Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av Bessa R2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Biber

Aktiv medlem
1. Är det någon som har några åsikter om den kameran som jag borde lyssna på innan jag köper en?

2. Har någon några tips om ett bra 35mm-objektiv till den? Har tittat runt lite, men vill höra andras erfarenheter med.

3. Går den att köpa billigt nånstans (isf var?) i sverige, tyskland eller något liknande eller blir det till att beställa från usa?
 
1. Tja, jag har en och den är helt OK. Om jag jämför med min Leica M4:

- smäckigare känsla
- ljusare sökare men med mer distorsion
- när parallaxkorrigeringen flyttar mätsökarfläcken (och ramarna) måste du flytta med ögat litegrand. Det är nog det jag retar mig på mest.

2. CV:s egen 35/2.5 är liten och skarp. De har f.ö. nyss kommit med en ny pancake-variant (med traditionell fokuseringsring). Jag har classic-varianten med fokuspinne.

3. Jag har köpt allt mitt CV från www.robertwhite.co.uk. Kolla om pundkursen är OK först bara. Vill du handla över disk tar LP-foto på Rådmansgatan (Sthlm) in dem.
 
Björn:
Jag har varit och fingrat på en på stan här i Helsingborg, och jag tyckte att den kändes jättebra att hålla . Har aldrig provat en Leica, så det kanske skiljer mycket, men den kändes helt klart bra nog för mig iaf.
Sökaren älskade jag, och den fungerade bra trots glasögonen. Distortionen var inget jag tänkte på i butiken, men jag tror att det klarar sig.
Parallaxkorrigeringen låter som om det kan vara lite irriterande, kanske skulle prova lite nogrannare och se om det är något jag stör mig på.

Jag väljer mellan samma 35/2.5 som du har och en Ultron 35/1.7. Ultronen är lite dyrare, men eftersom att jag fotar rätt mycket i dåligt ljus tror jag att jag kommer uppskatta ljusstyrkan på den. Vet du något om Ultron-objektivet?

Robertwhite blev lika dyrt som b&h, så jag tänkte chansa på att tullen missar mitt paket istället. :) LP var för dyra.

Hans:
Jag hade tänkt beställa från b&h, men cameraquest är $30 billigare på huset. Synd att de var $35 dyrare på objektivet, men det kan nog vara värt att dela upp det på de olika ställena iaf. Ska räkna lite på priserna.
Tack för tipset.

edit: CQs sida är inte helt förtroendeingivande i designen måste jag säga. :)
 
Nä den är ful, men det finns väldigt mycket mätsökarinfo där och Stephen är förtroendeingivande så det bör nog inte vara något problem med att beställa från honom.
Ang. 35/1.7 så bör du kolla om objektiv+motljusskydd skymmer 35-ramen i sökaren - det kan man nog störa sig på...
 
Stabben skrev:
Nä den är ful, men det finns väldigt mycket mätsökarinfo där och Stephen är förtroendeingivande så det bör nog inte vara något problem med att beställa från honom.
Ang. 35/1.7 så bör du kolla om objektiv+motljusskydd skymmer 35-ramen i sökaren - det kan man nog störa sig på...
Motljusskydd står inte högst upp på listan nu, och bara objektivet klarar sig antagligen, men jag ska kolla upp det iaf.
 
Den är inga problem med hanteringen av R2:an, vad jag menade var känslan i rattar, frammatning osv. Avtrycket sitter "högt" och oskyddat vilket gör att man får en del blindavfyrningar i väskan.

Jag har inte sagt något om mätaren. Den verkar stämma bra, man ska bara tänka på att mätområdet inte är cirkelformat utan ser ut som en ellips på högkant. En liten illustration: [()]
 
35/1.7 ska vara lite skarpare än 2.5:an så det är säkert bra, jag har 50/1.5 istället för svagt ljus, den är kanon. 35/2.5:an valde jag framför allt för att kunna få en kompakt kamera.
 
bjr skrev:
Den är inga problem med hanteringen av R2:an, vad jag menade var känslan i rattar, frammatning osv. Avtrycket sitter "högt" och oskyddat vilket gör att man får en del blindavfyrningar i väskan.

Jag har inte sagt något om mätaren. Den verkar stämma bra, man ska bara tänka på att mätområdet inte är cirkelformat utan ser ut som en ellips på högkant. En liten illustration: [()]
Har du den uppdragen när den ligger i väskan?
Jag har för mig att jag läste nånstans att ljusmätaren på den bara går igång om man spänner fjädern också, för att den inte ska ligga och dra ström om man kommer åt knappen i fickan, stämmer det?

Läste om mätarens form på nån sida förut med, men nu förstår jag bättre hur den ser ut. Finns det information i manualen om precis vad den täcker upp eller blir det till att prova sig fram?

Jag kommer ha 35an som standardoptik, sen skaffa nåt runt 20mm om ett tag. Ligger ofta i det området på gatan med systemaren nu.

Tack för all information. :)
 
Senast ändrad:
Nu har jag beställt en R2 med en 35/1.7 från b&h iaf. Ska fixa nåt runt 20 mm nån gång i framtiden, ska kolla på den där 21mm Color-Skopar då tror jag.
 
ANNONS