Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av Zieger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lezziter

Aktiv medlem
Som jag fattat det är det Zieger i Linköping som sköter alla Pentax reparation och sevice i Sverige numera.
Då jag, som några av er säkert läst, har haft problem med optik på senaste tidne har ajg beslutat mig för att lämna in optiken och eventuellt också kameran för en ordentlig genomgång; jag orkar helt enkelt inte bråka mer med det.

Jag har inte möjlighet att ringa/sitta i tlfnkö på dagarna, därför skickade jag ett mail till Zieger där jag frågade lite om vad de tyckte om problemet, priser etc.
Svar på mailet har dock uteblivit, trots att bra många arbetsdagar passerat nu. Det skulle vara skönt att få iväg kameran så snart som möjligt så man kanske får tillbaka den innan sommaren är slut. Jag tycker inte heller deras hemsida är speciellt förtroendeingivand eller vettig, svårt att hitta info.

Vad har ni för erfarenheter? Finns det något alternativt ställe?
 

FotoZ

Aktiv medlem
Det är Zieger som gäller därför att Pentax betalar dem för de garantireparationer och service som de utför. Finns inget alternativ till dem här.
Problemet med Zieger är att de även servar andra märken, vilket gör att de har många lojaliteter och därmed inte ger högsta prioritet till Pentax. Väntetider förekommer med dem, ja absolut!
Särskilt så här i semestertider...

Men jag tycker de blir allt mer kunniga och vana vid Pentax. I början var de mer än lovligt förvirrade. :) Nu har de ju ändå hållit på med Pentax ett tag.
Just väntetiderna kan bråka.
 

storm

Aktiv medlem
Hr tidigare haft Minolta som jag skickade flera gånger fram o tillbaka till Zeiger och vidare till Tyskland. Tillslut pengarna tillbaka. Det berodde på just den kameran mer än Zeiger. Deras bemötande har alltid varit mycket bra och det är trevlig peronal. Men det är klart att arbetsbelastningen är stor. Vänta inte på svar på mailen. Har du problem med kameran så skicka in den. Ju längre du väntar desto mer tid innan du får tillbaka den. Men visst det kan ta 2 månader i semestertider om den ska utomlands en sväng.
 

Anddje

Aktiv medlem
Tjenare Emil ;)

Har haft 2st Minoltor inne för slutarbyte hos Zieger, har funkat bra, förutom att dom skickade tillbaka den ena med post, trots att jag sagt att jag kunde hämta den. Dessa var dock garantireparationer, så hur det är om man ska betala dom för något vet jag inte.

Dom hävdade dock att dom "inte kunde" uppdatera mjukvaran i min analoga Dynax 7, något som jag tvivlar mycket starkt på (så stenålders är den inte, modellen lanserades för 8 år sedan).
 

uffes

Aktiv medlem
Lezziter skrev:
Som jag fattat det är det Zieger i Linköping som sköter alla Pentax reparation och sevice i Sverige numera.
Då jag, som några av er säkert läst, har haft problem med optik på senaste tidne har ajg beslutat mig för att lämna in optiken och eventuellt också kameran för en ordentlig genomgång; jag orkar helt enkelt inte bråka mer med det.

Jag har inte möjlighet att ringa/sitta i tlfnkö på dagarna, därför skickade jag ett mail till Zieger där jag frågade lite om vad de tyckte om problemet, priser etc.
Svar på mailet har dock uteblivit, trots att bra många arbetsdagar passerat nu. Det skulle vara skönt att få iväg kameran så snart som möjligt så man kanske får tillbaka den innan sommaren är slut. Jag tycker inte heller deras hemsida är speciellt förtroendeingivand eller vettig, svårt att hitta info.

Vad har ni för erfarenheter? Finns det något alternativt ställe?
Har haft bra erfarenheter av Zieger när det gällt garantireparationer på Minolta digitalkamera. Vad gäller Pentax dslr har jag varit i telefonkontakt för rådgivning och fått ett mycket trevligt bemötande.

Uffe
 

Lezziter

Aktiv medlem
Jag ska försöka slå en signal imorgon, tack för input!

Fick tillbaka mitt tele från reparation idag, et borde alltså vara "100%" vid det här laget.
Ska använda det för att fokustesta ordentligt imorgon, därefter gör jag en bedömning om felet ligger i huset eller optiken.
Vilket jag än kommer fram till blir det vidare leverans till Zieger på måndag.

:)
 

Vevo

Aktiv medlem
FILM) (Anddje skrev:
Tjenare Emil ;)

Har haft 2st Minoltor inne för slutarbyte hos Zieger, har funkat bra, förutom att dom skickade tillbaka den ena med post, trots att jag sagt att jag kunde hämta den. Dessa var dock garantireparationer, så hur det är om man ska betala dom för något vet jag inte.

Dom hävdade dock att dom "inte kunde" uppdatera mjukvaran i min analoga Dynax 7, något som jag tvivlar mycket starkt på (så stenålders är den inte, modellen lanserades för 8 år sedan).
Finns det någon känd mjukvaruuppdatering eller var det en förfrågan om det fanns. Har en Dynax 7 själv så därför ställer jag frågan. Och om det finns en uppdatering, vad är det då som blir "bättre".

Vad det gäller Zieger Teknik så har jag bara bra erfarenhet av dem.

mvh/Ove
 

johanh

Aktiv medlem
Jag har också mailat till Zieger för 1 v sedan och inte fått svar.
Behöver reparation av min Pentax 67II och vet inte om dom klarar av reparationen. Någon som vet om det finns annat serviceställe som kan den kameran?
 

Anddje

Aktiv medlem
Vevo skrev:
Finns det någon känd mjukvaruuppdatering eller var det en förfrågan om det fanns. Har en Dynax 7 själv så därför ställer jag frågan. Och om det finns en uppdatering, vad är det då som blir "bättre".

Vad det gäller Zieger Teknik så har jag bara bra erfarenhet av dem.

mvh/Ove
Det finns en känd uppdatering, kommer inte ihåg när den kom eller hur man såg om man hade den, men jag hade den iaf inte. :p
Kommer inte ihåg vad den skulle göra bättre ens, var nog snart ett år sedan jag funderade på det, när Zieger inte ville göra den så la jag ner det.
 

Anddje

Aktiv medlem
Ove:
Jag hittade info om uppdateringen igen:

Some Maxxum/Dynax 7 cameras were found to have problems which inhibit some operation in the depth-of-field preview, memory, and the DX memory functions.

Check the serial number on the bottom of your camera. Products with serial numbers starting with the following first four digits may contain the affected units.

9700XXXX
9800XXXX
9900XXXX

Mer info:
http://ca.konicaminolta.com/products/consumer/camera-pus/slr/maxxum7/purchasers.html


Min är en 9700XXXX. Vet att det fanns något sätt att se om kameran blivit uppdaterad med, men kommer inte ihåg om det var att de bytte serienummer eller om man kunde se det i någon meny.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Mejla Pentax.se

johanh skrev:
Jag har också mailat till Zieger för 1 v sedan och inte fått svar.
Behöver reparation av min Pentax 67II och vet inte om dom klarar av reparationen. Någon som vet om det finns annat serviceställe som kan den kameran?
 

Henrik F

Aktiv medlem
Min erfarenhet har varit väldigt dålig men har pratat med tekniker och deras utrustning tillåter dem inte göra allt med kamerahusen, men optik tror jag inte ska vara några problem.
Men eftersom jag inte var nöjd fick jag den skickad gratis till tyskland och kollad där, tyvärr så gjorde de ju ingenting med den heller, och de på zieger anser att den inte är fixad så ja, och återförsäljaren försöker slingra sig, jaja, ska inte ge upp :D
 

interpix

Aktiv medlem
De har begränsade möjligheter även för optik. Mitt DA 16-50 har varit i Tyskland två gången och en vända till Japan. Det tog runt 3 månader vilket är klart oacceptabelt. Men ansvaret för garantiservice måste ändå vara Pentax Sverige.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Pentax Sverige stängde sin serviceavdelning här när Pentax gick över från analogt till digitalt. Eftersom Zieger redan hade större erfarenhet av att reparera digitalkameror, så kontrakterades de av Pentax för att handha garantiservice - men om det är saker som Zieger inte klarar av så skickar de till Pentax Europe i Tyskland.
 

imtkjlu

Aktiv medlem
papi skrev:
De har begränsade möjligheter även för optik. Mitt DA 16-50 har varit i Tyskland två gången och en vända till Japan. Det tog runt 3 månader vilket är klart oacceptabelt. Men ansvaret för garantiservice måste ändå vara Pentax Sverige.
Patrick, blev den bra efter Japan?
Kjelle
 

interpix

Aktiv medlem
imtkjlu skrev:
Patrick, blev den bra efter Japan?
Kjelle
Nej inte helt, en viss bakfokus fanns kvar men då hade jag bytt hus till K20 så det kan ju eventuellt bero på det. I vilket fall så var det lätt att lägga in en justering i kameran för att få bukt med problemet.

Nu har jag upptäkt ett centreringsfel och därför är den på service igen. Gluggen är från den första serien då det sägs att det fanns vissa barnsjukdomar i produktionen.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Inte bara fabriken, utan även problem med undermåliga komponenter från underleverantörer. Pentax gjorde ingen riktig kvalitetskontroll av de inköpta komponenterna utan litade på att underleverantörerna hade gjort tillräcklig kvalitetskontroll (vilket alltså underleverantörerna inte hade gjort).

Nu är rutinerna i fabriken ändrade för att hitta och åtgärda sådana här fel tidigare i produktionsprocessen.
 

johanh

Aktiv medlem
Jag har fått kontakt med Zieger. Efter 2 v väntan på mail ringde jag istället och fick mycket bra bemötande. Dom ska höra sig för med Pentax verkstad i Hamburg ifall de kan laga min 67II.
 
ANNONS