Annons

Ett svar från Nikon Asia...

Produkter
(logga in för att koppla)

jorgene

Aktiv medlem
För ett par veckor sedan noterades ju att Nikon Australien listat D2Hs som "discontinued", så jag skrev till Nikon Asia och frågade:

"I noticed that the D2Hs is listed as "discontinued" on Nikon Australia´s site. How come? If true, does this apply to Australia only? (Since everybody else seems to still list the D2Hs as available)".

Trodde nog att de skulle svara att det var ett misstag, eller något liknande, men icke:

"The camera was listed as being discontinued about a month ago. Some markets still may have some stock. [...]"

Notera: "Some markets may...; det gäller alltså inte bara Australien. Jag har svårt att tolka detta på annat sätt än att D3H är i antågande.

Iofs dumt att lägga ned D2hs , då det är en populär modell.

Nåja, för en gångs skull kanske de som köper ny kamera får en icke brusig med detsamma den här gången, så vi slipper se en upprepning av D2H

10MP, LBCAST
50JPEG/40RAW buffer
CF+SD
3" LCD, 320000px (tror ni nya 2500mAh-batteriet till D2Xs är en slump?)
> 8fps
$3800

Gissning? Den som lever får se. :)

Hi folks

Kommer ni ihåg intervjun med, Simon Coleman, general manager of Nikon UK, som vi länkade till här på fotosidan för ett par veckor sedan.

"It's not the last announcement you'll hear this year, but at the moment we're looking at the consumer and "pro-sumer" area.' He added that he didn't expect any pro camera announcements this year."

enligt honom kommer det ingen promodell under 2006. Vi får inte glömma bort att många kameror och gluggar endast tillverkas under en kortare tid och sedan finns på marknaden länge. Rex Canon T90 och D60 tillverkades under en mycket kort tid för att sedan finnas till salu länge. Speciellt gällde det T90.

Mankan

Oavsett om ersättaren till D2Hs kommer på Photokina eller nästa PMA, så kvarstår faktum. D2Hs är discontinued (åtminstone i en del länder) sedan en månad tillbaka och man säljer ut det som finns på lager. Kanske räknar man med att lagret skall räcka flera månader till, vad vet jag?

Vad chefen för Nikon UK sedan säger lägger jag inte så mycket vikt vid. Misstolka mig inte; han kan mycket väl berätta sanningen här. Men det finns också massor av skäl att dölja sanningen, liksom möjligheten att inte heller han vet ett smack (När *gjordes* intervjun? Veckor sedan?). Han är trots allt "bara" chef för en återförsäljarorganisation under generalagenten för Europa (i Holland).

Hi folks

Självklart så kan han mörka eller inte ha hela sanningen men att en Engelsman på den positionen skulle stå och blåljuga tror jag inte på. Har arbetat rätt mycket med Engelsmen på den Engelska marknaden och vanligtvis fungerar dom inte så. Det vore mer troligt att i så fall skulle undvika ämnet helt och hållet med att styra över disskutionen på ett annat område. Dom är oftast rätt diplomatiska och beräknande. Tror inte att det skulle se bra ut för honom personligen och för Nikon i UK att framstå som ett företag som "lurar" sina kunder med att blåljuga..... Intervjun gjordes för övrigt någon gång under vecka 32. http://www.bjp-online.com/public/showPage.html?page=341394

Nej jag tror inte att det kommer någon ny Pro modell i år. Men hoppas ändå att jag har fel.

Mankan

Senast ändrad:
Det blir en spännande Photokina mässa i år :)

Själv är jag glad att jag han köpa en D2Hs :)

D2Hs + D200 är det ultimata Nikon valet enligt mig, faktiskt billigare än en D2Xs.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto