Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ett bra o billigt allround objektiv till nikonD40

Produkter
(logga in för att koppla)

nettan78

Aktiv medlem
jag är ny här på fotosidan o jag fotograferar mycket med min nikon men har egentligen inte så mycket kunskap om min kamera.
jag letar efter ett bra objektiv att ha på kameran som man slipper byta.
just nu har jag det man fick till 18-55. sen köpte jag ett tamron 70-300 som jag är jättenöjd med men där närgränsen är 95cm och det gillar jag inte alls.
jag fotar mina barn som är i rörelse ganska mycket. men jag vill ha ett objektiv som passar att fota till det mesta.
har ni några bra tips på ett perfekt objektiv som inte är för dyrt?

Ett objektiv som passar till det mesta finns inte..
Men en bra kompromiss om du inte vill byta objektiv stup i kvarten är väl Nikons 18-200 VRII, piraterna har liknande billigare alternativ, men jag vet inget om dom.

Det du får kompromissa med på dessa gluggar är framför allt snabbheten och distortion.

/kent

där finns en närgräns på 50 cm på detta objektiv. finns där inget där närgränsen är kortare?
jag är så dålig på att se vilka som passar med nikon o om dom är bra m.m.

Sigma 18-50 2,8 macro. Riktigt skarpt och prisvärt objektiv, sitter allt som oftast på min D80 (får se om det blir likadant när ja köper 80-200 i veckan)
det har en riktigt kort närgräns, inte riktigt macro utan 1:3 men det är nästan så att man nuddar linsen i vidvinkelläget. Vill du har större omfång finns sigma 17-70 har hört att det är bra, men har aldrig själv testat.

kan jag zooma långt med detta? för jag vill ha nåt blandat med macro o superzoom. vet att det inte är helt möjligt men nästan ialla fall.

verkar inte som det finns så många allround objektiv att välja till den här kameran...
får kanske satsa på det du skrev kent. det verkar vara det närmsta jag kan komma till det jag önskar...
finns det någon billigare variant(annat märke) som passar till min kamera som är värt att köpa?

nettan78 skrev:
verkar inte som det finns så många allround objektiv att välja till den här kameran...
får kanske satsa på det du skrev kent. det verkar vara det närmsta jag kan komma till det jag önskar...
finns det någon billigare variant(annat märke) som passar till min kamera som är värt att köpa?

I kamera & Bild (eller var det digitalfoto=?
Så vann i alla fall Nikons 18-200 VRII testet av superzoomar. Det kan låta dyrt med 6500:- för det. Men du får se det som så att du fortfarande kan använda det många år efter att din kamera sagt upp sig.

det är ju en del pengar men man får tänka som ni säger.
om ni har bilder tagna med det objektivet så vill jag gärna titta :)

en fråga till.
om man köper det 18-200 objektivet, o närgränsen är 50cm, kan man då stå ganska nära o fota utan att det förstoras i objektivet på så nära håll. om ni förstår vad jag menar?
för på mitt 70-300 är närgränsen 95cm men jag kan inte stå för nära o fota för det jag fotar blir jättestort så jag måste vara mycket långt ifrån för att få med hela objektet jag fotar.
om jag tex fotar min son o han står 1meter bort så får jag typ med hans ena öga bara för det blir så himla stort så jag måste i så fall stå så långt bort för att få med hela honom.

nettan78 skrev:

Det finns inte till någon kamera, i alla fall inte till någon systemkamera jag känner till.

Kort närgräns och rejält zoomomfång tillsammans med anständig optisk kvalitet går liksom inte ihop, än mindre till ett anständigt pris!

Per.

nettan78 skrev:
en fråga till.
om man köper det 18-200 objektivet, o närgränsen är 50cm, kan man då stå ganska nära o fota utan att det förstoras i objektivet på så nära håll. om ni förstår vad jag menar?

Ja, det har med brännvidden att göra! Kolla hur det fungerar med ditt 18-55-objektiv så ser du hur det fungerar. Ställ det på 18mm så kan du gå ganska nära utan att ett ansikte fyller rutan, ställ in på 55mm och se skillnaden.

Varför vill du vara nära? Fotograferar du inomhus i litet rum?

Per.

perstromgren skrev:
Ja, det har med brännvidden att göra! Kolla hur det fungerar med ditt 18-55-objektiv så ser du hur det fungerar. Ställ det på 18mm så kan du gå ganska nära utan att ett ansikte fyller rutan, ställ in på 55mm och se skillnaden.

Varför vill du vara nära? Fotograferar du inomhus i litet rum?

Per.

aha va bra!
jag vill ha det som ett allround objektiv o kunna fota lite närsom o varsom.
jag fotograferar nog lika mycket inomhus som utomhus.

perstromgren skrev:
Det finns inte till någon kamera, i alla fall inte till någon systemkamera jag känner till.

Kort närgräns och rejält zoomomfång tillsammans med anständig optisk kvalitet går liksom inte ihop, än mindre till ett anständigt pris!

Per.
ok,där ser man. jag trodde det fanns en massa olika fler att välja mellan till tex canons kameror.

nettan78 skrev:
ok,där ser man. jag trodde det fanns en massa olika fler att välja mellan till tex canons kameror.

Jodå, det gör det. Men avvägningen jag pratar om gäller alla. Billigt, stort zoomomfång, god optisk kvalitet: välj två! (Något hårdraget...)

Jag förstår inte riktigt vilken typ av bild du inte kan ta med ditt nuvarande objektiv. Kan du ge ett exempel? Du säger att du vill gå nära, men ändå att ditt objekt inte ska fylla rutan. Varför inte bara backa några meter?

Per.

perstromgren skrev:
Jodå, det gör det. Men avvägningen jag pratar om gäller alla. Billigt, stort zoomomfång, god optisk kvalitet: välj två! (Något hårdraget...)

Jag förstår inte riktigt vilken typ av bild du inte kan ta med ditt nuvarande objektiv. Kan du ge ett exempel? Du säger att du vill gå nära, men ändå att ditt objekt inte ska fylla rutan. Varför inte bara backa några meter?

Per.

jo jag menar att i stället för att hålla på att byta objektiv hela tiden som jag får göra med mina 18-55 och 70-300 så vill jag ha ett som jag kan ha på alltid så jag slipper byta.
jag kan inte fota inomhus så bra med 70-300 för då får jag bara med ansiktena för tex hemma är inte rummen så stora. förstår du hur jag menar? jag vill kunna variera min fotografering utan att byta objektiv hela tiden.

nettan78 skrev:
jag vill kunna variera min fotografering utan att byta objektiv hela tiden.

Aha! Du vill helt enkelt ha 18-300mm i ett objektiv. Tyvärr finns inte det, däremot finns 18-200 av flera fabrikat. Det bästa är nog Nikons eget, ca 6500:- hos Cyberphoto. Billigare alternativ finns också, där den optiska kvalitén inte är lika bra. Den är inte topp ens på Nikons 18-200, i själva verket är den nog sämre än din 18-55, vilket, som jag skrev, beror på att det är besvärligt att konstruera ett sådant objektiv.

Bekvämare, lite sämre och dyrare, än de du har, alltså!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto