Annons

Ett bra första objektiv till D60?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns både likheter och olikheter.
Likheterna, ny teknik och snabb utveckling.

Olikheterna är att redan 6Mpix är fullt tillräckligt för de flesta sammanhang.

Sedan är min upplevelse att utvecklingen av datorer har stannat av. För tio år sedan hade man ingen användning av en fem år gammal dator. Idag sitter jag och använder flera sådana i olika sammanhang.

berga skrev:
Det finns både likheter och olikheter.
Likheterna, ny teknik och snabb utveckling.

Olikheterna är att redan 6Mpix är fullt tillräckligt för de flesta sammanhang.

Sedan är min upplevelse att utvecklingen av datorer har stannat av. För tio år sedan hade man ingen användning av en fem år gammal dator. Idag sitter jag och använder flera sådana i olika sammanhang.
Jag håller med, men är du säker på det där med datorn? För prick 5 år sedan köpte jag min första PC, state-of-the-art AMD K6 200Mhz MMX, 32MB ram, 4GB HD... Visst funkar den än idag, men den är ju >ganska< seeg...

Visst är den seg, men 1990 köpte jag en state of the art 386/25. 1995 ville inte ens katten använda den.

Själv har jag svurit ve och förbannelse över en sex år gammal Pentium 200Mhz det senaste året, men det beror mest på att den inte orkar med 4000x6000 pixlars bilder.

Min erfarenhet är dock att 200Mhz fungerar utmärkt så länge som du kan slänga in tillräckligt RAM-minne. Tyvärr var det en begränsning i Intels mest populära chips på 64MB vilket gör dessa datorer slöa.

Hej

För att återföra denna diskussion delvis till ämnet:

Har nu införskaffat en D60 sedan ca en vecka tillbaka, så just nu har jag en D30 och en D60.

Håller med om att Sigma 24-70/2.8 håller även till D60:n. Som andra påpekat är vidvinkeldelen den största chocken med D30/60, allt blir ju 1,6ggr sämre där.

Tele är inga problem liksom, där blir det ju ett utsnitt som motsvarar 1,6ggr mer brännvidd.

Ang teknikutvecklingen är jag tveksam till att D60 enbart fört den framåt. De 3,3Mpixlarna ur D30 räcker för A3 fotokopior och de 6,3 som nu D60 har gör att efterbearbetningen nu tar ca 4ggr så lång tid, det gör timmar efter en dags fotande.

Min 800MHz med 512 MB ram knäar med 38Mb TIFF filer. Tidigare kunde jag köra batchjobb i PS7 som bara svichade förbi, nu tar en linjärkonvertering 3 minuter per fil, till detta skall man lägga råformat till TIFF som tar sin tid (har ej klockat den)

Det man sedan får ut är en större fil, men till vad nytta? I många fall ingen, i enstaka fall kan man beskära och ändå kunna dra upp bilden.

Så 12Mpixel fullsize (135 format) kräver sin dator också, kanske 4-5GHz för att vara dräglig att arbeta i med TIFF bilder.

Roine

roinek skrev:
Det man sedan får ut är en större fil, men till vad nytta? I många fall ingen, i enstaka fall kan man beskära och ändå kunna dra upp bilden.
Varför köpte du en D60 då?
Går det inte att ställa ner upplösningen i kameran så blir filerna mer lätthanterliga?

MTF, skall man bry sig?

Tekniker som man är så har jag läst lite i MTF graferna för lite olika Canon objektiv.

Intressant läsning förvisso men vad dessa grafer innebär i praktiken är ju svårt att inse. Hur mycket bättre blir det är svårt för mig att inse.

Har någon praktisk erfarenhet, kanske till och med exempelbilder, på vad man kan förvänta sig av ett objektiv med bra MTF värden respektive ett med dåliga. Hur mycket skillnad ser man egentligen? Eller är skillnaden rent akademisk.

Exempelvis om man jämför dessa två:

http://www.photodo.com/prod/lens/detail/CaEF28-70_28LUSM-64.shtml

http://www.photodo.com/prod/lens/detail/SiAF28-70_28-748.shtml

Kommer man se skillnad i bildkvalitén med blotta ögat?

Eller är MTF bara tekniknörderi?

Hej Calle

Sådana frågor är elaka..... (de med varför...)

Det går inte att ändra upplösningen på råfilerna.

Allt har ett pris tydligen.

Roine

Calle S skrev:
Varför köpte du en D60 då?
Går det inte att ställa ner upplösningen i kameran så blir filerna mer lätthanterliga?

ANNONS
Götaplatsens Foto