex. 500/4L version 1, som har utmärkt skärpa men ganska begränsad IS med dagens mått mätt. Kan man hoppas på att IBIS ger en förbättring här?

Och hur bra funkar IBIS med piratgluggar från Sigma och Tamron?

Notera att det är enbart information och fakta jag letar efter. Spekulationer, gissningar och tyckanden kan vi lämna därhän. 🙂

Senast ändrad:
Jag hade förväntat mig mer info om IBIS ihop med EF-objektiv. Hur som helst borde Canon känna till bildcirkeln på alla sina objektiv.

IBIS använder information om brännvidden för att vara effektiv. Därför ska det finnas en möjlighet att ange brännvidd för objektiv som inte kommunicerar detta. Har dock inte hittat inställningen själv än.

Supertelen har ofta stor bildcirkel och särskilt med telekonverter. Tyvärr blir IBIS mindre effektiv ju längre brännvidden är.

Tack, Magnus!
Dela gärna med dig framöver av egna praktiska erfarenheter med IBIS och EF-objektiv, om du har möjlighet.

Om jag vore Canon så skulle jag se till att IBIS kan aktiveras även för EF-objektiv med begränsad bildcirkel. Det värsta som kan hända är väl att man får mörka hörn i bilderna? Det kan jag stå ut med.

Senast ändrad:
Ja, det är ju inte lämpligt att ha IBIS aktiverat per default för alla objektiv, men det bör åtminstone vara möjligt att aktivera manuellt. Canon får väl varna i manualen, eller direkt i kameran, att det finns risk för mörka hörn när IBIS aktiveras för gamla EF-objektiv.

Senast ändrad:
IBIS använder information om brännvidden för att vara effektiv. Därför ska det finnas en möjlighet att ange brännvidd för objektiv som inte kommunicerar detta. Har dock inte hittat inställningen själv än.

Sidan 250-251 i manualen. Men det visas inte alltid alla inställningar.
R5 IS inställningar.jpg

Det är en sak jag inte riktigt förstår. Enligt Prisjakt-sajten är det lägsta priset på en EOS R5 för närvarande ca 52.000 Kr i Sverige. Det är två bruttomånadslönder för en undersköterska. I det perspektivet så förstår jag inte varför man vill snåla in några få tusenlappar på ett "piratobjektiv" i stället för att satsa på originaloptik som man vet garanterat fungerar ihop med kameran. Det känns annars som att köpa överdragsklädsel till bilstolarna på Biltema till sin Lamborghini.
Eller kan det finnas nån Tamron- eller Sigma-glugg som faktiskt är såpass mycket bättre än en motsvarande Canon-dito att det motiverar risken att någon funktion inte fungerar lika bra? Eftersom de tillverkarna satsar på att enbart tillverka optik och inte brr sig om kamerahusen så finns det ju en möjlighet att de faktiskt är riktigt bra på att tillverka optik.

... I det perspektivet så förstår jag inte varför man vill snåla in några få tusenlappar på ett "piratobjektiv" i stället för att satsa på originaloptik som man vet garanterat fungerar ihop med kameran. Det känns annars som att köpa överdragsklädsel till bilstolarna på Biltema till sin Lamborghini.
...

Jag förstår inte ditt resonemang. Det är rimligt att tro att merparten av de som funderar på att investera i ett dyrt R5-hus har använt Canon tidigare. De kanske redan äger flera EF-gluggar och EF-kompatibla piratobjektiv.
Då är det väl en högst rimlig fråga huruvida de objektiv man redan äger fungerar ihop med IBIS på R5? Det vill man gärna veta innan man slantar upp 52 papp.

Senast ändrad:
Jag förstår inte ditt resonemang. Det är rimligt att tro att merparten av de som funderar på att investera i ett dyrt R5-hus har använt Canon tidigare. De kanske redan äger flera EF-gluggar och EF-kompatibla piratobjektiv.
Då är det väl en högst rimlig fråga huruvida de objektiv man redan äger fungerar bra på R5? Det vill man gärna veta innan man slantar upp 52 papp.
Jag tänkte väl mest på dem som vill montera objektiven direkt på kameran utan adapter. Men även med adapter så tror jag att det är störst chans att det fungerar bra med Canons egna EF-objektiv. Jag inser dock att jag kanske lagt mitt inlägg i fel tråd, eftersom frågeställningen faktiskt var huruvuda EF-objektiv fungerar på R5/6-kameran. Jag ber om ursäkt för det.

Det är en sak jag inte riktigt förstår. Enligt Prisjakt-sajten är det lägsta priset på en EOS R5 för närvarande ca 52.000 Kr i Sverige. Det är två bruttomånadslönder för en undersköterska. I det perspektivet så förstår jag inte varför man vill snåla in några få tusenlappar på ett "piratobjektiv" i stället för att satsa på originaloptik som man vet garanterat fungerar ihop med kameran. Det känns annars som att köpa överdragsklädsel till bilstolarna på Biltema till sin Lamborghini.
Eller kan det finnas nån Tamron- eller Sigma-glugg som faktiskt är såpass mycket bättre än en motsvarande Canon-dito att det motiverar risken att någon funktion inte fungerar lika bra? Eftersom de tillverkarna satsar på att enbart tillverka optik och inte brr sig om kamerahusen så finns det ju en möjlighet att de faktiskt är riktigt bra på att tillverka optik.

Det känns som du har ett gammalt perspektiv. Idag har de fristående tillverkarna som Zeiss, Tamron och Sigma objektiv som är lika bra som kameratillverkarnas och inte sällan bättre. Ett Sigma 50/1,4 är bättre, men också dyrare än motsvarande Canon eller Nikon. Varför då inte använda Sigma?

Har provat både Sigma och Tamron med Eos R5. Inte märkt några problem.

Det känns som du har ett gammalt perspektiv. Idag har de fristående tillverkarna som Zeiss, Tamron och Sigma objektiv som är lika bra som kameratillverkarnas och inte sällan bättre. Ett Sigma 50/1,4 är bättre, men också dyrare än motsvarande Canon eller Nikon. Varför då inte använda Sigma?

Har provat både Sigma och Tamron med Eos R5. Inte märkt några problem.
Jag skrev ju i mitt tidigare inlägg att eftersom de enbart tillverkar objektiv så borde det finnas en möjlighet att de faktiskt är väldigt bra på det. Men det krävs kanske en definition av "bra". Ljusstyrka, skärpa, ett minimum av olika former av distorsion, fin bokeh och vadvetjag kanske är bättre, och jag har full förståelse för att man värderar sådana egenskaper högt. Men om inte autofokusen eller nedbländningen fungerar riktigt 100%, eller om det blir skuggor i hörnen när IBIS jobbar som mest, så är väl inte det särskilt bra. Även Canons egna EF-objektiv presterar säkert olika bra beroende på modell ihop med IBIS, så det går inte att alldeles helt generellt säga att EF-objektiv fungerar eller inte fungerar med IBIS. Man måste nog testa objektiv för objektiv. Och det är ju möjligt att Canon redan gjort detta med sina egna objektiv.

På Sony kan man välja manuellt vilken brännvidd objektivet har borde väl gå att göra med Canon också om inte så kanske de fixar det i mjukvaran

På Sony kan man välja manuellt vilken brännvidd objektivet har borde väl gå att göra med Canon också om inte så kanske de fixar det i mjukvaran

Det finns en sådan inställning i menyerna på R5 också. Dock vet jag fortfarande inte om IBIS verkligen aktiveras för alla objektiv med EF-fattning, oavsett bildcirkelns storlek. Det vore kul att få exempel på hur effektiv IBIS är med EF- och piratobjektiv.

Edit: Magnus F hann svara medan jag skrev. :)

Senast ändrad:
Det är en sak jag inte riktigt förstår. Enligt Prisjakt-sajten är det lägsta priset på en EOS R5 för närvarande ca 52.000 Kr i Sverige. Det är två bruttomånadslönder för en undersköterska. I det perspektivet så förstår jag inte varför man vill snåla in några få tusenlappar på ett "piratobjektiv" i stället för att satsa på originaloptik...

Jag och många med mig tänker på tredjepartstillverkare, det du kallar piratobjektiv, när vi tittar på nytt hus. Det som originalobjektivet kan vara procentuellt bättre (långt ifrån en sanning numera) speglar sig inte i priset.
Skulle jag köpa Sony GM-glas till min A7rIV så kostar det idag 77.970kr för en trinity av vidvinkel, normal & tele.
Istället valde jag Tamrons trinity som idag kostar 33.762kr...en diff på 44.208kr.
Så, är då GM-glaset 44. 000kr bättre? Har jag klätt min kamera med biltema-objektiv? Det enda jag tycker jag gjort en kompromiss på är normalen där GM är lite bättre i bakgrundsoskärpa, i övrigt är det hyggligt tuff kamp mellan Tamron och GM. Valt objektiv utifrån behov och ställt för och emot innan köp.
Jag har råd med GM, men det skulle vara poänglöst.
Man skaffar efter behov och jag hyllar det tredjepartsttillverkare skakat fram de senaste åren och tycker det är hur bra som helst att originaltillverkarna får se sig slagna på fingrarna ibland.

Jag och många med mig tänker på tredjepartstillverkare, det du kallar piratobjektiv, när vi tittar på nytt hus.
...
Man skaffar efter behov och jag hyllar det tredjepartsttillverkare skakat fram de senaste åren och tycker det är hur bra som helst att originaltillverkarna får se sig slagna på fingrarna ibland.

Hehe, piratobjektiv är helt synonymt med tredjepartsobjektiv för oss gamlingar som har hållit på med fotografi sedan sjuttiotalet. Det finns inget nedvärderande eller negativt i prefixet "pirat-", det betyder helt enkelt "icke-original". Möjligen är uttrycket idag okänt eller missförstått av yngre fotografer. Läs mer om piratobjektiv i denna långa tråd: https://www.fotosidan.se/forum/threads/piratobjektiv.62649/

Du har 100% rätt i att pirat- eller tredjepartsoptik ofta har utmärkt kvalité! Inget snack om det.

Därmed kan vi avsluta det stickspåret. I denna tråd fortsätter vi att diskutera IBIS-funktionen i Canon EOS R5/R6 när man använder objektiv med EF-kompatibel fattning (och EF-RF adapter, förstås). Funkar IBIS alltid, eller krävs det objektiv som ger en bildcirkel större än sensorn? Det vore kul att se tester eller siffror. Canon redovisar bara IBIS-effektiviteten för RF-gluggarna, såvitt jag kan se.

(PS. Glugg är också ett fossilt uttryck. Det är en synonym till objektiv. Men det är också en annan diskussion. ;))

Senast ändrad:
Äntligen en autofokus-Canon som är bakåtkompatibel med FD-objektiv! :)

Ja, förutom Eos M-serien och Eos R ... ;)

Men det är kul med bildstabilisering med Canon FD-objektiv. Det är en synd att Canon inte har en egen adapter för FD. Jag köpte dock en av hög kvalitet på Ebay.

Testade med mitt FD 85/1,2 Asph. Det är inte bara bildstabiliseringen som är bra. Ännu viktigare är möjligheten att fokusera med förstorad visning.

Har den där inställningen prioritet över vad ett objektiv rapporterar för brännvidd?

Den inställningen kommer bara upp om ett objektiv inte rapporterar brännvidd. Min EF-objektiv gör såklart det. Men även de Sigma- och Tamron-objektiv jag provat med.

Kameran känner även av Tamrons bildstabilisering och precis som med Canons egna objektiv stängs IBIS av när objektivets bildstabilisering stängs av. Det går därför inte att välja vilken kombo av bildstabilisering man önskar utan valet är bara båda eller inget.

Med objektiv utan bildstabilisering kan man ställa av och på IBIS i kamerahuset.

Tror inte dessa frågor ägnas ett ögonblick att besvaras av Canon (och varför skulles de). Själv är jag väldigt nyfiken på att veta hur IBIS fungerar med sigma 180/3,5 macro USM. Sådana frågor lär vi bara kunna få svar på här i forumen som det alltid har varit. Minns när 5D MkIII kom och det inte fanns några svar från Canon varför Kenkos 1,4 extender fungerade men inte Canons 1,4! med 400/5,6 och 100-400/5,6 Inga svar från Canon. Däremot kom det en firmware uppgradering ungefär ett halvår senare som medgav AF från f/8 som tillhandahöll AF med dessa objektiv. Och detta var canonobjektiv det handlade om! När det gäller andra tillverkare lär vi inte ens få veta om en firmwareuppgradering gäller dessa, jag garanterar!

ANNONS
Götaplatsens Foto