Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EXIF info?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ginnie

Medlem
Hej
Den allra första bilden jag lade upp här på fotosidan visar exif information med alla kamerainställningar. Alla bilder efter det visar bara storlek mm. inga kamerainställningar. Måste jag spara bilderna på något speciellt sätt för att kunna visa detta?
//Susann

Du måste dels se till att ditt bildbehandlingprogram inte plockar bort EXIF när du förbereder bilden (vilket t.ex. Photoshop och Elements gör om du använder funktionen 'spara för weben'), dessutom måste du väl bocka i en ruta om att visa exif när bilden laddas upp på Fotosidan.

Per

Rutan på fotosidan är ibockad för att visa exif info. Den visas också på mina övriga bilder men då endast storlek mm, inga kamerainst. som i första bilden (den på humlebaggen).
Däremot skall jag prova spara nästa bild utan funktionen "spara för webb" så som du rekommenderar.
Tack för svaret :)

exif problem oxå

Jag får inte med exif heller. Plåtar i raw genom bibble, sedan lightroom för export. alla bockar är rätt, men nähä, ingen exif....

Jag kör också Lightroom (men gör allt där) och får med EXIF på senaste bilden.

Se till att du inte har "Minimize embedded metadata"ikryssad - då strippas nog EXIF.

Jag kör också Lightroom (men gör allt där) och får med EXIF på senaste bilden.

Se till att du inte har "Minimize embedded metadata"ikryssad - då strippas nog EXIF.

Var hittar jag"Minimize embedded metadata"?
Jag har problem med att få med exif när jag sparar slideshowen som jpeg i lightroom2.1. Varför jag vill spara slideshowen är att jag får med text och de snygga ramarna som förhöjer fotot. Tips på någon inställning?

MVH
Håkan

ANNONS
Götaplatsens Foto