Annons

Någon som provat fotoskrivaren Epson P-700?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill fråga om någon här inne på Fotosidan prövat Epson P-700?

Nyss köpte jag en Epson ECO Tank ET-7750, men den kunde inte hantera svartvita bilder(Färg gick bra). Var i kontakt med Epsons kundtjänst, men ingen kunde förstå varför det inte blev riktigt bra. Fanns en svag rödton i alla bilder. Detta trots alla möjliga försök med olika inställningar i Photoshop och Epsons egna program för utskrifter. Vill säga att jag är utbildad på Photoshop, så det var inte där det felade.

Så, nu tänker jag försöka med Epson P-700 ,som enligt recensioner bland annat på youtube, säger att den är bra på svartvita bilder. Jag är ute efter en skrivare som ger bästa möjliga kvalitet. Någon som har erfarenhet?
 

rootsroom

Aktiv medlem
Jag har p-600 som är bra, så p-700 borde vara bättre? Se testet här på sidan. Epson svartvita läge är bra. Men jag har installerat Quad Tone Rip en ganska billig programvara för att skriva ut sv/v med Epsonskrivare utan färgstick. Borde få stöd för p-700, dock lite bökigt med att skapa profiler. Enklare då med Epsons ABW och kända papper.
 
Jag har p-600 som är bra, så p-700 borde vara bättre? Se testet här på sidan. Epson svartvita läge är bra. Men jag har installerat Quad Tone Rip en ganska billig programvara för att skriva ut sv/v med Epsonskrivare utan färgstick. Borde få stöd för p-700, dock lite bökigt med att skapa profiler. Enklare då med Epsons ABW och kända papper.
Låter toppen. tack.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har p-600 som är bra, så p-700 borde vara bättre? Se testet här på sidan. Epson svartvita läge är bra. Men jag har installerat Quad Tone Rip en ganska billig programvara för att skriva ut sv/v med Epsonskrivare utan färgstick. Borde få stöd för p-700, dock lite bökigt med att skapa profiler. Enklare då med Epsons ABW och kända papper.
Jag tycker också Advanced Black & White ger fina utskrifter med SC-P600 med djup svärta om det nu är det man är ute efter. P-700 hade väl ett nytt violett bläck och det var väl för att dema detta som man printat just det motiv som kommer ut ur skrivaren i Testets introbild. Så det är nog i så fall färgprintar som kan bli marginellt bättre. Den stora förbättringen är väl att man slipper tvingas till en underhållscykel bara för att man byter mellan Photoblack och Matte Black.

Det har hänt mig att denna process gått igång bara för att man tryck OK i Printerns Inställningar där Premium Glossy råkar vara default men man printat på matt papper med Matte Black innan och vill fortsätta med det. Skulle vara skönt att slippa det problemet men det är ju bara att se till att man vet vad man håller på med så brukar ju det gå bra ändå. Det går ju att figga utskriftskonfigurationer och konsekvent hålla sig till dessa, så sker inga misstag av det skälet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är väl nästan sex är nu sedan SC-P600 kom och ersatte P3000 som många tydligen hade problem med (läckte tydligen ofta svart i skrivhuvudena). P3000 gav Epson "bad will" utöver det vanliga tror jag och Epsons support fick mycket skit då.

.... men SC-P600 var den första entusiast och A3+ proskrivare som tillsammans med SC-P800 (för A2, om kom lite senare) sades ha fått den nya Precision Core tekniken och det skrev också Fotosidan i sin recension, men det var möjligen fel.

Stefan Olsson vår gamla nu bortgångne utskriftsguru kommenterade detta med följande:

"Har nu snackat med Epson och det visade sig att jag hade fel. Huvudet som sitter i dessa skrivare är en vidareutveckling av det som fanns i Epson 3880. Det är alltså inte Precision Core. Blev lite lurad av att det diskuterades så mycket om denna nya teknik under presskonferensen när Epson SC-P800 presenterades. "

Så det är möjligen så att SC-P600 inte hann få de nya skrivarhuvudena men det måste SC-P700 fått i alla fall!!!

Ni kan läsa om det nedan om ni vill samt om Precision Core i ett par länkar till.

En viktig skillnad mot tidigare så ger denna teknik bättre kontroll över bläckets applicering och förbrukning. En intressant grej är att samma element som tydligen pumpar bläcket kan användas av systemet för att detektera när munstyckshål inte funkar som de ska och åtgärda detta "on the fly".

Se gärna Fotosidans test av SC-P600


Citat:

Epson har fokuserat hårt på att få fram en skrivarteknik som inte har problem med intorkade skrivarnålar, ett problem som många av dagens skrivare har. Står en bläckstråleskrivare stilla under en längre period är det lätt att de tunna nålar som ska spruta ut bläcket sätts igen av intorkat bläck. Risken är särskilt stor under under vintern då vi i Sverige ofta har låg luftfuktighet inomhus.

Epson och Canon löser detta problem på två helt olika sätt. Canons skrivarhuvuden innehåller ett antal reservnålar, så när en nål sätts igen använder skrivaren en annan nål. Men till slut tar också reservnålarna slut och då måste huvudet ersättas.

Epsons teknik bygger på att man trycker bläck genom de nålar som har torkat ihop. På så sätt försvinner den lilla propp av intorkat bläck som sitter i skrivarnålen. Men det förbrukar bläck, bläck som kostar rätt mycket. För att minimera dessa problem har man alltså utvecklat ett helt nytt skrivarhuvud, kallad Precision Core. I detta huvud använder man piezoelementet inte bara för att spruta ut bläck, utan också som en sensor för att känna efter om det finns luftbubblor eller intorkat bläck i nålen. Om det finns sådana problem kan piezoelementet rensa huvudet.


Fungerar det då? Under den långa testperiod som vi arbetat med denna skrivare har vi haft ett enda tillfälle då vi har sett att en skrivarnål varit igensatt. Efter en enda rensning så var skrivaren tillbaka i normal funktion igen. Det ser onekligen ut som Epson gjort en tydlig förbättring." (slut citat)



citat:

"Reliability
PrecisionCore introduces a new system that uses the power of the piezo crystal itself to raise reliability. The piezo element is able to generate a voltage that can detect in milliseconds whether it is firing normally. It has the ability to self-diagnose its health almost instantly"



I en annan tråd kring Epsonskrivare nyligen, som egentligen handlade om något helt annat, lyftes Canons eminenta driftsäkerhet upp (många betonar den) men det framkom även att man hade rensningscykler på 10 minuter som någon noterat med dessa skrivare. Det jag undrar över då är om de lägger skrivhuvudet "i blöt" i vårt dyrbara bläck" under 10 minuter innan de försöker rensa det. Sådana långa rensningscykler har man nog aldrig med Epson vad jag sett. Canon använder tydligen en helt annan teknik än Epson där värme sköter en del av processen att bilda de "bubblor" som appliceras på pappret, medan Epson kör kallt. Frågan är väl om man med Canons system får betala med en högre bläckförbrukning vid rensningsprocesserna än med Epson-skrivarnas nya Precision Core -teknik. Någon Canon-ägare i den tråden klagade just nämligen på bläckförbrukningen i dessa automatiska rensnings/uppstartscykler. Det vore ju intressant att kunna få oberoende info kring den saken.

Jag vet inte vad man i detalj gjort i SC-P700 men nu kan vi nog tryggt utgå från att åtminstone just den modellen garanterat fått den "nya" Precision Core-tekniken i sina skrivhuvuden. Oavsett det tycker att det funkat väldigt bra redan med min SC-P600 och den var ett klart lyft från den äldre generationens teknik och bläck. Det enda jag gör numera för säkerhets skull är att göra en liten nozzle check-print en gång i månaden om jag inte printat under den perioden. Annars gör jag regelmässigt en direkt innan jag ska printa bara för att kolla och det är ytterst sällan jag haft ens ett litet pyttehål i testmönstren. Dessa printar drar ytterst lite bläck men har det goda med sig att de aktiverar alla färger och munstycken. Det gör ju nödvändigtvis inte en utskrift. Jag spar testarken och datummärker dessa så jag har koll på när jag senast printade ett test.

Möjligen behöver man inte ens bry sig om detta med nya SC-P700 och dessa automatiska rensning av skrivhuvudena. Jag hoppas att de som skaffar dessa skrivare kan återkoppla om dessa saker. De är viktiga för många.

Det här är ett litet försök att nyansera bilden av bläckproblemen men jag tror inte det kommer ha den minsta betydelsen för folks uppfattning om bläckproblem för den har folk skaffat sig för länge länge sedan och sedan har den traderats vidare bl.a. här på Fotosidan. Folk kommer fortfarande ha sin uppfattning i frågan trots att Epson/Seiko lagt miljarder på att ta fram denna nya teknik.

Bläckförbrukningen blir säkert lägre i SC-P700 men Epson har ju garderat sig där också för de nya patronerna kostar tydligen 400 spänn styck mot 285:- för de till SC-P600 (10 st gör 4000:- för ett helt nytt set = inte billigt!). :-(
Det gäller att inse att en skrivare inte är någon sparbössa oavsett vilken man köper. Om man inte tror sig om att använda den frekvent så ska man nog vända sig till någon utskriftstjänst istället trots att en utskrift från en SC-P700 förmodligen ger bättre utskrifter.
 
Senast ändrad:

LGS

Aktiv medlem
Vill fråga om någon här inne på Fotosidan prövat Epson P-700?

Nyss köpte jag en Epson ECO Tank ET-7750, men den kunde inte hantera svartvita bilder(Färg gick bra). Var i kontakt med Epsons kundtjänst, men ingen kunde förstå varför det inte blev riktigt bra. Fanns en svag rödton i alla bilder. Detta trots alla möjliga försök med olika inställningar i Photoshop och Epsons egna program för utskrifter. Vill säga att jag är utbildad på Photoshop, så det var inte där det felade.

Så, nu tänker jag försöka med Epson P-700 ,som enligt recensioner bland annat på youtube, säger att den är bra på svartvita bilder. Jag är ute efter en skrivare som ger bästa möjliga kvalitet. Någon som har erfarenhet?

Jag hade samma problem på jobbet med Ecotank. En rödaktig ton. Sen skrev jag ut via "Förhandsvisning" på Mac och gick in på "Utskriftsinställningar" och klickade i "Gråskala" Då blev det perfekt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
I denna tråden som framförallt handlar om bläckförbrukningen i Canon-skrivare och att bläck "dunstar" över tid i dessa diskuteras både och hur de fungerar underhållsmässigt och vilka effekter det har. När det gäller skrivarhuvudenas funktion framkommer här också att det faktiskt är så som jag tidigare sagt att en del modeller faktiskt haft skrivhuvuden integrerade i patronerna och vissa andra inte.

Färgförbrukning Canon skrivare | Fotosidan Forum

Både driftsekonomi och driftsäkerhet är definitivt viktiga faktor vilket skrivarmärka man än väljer. Här är det både gungor och karuseller inblandade och inte helt enkelt att fatta väl informerade inköpsbeslut när man ska köpa skrivare. Helt klart är att Canon och Epson har och har haft olika typer av lösningar på dessa båda problem. Det kan vara en bra idé att läsa på innan köp.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Jag har haft SC-P700 sedan slutet på maj. Vad vill du veta?

Bläckpatronerna till SC-P700 går att hitta för 290:- /st (original alltså, inkl moms och i svensk webshop).

Såhär i efterhand ångrar jag lite att jag inte köpte SC-P900 istället (samma skrivare men A2).

Den ena anledningen är att storleken på utskrifter är lätt beroendeframkallande :)

Den andra anledningen är att även om SC-P900 är en hel del dyrare, så är bläcket per milliliter billigare till den (patronerna är större). När man startat upp en SC-P700 är medföljande patroner nästan tomma, det återstår ca 15% när slangar mm är fyllda. När man startar upp SC-P900 finns det mera kvar i de medföljande patronerna (de är större men troligen åtgår inte jättemycket mera bläck för att fylla den). Så köper du en SC-P700 så beställ samtidigt en komplett uppsättning patroner till den. Maintenance Box (den som samlar upp överblivet bläck vid bl a rengöring) blir nästan full när man startar upp skrivaren. Troligen för att man "spolar" igenom systemet (slangar och skrivhuvud) initialt. Denna box är samma för SC-P700 och 900. Jag köpte den för ~250:-. Enligt uppgift räcker nästa man sätter i "hur länge som helst". Med skrivare som tillverkats nyligen ska det tydligen medfölja en extra maintenance box men det var inget Epson Sverige ville kännas vid. De visste inte ens att den grafiska visningen av hur full den är är inverterad (men fullt logisk) jämfört med bläckpatronerna. Dvs när stapeln nästan är i topp är den nästan tom. Keith Cooper (North Light Images) skrev i sin test av SC-P700 att Epson sagt till honom att man skulle kunna höra av sig till sin lokala Epson-organisation och få en skickad till sig men inte heller det var något Epson Sverige ville kännas vid.

Utskriftskvaliteten är fantastisk. Jag har visserligen ingen erfarenhet av dedikerade fotoskrivare men har drygt 20 års erfarenhet av bläckstråleskrivare och skrivare i stort. En gång har jag behövt göra en enkel rengöring av den och försöker skriva ut minst en A3+ i veckan för att hålla den i gång. Jag gör alltid en nozzle check innan för att förvissa mig om att inget kleggat igen. Jag stänger aldrig av den och har inte märkt av att den skulle göra någon automatisk rengöring som tydligen vissa märken håller på med.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har haft SC-P700 sedan slutet på maj. Vad vill du veta?

Bläckpatronerna till SC-P700 går att hitta för 290:- /st (original alltså, inkl moms och i svensk webshop).
Bra att det finns alternativ till de 400 spänn som FS talade om i sin test! 400 spänn är lite svettigt. Då har man inte råd med något större onödigt svinn vid rengöringscykler.

Det jag tror folk är intresserade av är bläckförbrukning är och om man har tidigare erfarenheter av tidigare modeller och kan ge feedback på hur de nya skrivarna fungerar i en jämförelse med dessa. Om man nu äntligen fått Precision Core-teknik i huvudena på SC-P700, borde ju detta kanske kunna ge så bra effekt att man kanske t.o.m. slipper att printa testark med jämna mellanrum för att hålla skrivhuvudena i trim. De säger ju att de kan detektera och åtgärda detta automatiskt med den nya tekniken när systemet själv kan hitta de munstycken som behöver rensas.
 
Senast ändrad:
ANNONS