Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eos5 vs d60

Produkter
(logga in för att koppla)

chewie

Aktiv medlem
nagon som har erfarenhet av dessa tva kamerer? hur stor ar skillnaden mellan en eos5 och d60? har d60 spotmatning?

Hej

Nej, D60 har inte spotmätning.

Man skulle kunna säga att som ren kamera (bortsett från den digitala delen) sä är nog D30/D60 att likna med en EOS3000 eller nått sånt.

Den har tre fokuspunkter, är lite dålig på att fokucera i lågt ljus, (inte att förväxla med långsam), för är ljuset tillräckligt är den snabb tycker jag.

EOS 5 och EOS 3 är mycket mer kamera så att säga.

Jag har en EOS 3 (har aldrig provat en 5:a), men 3:an är tätare, har spotmätning och andra finesser som D60:n saknar, tex ögonstyrd fokus, utbytbar fokusskiva.

men utan spot matning hur kan man da kontrollera bilden? jag menar hog och laggrader???
en annan fraga kan man zooma direkt pa lcd skarmen? hur gar det att kolla skarpa och sant pa lcd skarmen?

Hej

Ang ljusmätning har jag aldrig haft problem med det. Kör med centrumvägt evaluerande.
En sak jag ser är att ljusmätning blir lite lurigt med en digital då auotomatisk witbalans också "hjälper" till ibland. DVS kompencerar jag för tex snö lika mycket på D60:n som på EOS 300:an tex så blir D60 helt utfrätt.

Ang zoom så kan man zooma i ett fast läge där man stegar runt i bilden, tror det blir 9 rutor av en bild. Det är inte klockrent att se ev oskärpa.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto