Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenhet av MINOLTA AF 85/1,4 G

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn_

Aktiv medlem
Hej,

Funderar på att köpa ett 85mm 1,4. Någon som har erfarenhet av det? Jag har ett sony 50mm1,4 idag som ju är skarpt. Är det någon större skillnad?
Vet någon också om det är någon skillnad på olika 85mm - vissa har ju G-beteckning, men det kanske alla har, eller?
Jag köpte min första G-optik för ett tag sedan och det var ju rejäl skillnad mot allt annat jag testat... så man blev ju sugen på mer.

Mvh
Björn

Hur ser man skillnad på en G och en vanlig, visste inte att det fanns flera.

Hur som helst har jag en 85/1,4 och nån gång när jag skiter pengar ska jag köpa en Sony FF så att jag kan använda den igen.

/Maverick

Jo, det kan jag väl. Det är ju så jag gjort hittills. Men då räknar jag den inte som 85:a längre. Men sedan föredrar jag de fördelar som FF ger i form av kortare skärpedjup, bredare färgomfång och lågt brus.

Mvh
Maverick

Det släpptes 4 modeller från minolta
85 1,4
85 1,4 G RS
85 1,4 G D
85 1,4 G LE

Sony har sedan släppt en 85:a, men om det är någon större skillnad på något av samtliga veta jag inte. Det skulle möjligen vara lite skillnad på ytbehandligen på linserna samt vikt på grund av materialet i objektivet. Någon som vet om det är någon större skillnad på bildkvalitén mellan icke "G" och en G-lins?

//Björn

Sony har sedan släppt en 85:a, men om det är någon större skillnad på något av samtliga veta jag inte.
LE-varianten (Limited Edition) är annorlunda; frontlinsen är tjockare/större, den är tillverkad i få exemplar och den är dyr.

Sonys 85mm är en Carl Zeiss-konstruktion. Den är inte samma som Minoltas då den har en lins mer än Minoltas 85mm.

Michael Hohner ( mhohner.de ) anger "same design as older version" på G och G ( D ), men det behöver inte betyda att de tre ( förutom LE ) är optiskt identiska - det kan skilja i val av glaskvalitet.

Trode G kom till när minolta 1987/1988 ville visa att det var bättre kvalité på vissa objektiv (motivera det dyrare priset). Tror inte det finns någr äldre G objektiv än 1988.......
Vikt och data är liknade på de som gjorts före och efter. Däremot är ju nyare (2000 tal) säkert med andra beläggningar för den digtala värden.
//Rikard

85/1,4 (o) 1987
85/1,4 RS G 1993
85/1,4 G (D) 2000
85/1,4 LE 2001

35/1,4 G kom redan 1987
200/2,8 HS APO G 1988
300/2,8 HS APO G 1988
300/4 HS APO G 1994
400/4,5 HS APO G 1995
600/4 HS APO G 1988

Googlade lite. Hittade inget nytt om G
Dock på http://www.mhohner.de/sony-minolta/faq.php se nedan

Så kanske 35/1.4 är G. Kan ej kolla då jag inte har någon kartong. Om den är komm G linserna 87/88

"I have a G lens, but there's no “G” on the lens. Is it really a G lens?
No Minolta G lens has “G” written anywhere on the lens. You can find the “G” designation only on the box. Only Sony has started putting the G designation also on the lens itself. Furthermore, there are only minor differences between the non-G version and G version of one lens, so even the non-G version has the same build quality and image quality of the later G version.

Check the lens table to see which lens in which version you have. "

http://www.mhohner.de/sony-minolta/lenses.php

En av skillnaderna lär ju också vara att G (D) har ADI-mätning vilket kanske kan va bra, men har i och för sig svårt att se nyttan av det i praktiken. Jag brukade alltid köra på ADI, men har mer och mer gått över till ttl som jag tycker fungerar bättre. ADI missade exponeringen rätt ofta på min kamera i alla fall (KM7D)

Jag har som sagt ett 50 1,4 idag och är rätt nöjd med det. Bokhen ser likadan ut och det är lika skarpt i mitten som 85:an. Vad jag kan se så har 85mm betydligt bättre kantskärpa men eftersom jag ändå för APC så spelar det inte så stor roll. Jag tror inte priset motiverar byte för min del i alla fall, såååå mycket bättre blir det nog inte.

Min första G-lins var en 80-200 och efter att ha harvat runt med budgetvarianter för några tusingar så var ju självklart en fantastiskt stor skillnad när jag bytte. Tror inte det blir lika stor skillnad på en 85:a mot min 50...

Jag har ett 85mm GD som tyvärr fått olja på lamellerna. Någon som vet en bra verkstad som skulle kunna fixa detta? Jag har haft den inlämnad i Malmö men de kunde inte göra något.

Jag har fått ett svar från en verkstad i Bremen som kanske skulle kunna göra det. Men de uppger bara vad det kostar att få objektivet undersökt samt returkostnad. De verkar inte vilja uppge ett ungefärligt pris för rengöringen. Eftersom det bara är oljan som är problemet (bländaren fungerar men långsamt, skärpeinställningen och autofocusen fungerar) så tycker jag det borde vara möjligt att ge ett pris, eller åtminstonne ett prisspann.

Enligt teknikern på Kamerateknik i Malmö så är det en konstig konstruktion på 85:an vilket gör att de inte kan fixa just detta objektiv. Det skulle tydligen vara helt annorlunda än exempelvis 50mm/1,7.

ANNONS
Götaplatsens Foto