Annons

Ersätta lightroom:s katalogfunktion?

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Som mångårig användare av Adobes fotoprenumeration (Lightroom och Photoshop) har jag nu valt att lämna. Köpte Affinity (som dom för övrigt säljer för 300kr just nu), som ersättare till PS. Men vad ska man ersätta Lightroom:s katalogfunktion med??
Ett alternativ kan kanske vara "Bilder" i Mac:en. Vilka alternativ finns i övrigt. Jag har inte lyckats hitta något.
Annat som kan komma att ersätta, Topaz eller DXO NIK Collection. Kanske kan DXO Photolab också vara ett alternativ.
Tips, tankar och erfarenheter tas tacksamt emot.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har själv ersatt LR med Capture One Pro + Affinity, som är ganska lik LR. Det ger dig dessutom en betydligt betydligt bättre raw konverterare än Affinnity. Kanske inte direkt en billig lösning dock, men fungerar väl
 

sb12

Aktiv medlem
Jag tycker Bilder funkar bra för katalogisering. Beror väl lite på vilka behov man har dock. Men jag upplever det som snabbjobbat och bra med synkronisering till mina andra prylar. Använder iCloud för det.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Varför inte använda LR enbart för katalogfunktionen fortsättningsvis? För det går väl fortfarande att använda den funktionen även om du upphör med prenumerationen på LR? Jag uppfattade i en annan tråd att så är fallet men att det däremot inte går att göra några redigeringar. Möjligen är det kanske så att det inte går att lägga upp nya bilder i katalogen och i så fall faller ju idén.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Varför inte använda LR enbart för katalogfunktionen fortsättningsvis? För det går väl fortfarande att använda den funktionen även om du upphör med prenumerationen på LR? Jag uppfattade i en annan tråd att så är fallet men att det däremot inte går att göra några redigeringar. Möjligen är det kanske så att det inte går att lägga upp nya bilder i katalogen och i så fall faller ju idén.
Fast LR får inga nya uppdateringar och förr eller senare kommer det inte att fungera med senaste OS version. För mac OS skulle jag gissa att detta redan har inträffat. Man skulle förstås kunna låta bli att uppdatera men det lämnar dörren öppen för diverse säkerhetsproblem
 

vifra

Aktiv medlem
Jag använder Phocus för mina Hasselbladfiler och Flexcolor när jag skannar in negativ. I övrigt är det NEF och DNG.
Affinity kan faktiskt öppna alla filtyper vilket är ganska imponerande. Även råskannade .fff filerna. PS klarar inte det. Jag har även en äldre Nik Collection som också kan användas inifrån Affinity. Så långt är jag imponerad och med tanke på priset så är det ett klipp!

Men när det gäller katalogfunktion så är det inte lika enkelt.
Har en gammal LR5 som kanske skulle gå att använda, men LR kräver ju att man importerar filer till deras katalog. Sen som nämnts, hur länge är den körbar.
Mac:ens "Bilder" är ju inte heller så användarvänlig om man vill avvika lite från Apple:s koncept.
Phocus kan ju användas som katalog, men det tar lite tid att öppna/visa stora filer.
Nikon:s gamla ViewNX2 är något annat jag kikat på, Men den klarar inte mina udda filtyper.
Snubblade över något som heter Fast Raw Viewer. Någon som har erfarenhet av det?
NeoFinder, samma fråga där. Vilka erfarenheter har ni?
 

lyn42

Medlem
Photo Mechanic från Camerabits är ett utmärkt verkty för att läsa, välja ut och organisera. Det kommer ett katalogprogram som testas för närvarande. Profsigt, snabbt och har ett otroligt bra forum. Jag har använt det i över 10 år. Testa gratis i 30 dagar.
Fungerar utmärkt med Affinity Photo.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
...
Har en gammal LR5 som kanske skulle gå att använda, men LR kräver ju att man importerar filer till deras katalog. Sen som nämnts, hur länge är den körbar...
Vad är problemet med att importera bilder i LR till katalogen? Man behöver inte importera bilderna från minneskortet i samband med att kortet töms. Jag har aldrig flyttat bilder från minneskort till HDD med LR utan använder en filhanterare, Utforskaren heter den till exempel i Win7, där jag placerar bilderna i rätt mapp på disken. Sedan gör jag eventuellt en grov gallring och raderar uppenbara missar varefter jag döper om resten till namn enligt YYYYMMDD-###. När det är klart importerar jag till LR och kan därefter lägga till nyckelord.

På detta vis har jag ett slags DAM som uppfyller åtminstone mina behov och som gör att jag kan söka bilder med olika sökord, tid osv. Den dag jag lämnar LR för redigering kommer jag förmodligen att fortsätta använda LR för att hålla ordning på bildarkivet. Enda haken är förstås att jag inte kan byta kamera till någon nyare som LR 6.14 inte stöder.

Beträffande körbarheten tror jag knappast att det blir något problem. Jag använder fortfarande ritprogram (Corel Draw 7) från 1997 och ibland PhotoPaint 7 från samma år utan problem. Men det är kanske annorlunda i Mac-världen (eller om jag skulle tvingas byta till Win10).
 

sb12

Aktiv medlem
Jag använder Phocus för mina Hasselbladfiler och Flexcolor när jag skannar in negativ. I övrigt är det NEF och DNG.
Affinity kan faktiskt öppna alla filtyper vilket är ganska imponerande. Även råskannade .fff filerna. PS klarar inte det. Jag har även en äldre Nik Collection som också kan användas inifrån Affinity. Så långt är jag imponerad och med tanke på priset så är det ett klipp!

Men när det gäller katalogfunktion så är det inte lika enkelt.
Har en gammal LR5 som kanske skulle gå att använda, men LR kräver ju att man importerar filer till deras katalog. Sen som nämnts, hur länge är den körbar.
Mac:ens "Bilder" är ju inte heller så användarvänlig om man vill avvika lite från Apple:s koncept.
Phocus kan ju användas som katalog, men det tar lite tid att öppna/visa stora filer.
Nikon:s gamla ViewNX2 är något annat jag kikat på, Men den klarar inte mina udda filtyper.
Snubblade över något som heter Fast Raw Viewer. Någon som har erfarenhet av det?
NeoFinder, samma fråga där. Vilka erfarenheter har ni?
jag tycker det är smidigt att kunna redigera i Affinity utan att behöva lämna Bilder. Känns ju hyfsat integrerat.
Jag har inte upplevt det som icke användarvänligt. Behöver jag använda bilderna utanför Bilder så är det ju heller inga problem
 

vifra

Aktiv medlem
jag tycker det är smidigt att kunna redigera i Affinity utan att behöva lämna Bilder. Känns ju hyfsat integrerat.
Jag har inte upplevt det som icke användarvänligt. Behöver jag använda bilderna utanför Bilder så är det ju heller inga problem
Men var lagrar du bilderna? Jag måste ha dom på annan plats än min dator pga utrymme?
 

vifra

Aktiv medlem
Jag har försökt få bilder biblioteket till extern server, men inte lyckats. Går det så är ju det den klart enklaste och kanske bästa lösningen. Får leta lite mer.
 

skurken

Aktiv medlem
Världens bästa katalogiseringsprogram, Photo Mechanic! Kostar en slant men det är nästan ändlöst i vad det klarar av.
 

Carl-Axel

Medlem
Jag har använt ACDSee i 25 år. Numera har jag ACDSee Photo Studio Ultimate 2020. Programmet ersätter med lätthet Lightroom. Enda nackdelen är att det är på engelska. I manageläget söker du igenom tusentals bilder utan att använda deras katalogprogram. Editläget har kortkommandon som är oöverträffat. Jag har även Lightroom men det är för tidsödande.
 
ANNONS