Annons

Erfarenheter av NikSoftware

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Såg att Nik har ett antal Plugins för PS/Aparture/Lightroom för skärpa, brus, färg, svartvitt etc
Kollade recensionerna och det fanns en vad jag kunde se om Svart/vit plugginen.

Några andra som har några erfarenheter och som kan säga vad som är bra dåligt.
Mest ute efter skärpa och brus. Men är de nadra bra och kan tillföra nåt så...

NIK software

Jag tycker också att det skulle vara kul att höra om nån använder nik software deras s/v är ju jättetrevlig bättre än LR tycker jag och framförallt deras brusredusering har dock inte använt dom direkt i LR vora kul att höra andras erfarenheter.
//Tommy

Jag har testat Nik Sharpener. Det var mycket väsen för ingenting enligt min mening. Resultatet blev inte ett dugg bättre än när man själv skärper med de olika metoderna i PS. Speciellt om man skärper partiellt.

Jag kanske var för snabb att såga det, men det finns kanske andra som har gett det en större chans än vad jag gjorde.

Jag har provat lite, laddade hem hela paketet och körde en provperiod, processade och sålde några hästhoppningsbilder som i mitt tycke blev lite bättre än det jag brukar åstadkomma annars, och med mindre arbete. Jag gillar användargränsnittet, det är väldigt enkelt att påverka bara en del av bilden utan krångligt urval av pixlar, och jag gillar resulatet från alla produkterna faktiskt. Det är dyrt, ca 6 loppor för allt, så jag fick avstå att köpa vid det tillfället. Nu har snart alla plugins stöd för Lightroom, och när bara den sista (Dfine brusreducering) finns porterad så kommer jag bli svårt frestad att tömma spargrisen, då kommer jag att kunna göra det mesta direkt i Lightroom utan att behöva hoppa över i Photoshop för t.ex. brusreducering och skärpning (gillar oftast inte LRs resultat för det).

Mycket av niks effekter går att göra (kanske lika bra) i Photoshop, t.ex. med Neat Image för brusreducering, det som lockar mig är ett så komplett och snabbt som möjligt arbetsflöde i Lightroom när jag har många bilder att redigera. För finliret går man säkert in i Photoshop för enstaka bilder ändå.

Senast redigerad av en moderator:
Jag stämmer in i kören: Sharpener tillförde inte mer för mig än att skärpa partiellt och smart i PS. Brusreduceringen däremot kan vara riktigt användbar, särskilt för råfiler på höga iso.

Deras Viveza och Dfine med U Point® technologin är otroligt lättarbetade tycker jag. Samma teknik med controlpunkter som i Capture NX, men det är ju NikSoftware som gör NX.

ANNONS
Götaplatsens Foto