Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

EXIF online

Produkter
(logga in för att koppla)

Who

Medlem
Hallå där...

har en kort fråga som det säkert redan finns svar på (har dock sökt utan lycka).

Frågan lyder:

Kan man på något sätt kolla EXIF på en bild online så som man kan här på fotosidan?

Jag vill alltså kolla en bilds exif utan att använda nån programvara.
Jag skulle kunna ladda upp bilden här för att kolla men det vill jag inte...

Är lite dålig på att förklara men någon kanske förstår och kan hjälpa mig?

Hejsan

Det finns lite olika plugins till webläsare som man kan använda (förutsatt att exif-informationen finns kvar). En snabb sökning på google rekommenderas.

Det borde vara det enklaste att göra. php har funktioner för att läsa EXIF.
Jag kan försöka koda ihop en liten sida. :).

uchman skrev:
Det borde vara det enklaste att göra. php har funktioner för att läsa EXIF.
Jag kan försöka koda ihop en liten sida. :).
¨

Det skulle vara jättebra om du kunde fixa det!!

att du i så fall lägger ut länken här behöver väl jag inte ens säga :)

MVH

Adam

Javisst. Men det här är väl ändå en funktion som kunde vara bra att ha på "din sida" här på fotosidan. Tipsa redaktionen!

En sak bara. Du är införstådd med att även om man vill se exif på webben så måste bilden laddas upp för att kunna läsa headern. Men det enda som händer är att headern läses och sen tas bilden bort. Så i någon mening blir du ju ändå tvungen att ladda upp.

Prova följande i Windows, höger-clicka på bilden, välj properties -> Summary -> Advanced.

Tror inte du hittar alla märkes-specifika saker, men kanske tillräckligt.

// Johan

Bilagor

• win.jpg
    win.jpg
    24.2 KB · Visningar: 294
uchman skrev:
En sak bara. Du är införstådd med att även om man vill se exif på webben så måste bilden laddas upp för att kunna läsa headern. Men det enda som händer är att headern läses och sen tas bilden bort. Så i någon mening blir du ju ändå tvungen att ladda upp.

Ja, det förstår jag! =) och angående tipsa redaktionen, var kan jag göra det?

Johan Tungström skrev:
Prova följande i Windows, höger-clicka på bilden, välj properties -> Summary -> Advanced.

Tror inte du hittar alla märkes-specifika saker, men kanske tillräckligt.

// Johan

Tack Johan!

Funkar bra, men jag vill ha lite mer och dessutom OS oberoende!

Jag har tittat lite nu men fick inte ut alls mycket data. Går säkert men har inte tid att titta på det för tillfället.

Jo. Det finns antagligen färdiga script också. Jag har i princip bara hunnit läsa hur exif-funktionerna i php används.

ANNONS
Götaplatsens Foto