Annons

Exponeringsproblem, eller är jag ute och cyklar?

Produkter
(logga in för att koppla)
PhotoJoe skrev:
Det finns ingen "fullurladdningslampa" på 550EX, däremot en lampa som lyser grönt efter man avfyrat blixten, men den visar bara att det varit tillräckligt med blixtljus för en bra exponering.
Jaja, jag kan inte Canonterminologin, det är den lampan jag pratar om. Jag tror fortfarande att effekten inte räckte till. Antingen det, eller så har du haft blixten i manuellt läge och exponerat efter befintligt ljus.

PhotoJoe skrev:
En annan fråga Magnus, kan man stänga av E-TTL på ST-E2? Den lampan lyser ju jämt. Varför finns den då?

Är inte hundra. Men jag tror inte att man kan stänga av E-TTL med ST-E2. Det är kanske bara en kontrollampa att sändaren har kontakt med kameran. Jag får undersöka det närmare.

froderberg skrev:
Det är inte så betydande fördelar med 580 jämfört med 550, så uppgrade är nog inte värt pengarna för de flesta.

Håller med föregående talare. De enda fördelarna som jag ser med 580EX, är att den sägs vara 25% snabbare och att den är mindre, lättare och har bättre reglage.

550EX börjar ju bli lite till åren så det var väl en regelrätt uppgradering bara. Snart kommer väl en uppgradering på 420EX också?

Jag misstänker också att den inte räckte till. Men å andra sidan så tycker jag att 550EX beter sig lite konstigt ibland. Emellanåt skickar den iväg all kraft, fast det inte behövs och personen ser ut att ha fått en mindre kärnvapenexplosion rakt i ansiktet.

Jag funderar på att köpa 580 EX eftersom den är 25 procent snabbare. Som pressfotograf blir det ju en del hysteriskt blixtrande ibland. Mindre och smidigare är också lockande i mitt jobb. Men mest är jag nog bara prylsugen... :)

PhotoJoe skrev:
Jag misstänker också att den inte räckte till. Men å andra sidan så tycker jag att 550EX beter sig lite konstigt ibland. Emellanåt skickar den iväg all kraft, fast det inte behövs och personen ser ut att ha fått en mindre kärnvapenexplosion rakt i ansiktet.

Om den krämar på för fullt kan det innebära att den inte har full kontakt med kameran.

4295:- på fotokungen, hämtade min i fredags då cyberfoto tog femtielva veckor på sig.

Den känns ruskigt gedigen iaf, batteriluckan är lite dåligt designad dock, det är den enda felet jag hittar på rak arm.

Den är tre tjog bättre än sigmas serie som jag tycker är plastig och jävlig.

ANNONS
Götaplatsens Foto