Annons

Epson Pro 3880 För ljusa utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

angelcom

Aktiv medlem
Hej.
Jag har just bytt från från Epson 7800 till Epson 3880 men har problem med för ljusa bilder, något som jag ej hade på 7800. Skärmen är kalibrerad och när jag skriver ut så låter jag Photoshop sköta färghanteringen. Jag skriver ut på Scandinavian Photos blanka papper och har valt den ICC-profilen.
Bilderna ser bra ut på skärm hos mig och hos andra.
Vad gör jag för fel?
En idé som slog mig just nu: Ska jag testa att skippa ICC-profilen?
Tacksam för alla tips.

Gabbe
 
Hej.
Jag har just bytt från från Epson 7800 till Epson 3880 men har problem med för ljusa bilder, något som jag ej hade på 7800. Skärmen är kalibrerad och när jag skriver ut så låter jag Photoshop sköta färghanteringen. Jag skriver ut på Scandinavian Photos blanka papper och har valt den ICC-profilen.
Bilderna ser bra ut på skärm hos mig och hos andra.
Vad gör jag för fel?
En idé som slog mig just nu: Ska jag testa att skippa ICC-profilen?
Tacksam för alla tips.

Gabbe

Hej Gabel. Först, är du säker på att du kallibrerat skärmen rätt? Det där med att få ljuset att stämma är inte helt enkelt. Vad använder du för religeringsprogram? Jag har Cs 4, där går jag in under visa och korrektursinställningar. Här plockar du fram profilen för det papper du ska använda och skärmen visar hur utskriften kommer att bli för just det pappret(olika papper olika bildarbetningar såsom ljus kontrast o.s.v.)Men låter som du har problem med just ljusinställningen och är jag inte helt galet ute blir det omvänt så skärmen är för ljus(inte helt sääker här)
Mvh Lasse
 
Förutsatt att du ställt in rätt ICC-profil i Photoshop samt alla övriga inställningar i utskriftsdialogen så kan bilden bara komma ut på ett sätt. Stämmer inte det med din bildskärm så är det den du ska justera. Man ställer aldrig in en skrivare att match en bildskärm utan tvärtom, dvs matchar bildskärmen och omgivningsljuset mot utskriften.

Rickard som är produktchef på Epson har gjort en jättebra guide som förklarar allt:

http://epsonfaq.wordpress.com/

Kolla under utskriftsguider i menyn.
 
ANNONS