Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringskompensation med blixt..

Produkter
(logga in för att koppla)

Milo

Aktiv medlem
Hej...

Jag var inne på köpa Eos 5 förut...det blev inte så...det blev en Eos 30....och är super nöjd!!

Men jag har en fråga ang. exponeringskompensationen med blixt som ställs in med "func" och den bakre "inmatningsratten".
Funkar inte den funktionen med annat än Speedligth?...Jag har Sunpak blixt med kan inte avgöra om det funkar???

/Patrik

Beror väl på vilken sunpak du har. Om det är någon av de lite billigare modellerna så är nog svaret tyvärr nej..Blixten i sig bör väl klaras av att kompenseras..

Ps... Speedlite...inte Speedlight, för det är Nikons blixtar. ;)

Jag använder en Sigma EF-430ST blixt till min Eos 30.
Tyvärr har jeppe rätt när han säger att vissa funktioner försvinner med blixtar från andrahandstillverkare.

Jag kan använda blixtexponeringskompensationen på min, men rearsync funkar inte. Nu har ända inget behov av den sistnämnda så jag klarar mig ändå.

Om du vil testa funktionerna så kan du använda den inbyggda blixten på kameran. Då ser du att det inte är något kamerafel.

För att avgöra om det funkar eller ej, så är det väl bara att prova med extrema inställnignar och se ifall du ser någon skillnad på bidlerna. Typ +3 och -3 på samma motiv.

Eller missuppfattade jag frågan?

Tackar grabbar...

Tobias....Du uppfattade min fråga rätt!!!!
Jag gjorde precis som du sa Tobbe och provade på ett par bilder....och det funkade...
Det hördes till och med på blixten att den fick jobba mer på +3....vid -3 kan jag ta flera bilder i följd innan den vill ladda (då jag inte har en färsting till blixt)

Blir nog bra det här....

/Patrik

ANNONS
Götaplatsens Foto