Annons

epostning av foton

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har använt några olika program för att snabba på epostning av foton. Jag vill att programmet skall kunna visa foton och att jag kan bocka för (även i olika mappar) de foton jag vill skicka. Dessutom vill jag att programmet skall komprimera och sätta om storlek på bilder efter egna val/mallar.
Någon med ideér om programval??
(Jag har testat ACDSee, men här krävs PRO versionen för att kunna bocka i olika mappar)

Jag skulle vilja att Lightroom hade epostfunktion, eftersom det är det program jag använder för min bildhantering.

Kanske inte riktigt exakt som du vill ha det. MEN...

Lägg bilderna du skall skicka i Quick Collection och exportera dom sedan till en katalog på skrivbordet och skicka dom.

Skall testa exportfunktionen. Fast egentligen ville jag ju att funktionen skull koppla automatiskt till epostprogrammet..
Nå, jag kanske kan stå ut med den extra vändan för att slippa ännu ett program på datorn.

Photoshop Elements?

I Photoshop Elements - finns funktionen. Du väljer i albumet vilka bilder du vill skicka, klickar därefter på en ikon och där väljer du till vem du vill skicka till. Mailadresserna kan du koppla från Outlook och in i PS Elements. Därefter kan du välja storleken på bilderna och om de skall skickas som enskilda filer eller som html.

Gratisprogrammet FastStone >www.faststone.org< har den funktionen under arkiv men jag tror att du måste samla de bilder du vill skicka i en mapp. Bilderna kan trligen batchkonverteras, har inte provat den här funktionen. Kopplar troligen till Outlook om man medger det, har inte provat eftersom jag använder en annan mailklient och tillåter inte andra program att direktkoppla till emailklienten.

jrosen skrev:
Lightroom har väl en exportfunktion där du kan välja storlek och komprimering...
Jovisst!! Fotona konvertaras och läggs i specad mapp, men sen stannar det. Jag öppnar min epostklient och bifogar fotona. Funkar ju okej.
Tänka sig va. Hade jag suttit och trixat lite själv hade jag nog hittat funktionen själv och inte behövt besvära med denna diskussion... Men samtalet har kanske varit upplysande för fler än mig?
Tack för engagemanget!

E-post funktion finns även i Lightroom.

I Scott Kelbys bok "Lightroom för digitalfotografer" finns det beskrivet. I korta drag så använder man exportfuntionen där man måste man ge instruktioner till Lightroom så att programmet skall fatta hur och var osv.

Vad jag förstår så gör man detta en gång sedan har man funktionen där.

Ett boktips!

Apple iPhoto + Mail

Med Apple iPhoto kan det inte bli enklare. Klicka på e-postknappen och bilderna formateras till rätt storlek och öppnas i ett nytt e-postdokument. Nackdelen är att programmet kräver en Mac.

ANNONS
Götaplatsens Foto