Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersätta min 70D till något mindre

Produkter
(logga in för att koppla)

mikoto

Aktiv medlem
Canon har inte varit jättetydliga med att visa en större förkärlek till M serien. Men samtidigt vore det lite märkligt med om de skulle dumpa den. För då har de ju inga systemkameror i det billiga segmentet? Om vi inte räknar spegel kamerorna men det känns som att de kommer styra ifrån de ganska fort, kanske behåller några modeller som kan erbjuda något som deras spegelfria ej kan.

Det skulle ju absolut kunna vara så att de ger upp på M serien och bara har dyrare systemkameror samt kompaktkameror för de som inte vill betala för en EOS RP eller liknande. Eller hittar på någon APS-C variant på deras EOS-R och likt Sony har fullformat och APS-C på samma fäste.

Oavsett så finns ju dagens EOS-M kameror och objektiv kvar, men det kanske inte är sunt att ösa för mycket pengar in i systemet för stunden. Så handla smart och köp när priset är rätt så du inte känner dig lurad om de annonserar ut att M systemet är nerlagt för framtiden.
 

martley

Aktiv medlem
Canon kommer även sluta utveckla EF/EF-S (eller har redan gjort det) till förmån för RF-fattningen, och R-seriens kamerahus och det är tveksamt ifall det kommer någon mer spegelkamera efter 90D, det skulle i så fall kanske vara någon ytterligare förbättrad 1D*. Men vad spelar det för roll egentligen? Den kamera man köper kommer man att ha ett tag framöver, och den fungerar lika bra oavsett ifall den fortfarande tillverkas efter att man köpt den.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Ah tack! Ska kolla in den :)! Jag fick just svar från froknowsphoto :) som trodde att Canon kommer att sluta tillverka M-serien... Ligger det något i det tror ni som har koll :)?
Vilket kamerahus du än köper i den här prisklassen så kommer dess försäljningsvärde inom några år vara nära nog 0:- så om man bara vill ha en kamera för att använda den så är det nog viktigare att den möter dina önskemål.

I och med att du redan har Canon så ger M-systemet, med adapter, en möjlighet att använda dina befintliga objektiv, vilket gör att du får ut mer av det du redan har.
 

gunlis

Aktiv medlem
Absolut :) om jag köper en kamera så kommer den fortfarande att fungera även om leverantören lägger ned just det formatet. Men det är bara lite läskigt om man köper en kamera med målet att uppgradera under en längre tid med olika objektiv osv. Men absolut, att använda sina äldre Linder är ju samtidigt ett alternativ :)

Det är bara läskigt att lägga så mycket pengarutan att veta om det kommer kännas rätt :)
Men stort tack för alla tips :)
 

rronnbac

Aktiv medlem
Vad som är bästa valet beror alltid på ens egna prioriteringar. Själv ser jag mina M-kameror som den bästa kompromissen för mig, som till ett rimligt pris ger mig smidighet, portabilitet och möjlighet att vid behov använda mina EF-objektiv och blixtar, och därtill till ett lågt pris.

Vill du komma billigt undan och ändå få en mkt trevlig och liten kamera så är även M100 ett bra köp. Begagnat kan man hitta den med 15-45mm för sisådär 2500:-
 

PMD

Aktiv medlem
[/URL][/URL][/URL]

Den här är kul med! GM1 är inte det proffsigaste huset, men det är det minsta! Kanonliten peng för att testa systemet och är du nöjd men vill köpa ett bättre hus med sökare tex så kan du se det som att du köpte det användbara 12-32 mm objektivet för en tusenlapp och fick ett extra kamerahus på köpet.
Det där är ett klipp! Den måste ju bara vara såld redan.

Jag har efterföljaren GM5, som har sökare (ett krav för mig), och det är en fantastisk liten kamera som går att ha med överallt. Med ett par till objektiv så går den fortfarande att ha med i stort sett överallt och den är mycket mångsidigare än en kompaktkamera av ungefär samma storlek.

Min absoluta favoritresekamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Canon kommer även sluta utveckla EF/EF-S (eller har redan gjort det)
Vad Canon har sagt är att de har lagt utveckling av nya EF-objektiv på is för att koncentrera utvecklingsresurserna på RF-objektiv.
Utbudet av EF-objektiv är dock så stort att det är svårt att komma på något (realistiskt) som fattas i den serien. Tillverkning av existerande modeller av EF-objektiv lär fortsätta så länge de går att sälja.
 

Bessel

Aktiv medlem
Jag bytte mellan några stycken systemkameror av minst fyra olika märken, innan jag till sist övergick till en riktigt bra kompaktkamera, Fuji X100-serien. Om man inte behöver lång brännvidd eller snabb autofokus klarar man sig förvånansvärt bra med en kompakt. Bildkvaliteten i en modern APS-C-sensor är mycket hög.
 

David Lundström

Avslutat medlemskap
Tack så mycket för dessa rekommendationer, det är till stor hjälp för mig! Jag har använt Fuji X100 i flera år, men just nu planerar jag en mer professionell och seriös teknik med vilken jag kan ta riktigt fantastiska bilder. Jag gav nyligen ut ett Supreme Card Gold, som du kan läsa mer om https://bastakreditkort.se/kort/resurs-bank/supreme-card-gold Supreme-card-gold Med det och de ackumulerade bonusarna kan jag köpa mig en ny kamera.
 
Senast ändrad:
ANNONS